Een vertrouwens-cursus o.i.d.?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyF

Een vertrouwens-cursus o.i.d.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 15:11

Sinds begin mei (dus nu 4 maand) heb ik een welsh-cob merrie van 1.48 mtr.
We hebben haar gekocht met het verhaal dat ze aardig sterk was.
Ze is 9 en gewoon ingereden en aangespannen beleerd toen ze 3/4 was. (Nagevraagt aan fokker)
Toen ze hier de eerste dagen stond was ze bang, voor alles en iedereen. Na een weekje was het al wat beter en wou ik het zadel op doen om haar even te longeren.
Nou maar mooi dat ze niet toestond dat je het zadel erop legde!
Vreselijk bang, staart tussen de benen en maar draaien en onrustig zijn.
Met rijden sterk en bang voor elk been wat je geeft..
Vanaf het begin rijdt er een meisje van 14 op (3 keer in de week) die echt goed kan rijden en lekker rustig met paarden omgaat.

Nu zijn we 4 maanden verder en het is al wel heel wat beter maar nog steeds is ze iets bang voor het zadel.

Met rijden is ze sterk maar dat verschilt van de ene op de andere dag!
Tis net hoe mevrouw de muts heeft staan.

Afijn gister kwam het meisje weer en tijdens het poetsen en opzadelen sliep de pony bijna (vind ze heerlijk en doezelt altijd wel weg).
Totdat je met het zadel aankomt. Het is gewoon zielig om te zien dat ze er zo bang voor is.

Meisje erop en dan in het begin moet de pony altijd even snel stappen met de staart tussen de benen totdat ze vertrouwen heeft.
Maar gister was dat wel even anders.
Ze ontplofte! Als een rodeopaard sprong ze door het weiland net zolang tot het meisje eraf lag..
Rende even 50 meter weg en was daarna (valpartij liep goed af ze kon er zo weer op) was ze zo mak als een lammetje..

He, een heel verhaal maar het vertouwen dat een paard in ons moet krijgen duurt dat gewoon een jaar of is er een een of andere cursus o.i.d. om haar een beetje normaal te laten gedragen?
Want vooruitgang in de omgang is er zeker maar met rijden niet.
Ik krijg 1 keer in de week les op haar.

Hoop dat het een beetje duidelijk is..

Trouwens: Als je been geeft schiet ze vooruit maar als ze geen zin meer heeft kun je schoppen wat je wilt..

Anoniem

Re: Een vertrouwens-cursus o.i.d.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:15

dat probleem met opzadelen klinkt als zadeldwang, dit kun je voorkomen door lopend op te zadelen (tijdens het stappen) en hem al zadelend te laten lopen, dit gaat het makkelijkst met zijn tweetjes, de ene zadelt, en de ander laat hem lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:16

als het paard zich niet prettig voelde bij het zadelen, dan heb je meestal ook dat hij niet lekker rijdt

k hoop dat je wat aan mn vorige tip had

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 15:19

Ah kijk ik zal eens proberen!

Met rijden is ze in het begin snel en sterk maar naarmate ze loskomt loopt ze lekker ontspannen ook bij het bijrijdmeisje
Maar ze heeft nog wel haast en als je met 1 been probeert te wijken dan schiet ze weer vooruit.. Overgangen terug lukt niet om rond te blijven maar dat is een kwestie van stijfheid denk ik..

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 15:21

Oh jah, als je een hand uitsteken of teugels wijd uit elkaar doet krimt ze in elkaar alof ze klappen krijgt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 16:27

is ze vroeger (bij een vorige eigenaar) misschien geslagen als iets niet lukte? of ergens tot gedwongen ? ook met opzadelen, want daar kan de zadeldwang ook van komen

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 21:57

Niet dat ik weet maar dat zal wel het geval zijn..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:06

Misschien is het een idee om grondwerk met je paardje te gaan doen en zo eerst het vertrouwen winnen en op een voor het paardje natuurlijke manier de leider worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:11

Jansfennogtweelettersdieikevenietmeerweet heeft goede punten.

Als kleine toevoeging denk ik dat je even je zadel na moet laten kijken. en wellicht ook het paard haar rug!

Ze is zowizo niet goed aan het been, het ene moment is ze voor het been en de volgende erachter........ rijtechnisch is dat wel op te lossen, maar ik denk zeker dat de problemen dieper liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:14

Jansfennogtweelettersdieikevenietmeerweet die naam vind ik goed die hou ik dr ff in

zadeldwang kan heel vervelend zijn, misschien moet je ook eens zonder zadel proberen te rijden ?

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 10:15

Dat zou ik inderdaad wel eens kunnen doen (kijken of hij last van mijn rug heeft)

Maar wie moet je daarvoor uitnodigen in de omgeveing zwolle?
Een gewone dierenarts lijkt me geen optie omdat die er neit echt specefiek verstand van hebben?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:15

KiWiKo schreef:
Jansfennogtweelettersdieikevenietmeerweet heeft goede punten.

Als kleine toevoeging denk ik dat je even je zadel na moet laten kijken. en wellicht ook het paard haar rug!

Ze is zowizo niet goed aan het been, het ene moment is ze voor het been en de volgende erachter........ rijtechnisch is dat wel op te lossen, maar ik denk zeker dat de problemen dieper liggen

Ja ik ben het hier ook mee eens. Ik denk dat probleem dieper zit en dat je dus goed moet weten waar je mee aan de slag gaat. Inderdaad eerst wat grondwerk doen.
Zie ook bij www.paardenbegrijpen.nl stond ook pony met dit soort problemen waar eerst grondwerk mee gedaan werd (had ook zadeldwangnijd) en later is het rijtechnisch opgelost. Misschien heb je er wat aan. Succes ermee

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:58

Steffie van der laarsse is een hele goede

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:15

Wellicht zit er in de rug een wervel scheef o.i.d. en komt er af een toe de zenuw knel te zitten, dan krijg je van die extreme reacties. Dat zou ik eerst laten controleren voor je verder gaat.
Misschien ken je Rodinde Hoogenraad, zij is veearts maar ze combineert dat met kraken en acupunctuur. Dus ze bekijkt en controleert en corrigeert vanuit verschillende visies.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 19:58

Morgen om 10 uur bij de fysio met haar.. Kijken wat die er van zegt.
Het is er een uit Hellendoorn van de kliniek die daar zit..
Ben benieuwd!