Ongelijke beugels... (even lezen aub)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Ongelijke beugels... (even lezen aub)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 18:06

Omdat mijn benen iets meer dan 1,5 cm schelen qua lengte rij ik altijd met ongelijke beugels.
Toch ga ik me steeds meer afvragen of daar concequenties aan zijn verbonden.
Misschien slaat het nergens op, maar vraag het me toch af.
Vooral omdat de korte kant altijd de kant is waar mijn paard vast zit..?
Of is dat gewoon toeval..?
Want uiteindelijk zit je wel recht natuurlijk.
Kort om, ik kom er niet echt uit

Hoe denken jullie daarover?

kwadraatje

Re: Ongelijke beugels... (even lezen aub)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:10

Ik heb geen idee eigenlijk.
Zelf ik zit ik ook wel eens ongelijk, maar dan blijf ik zo rijden omdat ik het zelf dan op dat moment prettig vind en er niet zo veel van merk.
En of het iets te maken heeft met het vast zitten weet ik niet.
Kun je geen beugelblokje bij de ene erin doen, zodat het verschil gelijk wordt getrokken?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:26

mmm tjah moeilijk. misschien moet je eens kijken hoe je zadel ligt nadat je hebt gereden. gewoon met de beugels waarmee je zelf het prettigst rijdt. als jij scheef zit, zou het zadel scheef moeten gaan hangen, en zal je paard gaan vast zitten. tenminste dat lijkt me logisch. misschien heb ik het wel helemaal fout, maar mijn idee is: als jij recht zit, ligt je zadel ook recht.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:20

Als jij op allebei de beugels gelijke druk hebt, is er niks aan de hand.. Als iemand gelijke benen heeft, en met ongelijke beugels rijden, er is op 1 beugel meer gewicht dan de ander..
Je moet er dus voor zorgen dat het gewicht gelijk is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:40

Als je op beide zitbeenknobbels even veel druk heeft maakt het volgens mij niet veel uit. Elk paard heeft van nature een stijve kant en dat is toevallig de kant waar jouw been korter is. Alleen door goed trainen krijg je je paard aan beide zijden even soepel.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:52

Lengte verschil aan binnenzijde benen is 1,5 cm. Normaal zit je met de knie naar voren, het onderbeen naar achteren en dan de voet met de tenen recht onder de knie. Als je benen recht naar beneden zouden hangen zou het verschil 1,5 cm rondom zijn. Je benen liggen niet in een rechte maar gekromde lijn. Het lengteverschil is dus altijd kleiner dan 1,5 cm op de plek waar de beugels hangen. De afstand tussen de gaten in de stijgbeugelriemen is gauw 1,5 cm of zelfs meer.
Het lijkt mij het verstandigste om de beugels op gelijke hoogte te houden, het verschil kun je met je lijf bijna onmerkbaar overbruggen. Je zal het verschil niet of nauwelijks merken. Ik denk dat je juist doordat je met ongelijke beugellengte rijdt, je juist een probleem kan veroorzaken of groter kan maken. Je oplossing zou dus impact op je rijden kunnen hebben. Het paard is ook scheef, ben je het beiden aan dezelfde kant, dan versterk je dat bij elkaar. Het is daarom het beste om goed te zitten, zonder inspanning, op je zitbeenderen. Bedenk dat de meeste mensen een verschil in beenlengte hebben en dat ook de voeten meestal niet even groot zijn. De meeste mensen weten het niet van zichzelf.

Succes.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 23:01

Ik bedenk me opeens iets, ik heb ook een behoorlijk groot verschil in beenlengte en heb daarom speciale zolen in mijn schoenen. Maar daarmee wordt de hak verhoogd en niet de bal van je voet. Dus volgens mij moet je wel met gelijke beugellengte gaan rijden, maar zal je ene hak iets minder ver omlaag gedrukt zijn.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:50

Wat je eens moet doen is kijken of je beugels gelijk zitten ten opzichte van je benen! zorg dat je zadel recht ligt, jij netjes recht zit en laat dan je benen naast de beugels hangne. Zorg dat je beugels op de zelfde plek hangen (net onder het knobbeltje onder je enkel of iets daaronder nog.. wat jij lekker vind rijden). Op die manier hangen je beugels wel ongelijk maar zit jij wel recht en zal het geen gevolgen hebben voor je paardje.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:46

Ik heb ook ongelijke benen...mijn instructrice zegt altijd dat ze ongelijk zitten maar voor mijn gevoel zitten ze wel gelijk...en ik zit altijd kaarsrecht...

Veronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 11:35

Hoi,

Ik heb onlangs mijn heup gebroken en heb nu ook een beenlengte verschil. Het verschil bij mij zit 'm in m'n bovenbeen.
Ik ben nu nog aan het revalideren en mag hopelijk binnenkort beginnen met opnieuw leren lopen. Ben benieuwd hoe het straks gaat als ik eindelijk weer op mijn paard zit.
Ik blijf het toppic volgen met belangstelling.

"Veronie"

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:41

Ik heb ook een lengte verschil in mijn benen
Dit komt weg uit mijn bovenbeen
Ik rij altijd met een gaatje verschil
En heb er nooit last van gehad en paard niet
Juist als ik ze geluk hang ga ik verkeerd zitten
Dus doe wat jouw lekker zit

Maar een gemiddelt mens heeft een cm verschil in zijn benen
Ik alleen 3,5