Eerst even uitleg.
Vandaag dus met Cerise naar de binnenbak geweest en het zal wel gelegen hebben aan het feit dat ze behoorlijk fris was, maar toch...
Ik heb thuis nog niet de mogelijkheid om de galop met haar te oefenen.
Volgens de oude eigenaresse kende ze die al wel, hebben ze dit met haar tijdens buitenritten gedaan.
In de bak is het echter veel moeilijker, ook omdat ze dan in de hoeken haar evenwicht moet bewaren...
In draf gaat het nog niet perfect, maar ja, toch maar de galop proberen en meteen in een hoek vlak voor de lange zijde gaf ik de hulpen, zodat ze een groot stuk rechtuit kon. Ik ging niet al te diep zitten omdat ik haar rug niet te zwaar wilde belasten... fout dus.
Nou het was alleen maar bokkende galop!
Na acht galopsprongen en van de hoefslag af gewend te zijn lag ik dan ook op de grond.
Omdat ik eerst behoorlijk pijn op mijn heup had ging mijn vriendin erop, die galoppeerde aan en deed het anders dan ik.
Ze had de teugels korter: paard kon zo niet met hoofd/hals naar beneden en het was daardoor lastiger te bokken.
Ze hield haar hakken niet te ver naar achteren, meer aansporen vlak achter de singel, irriteert minder, maar ze schopte Cerise wel flink naar voren toen ze eerst nog een bokje gaf.
Ze zat verder achterover en dieper, niet zoals ik voorover, maar dat kon ik de eerste keer nauwelijks want ik werd elke keer voorover gebokt grijnz.
Met mijn vriendin heeft Cerise anderhalf rondje gegalopeerd en het ging best goed, al werd er tussendoor een enkele keer licht gebokt en moest ze wel goed worden aangespoort bij de bochten.
Daarna ik er weer op, dit keer heb ik rechtsom geprobeerd en ik dacht: wat je met haar kan, kan je ook met mij!
Eerst rustig stappen, beiden wat gekalmeerd, en daarna in draf. Toen ze dat braaf deed wat wendingen in draf, en daarna weer in stap. Toen aangedraafd en meteen voor ze het wist moest ze van mij in galop.
Ze deed het met 1 licht bokje, daarna heb ik ongeveer driekwart rondje gegalopeerd en daarbij diep gezeten, en de teugels wat korter.
Daarna vlug weer in draf.
Uitgebreid beloond en daarna gingen we uitstappen...
Tja madame de koningin is af en toe echt niet van plan mij te gehoorzamen als dit betekent dat ze moeilijke dingen moet doen...
Als er mensen zijn die nog tips hebben?
Ter info: last van haar rug zal denk ik niet, want ze heeft een goed passend zadel sinds twee weken, heb een zadelpasservice laten komen en dit zadel lag goed.
Ze galoppeert tijdens longeren goed links en rechtsom op de volte, maar erg veel stelling hebben we nog niet geoefend.
Morgen hebben we voor het eerst priveles, ben benieuwd wat mijn instructrice zegt!
Ben ook benieuwd wat jullie ervaringen met jonge paarden zijn?

(iig, arbeidstempo).