Hand volgen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Hand volgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 20:34

Mijn paard wil heel moeilijk de hand volgen (al vanaf dat ik haar heb)
Nou ben ik zeg maar de hele training bezig met voorwaards neerwaards, maar pas na een half uur a 3 kwartier begint ze mijn hand te volgen!
Ik heb hier helaas niet de mogelijkheid om haar te longeren.
Ander sdeed ik dat erbij als ondersteuning.
Balkjes heb ik hier ook niet dus die extra hulpmiddel is er ook niet.

Ik rij veel op de volte, geef dan heel vaak mijn binnenhand en rij met mijn binnebeen naar de buitenteugel.
(ik heb absoluut geen harde hand *eerder te zacht als te hard)
Ik rij ook heel veel overgangen en oponthoudingen!

Laatst was ze erg in verzet met rijden (ze zag spoken en ging heel erg plotseling van uit de galop naar de halthouden.)
Echt z'n noodstop!
Toen heb ik haar langer door gereden en behoorlijk aan het werk gezet.
De volgende dag had ze last van haar rug en ging ze zelfs takt fouten maken, (die zijn overigens weg naar een paar minuten rijden ) dus het zou ook spanning kunnen zijn.

Maar nu hoop ik eigenlijk op nuttige tips!

P.S. ze heeft een strakke rug en gaat binnekort ook naar de kraker.

Biepje

Re: Hand volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 21:21

voortdurend wendingen rijden, kleine achtjes zodat ze zich niet kan vastzetten in haar rug, slangevoltes met in de wending een volte,...

ook zien dat je je binnenteugel niet gebruikt, die dient enkel voor ondersteuning van halsstelling (stelling is met je binnenbeen), maar zeker van die binnenteugel afblijven. daarnaast ook goed opletten dat je je buitenhand op een plaats houdt.

niet boos worden, goed contact op de teugels houden, maar vooral binnenbeen-buitenteugel rijden terwijl je voortdurend wisselt van hand.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 21:25

Ja ik kom zo min mogelijk aan die binnen teugel. die laat ik wel met rust.
Ik geef telkens bijna om de pas mijn binnenhand iets na haar toe.
Ze neemd hem alleen niet aan, (niet voldoende)
Binnenbeen buitenbeen doe ik ook!
Dat is me er wel goed ingeknoopt hihihi..
En ik had het idee dat ik ook wel veel oefeningetjes doe,
Heeeeeel veel voltes en 8tjes maak ik,.

Maar ik zal er nog meer op letten.
En misschien Moet ik wel mijn buitenhand inderdaad meer op de plek houden.
Ik probeer daar telkens een beetje druk op te krijgen en op het moment dat ze iets meer naar beneden wil geef ik mijn hand iets.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 22:09

Ik probeer daar telkens een beetje druk op te krijgen en op het moment dat ze iets meer naar beneden wil geef ik mijn hand iets.

mischien is dat het ook wel, je paard moet leren wachten tot dat jij zegt dat ze mag zakken.
dus probeer met wat meer druk te rijden en sta dan eens toe, en weer terug, niet haar laten bepalen, want dan volg jij haar.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 00:55

maar als ik meer druk ga rijden gaat ze bijna tegen het taktfouten aan lopen!
Dus ik probeer juist wat zachter in mijn hand te zijn.
Gewoon heel lichte druk en op het moment dat ze iets meer naar beneden gaat sta ik mijn hand toe..

Ik kriebel dan zelfs met mijn binnenhand even tegen de nek.. (gewoon met mijn vinger topjes)

Ik hoop dat straks de osteopaat haar rug wat losser kan maken.
Ik denk dat het probleem uit de rug voortvloeid!
Ze heeft bij de lendenen ook een klein bolling en ze heeft niet z'n lange rug.
Het is een beeetje een gespannen paardje dus ik probeer altijd alles in zoveel mogelijk rust te doen..

En mischien moet ik wel iets meer druk hebben en dan net de tussenweg daarin vinden.
Kan het altijd uitproberen.
Ik zal goed in mijn hoofd blijven onthouden dat ik mijn binnehand met rust moet laten en m'n handen moet geven als ze komt.
Alleen ook weer net niet te veel want als ik 1 vinger geef pakt ze de hele hand.

