ik gebruik de volgende situatie alleen als voorbeeld.
ik ken meerdere mensen ( sterker nog, heel veel mensen) die hun paard van stal plukken, er een zadel op gooien, de bak in gaan, het paard 'in de krul trekken' en na 1 rondje al draven of galoperen.
behalve dat het me niet paardvriendelijk lijkt in de zin van dat het paard ook de tijd moet krijgen zijn spiertjes los te maken, vraag ik me dus af of dit (op de lange duur) ook schadelijk kan zijn voor het paard?
de vraag is dus: kan dit kwaad?
!) dat je altijd minstens 10 min. met je paard moet stappen (als het buiten erg koud is, zelfs 15 min. Óók in de hal!!!) om het gewricht-smeer te laten verdelen. Dit smeer verdeelt zich bij beweging in de gewichten en maakt ze ahw soepel. Ook voor de spieren is het prettig om langzaam aan op het "echte werk" te worden voorbereid!!!

), dat duurt een krappe 10 minuten, lang teugeltje, stappen op het harde, goed voor de pezen ook nog. Daarna ga ik de bak in, stap daar ook nog een 2 rondjes linksom en 2 rondjes rechtsom. Daarna de eventuele deken eraf en laag ingesteld aandraven. Ook eerst gewoon simpel hoefslag volgen in een vlot tempo, niet te moeilijk, makkelijk voorwaarts rijden. Daarna wat voltes en overgangen meepakken, vaak van hand veranderen. Ik pak altijd vrij snel de galop erbij, ook weer laag ingesteld in een vlot tempo, in galop laat ze het makkelijkst haar rug los en is ze het fijnst te rijden.
Terwijl ik niks doe.