Ik probeer het wel!
Kijk wel even aan.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 10:50

Eerst uitsluiten dat ze geen pijn heeft en dat het zadel goed ligt. Verder zou ik zeggen, als ze tactmatig fout gaat lopen, rijdt haar gewoon lekker voorwaarts en misschien niet te kleine voltes maken. Ga veel schakelen en probeer die achterhand goed te activeren.
Dus probeer je paard recht te richten en probeer dmv schakelen die achterhand er beter bij te krijgen. Aan de voorkant houd je een vriendelijk contact en je moet niet te snel meegeven. Rijd haar eerst eens lekker van achter naar voor en vang haar een beetje op.
Gedurende de training zul je merken dat ze wel achter je hand aangaat. zolang ze omhoog blijft komen, geef je haar die vrijheid niet.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 11:37

Inderdaad eerst uitsluiten of het vanuit de rug danwel zadel komt.

Ligt het hier niet aan dan volg jij je paard inplaats van anders om. Ik heb namelijk dan hetzelfde probleem als jij.

Mij paard wilde ook altijd moeilijk mijn hand volgen en moeilijk neerwaarts lopen. Zodra je teveel vraagt kreeg ook ik tactfouten. Echter deze heb ik opgelost door voorwaarts te rijden. Op dat moment hield ik teveel vast en had geen ritme. Ik was dus teveel met de voorkant dat ik de achterkant (de motor) vergat.

Om hem beter mijn hand te laten volgen houd ik mijn handen iets breder. Ik vraag dat juist met de binnenhand stelling en buigen en geef op de buitenhand toe. Zodra hij het aannam begon hij te kauwen en op dat moment meteen hand voor en belonen. Dit gaat het makkelijkst op de volte. In het begin zul je denken poeh dat wordt nooit wat... Ik ben nu echter een aantal maanden bezig en mijn paard is er nu veel eerder doorheen en laat lekker los. De draf en met name de gallop zijn enorm verbeterd. Mijn racemonster laat nu zelfs af en toe zowaar een dressuurgallopje zien.

Dus veel voltes met stelling naar binnen en biuten rijden, wijken overgangen, achterwaart enz. Met name het voorwaarts rijden is erg belangrijk. Op die moment even niet aan de voorkant denken maar hij moet op kuitdruk reactie geven. En niet eerst twee keer drukken, nee druk = reactie Zo niet tik. En belonen als hij het goed doet.

Heel veel succes, tis geen makkelijk probleem maar zodra ze het beginnen te doen is het zeer zeker de moeite waard.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 13:07

liesje1986 schreef:
Eerst uitsluiten dat ze geen pijn heeft en dat het zadel goed ligt. Verder zou ik zeggen, als ze tactmatig fout gaat lopen, rijdt haar gewoon lekker voorwaarts en misschien niet te kleine voltes maken. Ga veel schakelen en probeer die achterhand goed te activeren.
Dus probeer je paard recht te richten en probeer dmv schakelen die achterhand er beter bij te krijgen. Aan de voorkant houd je een vriendelijk contact en je moet niet te snel meegeven. Rijd haar eerst eens lekker van achter naar voor en vang haar een beetje op.
Gedurende de training zul je merken dat ze wel achter je hand aangaat. zolang ze omhoog blijft komen, geef je haar die vrijheid niet.

Hoe meer ik voorwaards ga hoe groffer de tactfouten.
Moet ik haar dan daar gewoon doorheen rijden?

Rug kan inderdaad een factor hier in spelen.
Zadel ligt goed. (ze heeft een moelijke rug dus ik heb er heeeel wat moeten passen)
Ik ga binnenkort dus naar de osteopaat voor haar rug.
Het is allemaal begonnen met toen ik haar kreeg.
Ze had hele slechte voeten , moest toen op ijzers (had echt zere voetjes)
En is daardoor anders gaan lopen en nou gokken we dat daardoor haar rug is vast gaan zitten.
Ik heb haar rug van de winter op een gegeven moment los gekregen
Ze stond toen op stage plek en ben ik met een goede instructise elke dag bezig geweest met haar.
Alles onder begleiding van haar.
Het was aan het einde niet helemaal perfect maar de groffe tactfouten waren weg.
Toen was ze een poosje verkouden toen was ik ziek dus heeft ze stil gestaan.
Toen ik er weer op kroop was het weer erger.
En ik dnek dat ik het alleen niet los krijg.
Ik denk dat ik gewoon wat hulp nodig heb.
Mijn vader is het nu eindelijk ook weer gaan inzien. (na elke x het zelfde commentaar op de coupon: paard wil niet genoeg hand volgen, paard lijkt gespannen in de rug)
Nu wil hij wel weer mee naar les.
Ik denk dat papa wel dacht dat ik geen les nodig had omdat alles voor hem wel lekker lijkt te gaan.

Maar ik zal proberen nog meer van achter naar voren te rijden.
En meer voorwaards.
(ik zal er ook goed opletten dat ze haar pas wel kan afmaken)

Bedankt voor het advies.
Neem het heel serieus.