hoe maak in de A-C lijn recht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

panache

hoe maak in de A-C lijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 21:09

hoe maak in de A-C lijn recht? .. ik weet nooit precies waar ik moet afwenden..enzoo.. snel tips graag!! morgen heb ik wedstrijd

horse_girl

Re: hoe maak in de A-C lijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 21:13

Let op dat je iets voor de A afwendt, dit hangt een beetje af hoe groot je paard is en hoe wendbaar hij is. Het beste kun je iets te vroeg afwenden en dan de bocht wat ruimer nemen, dat is makkelijker te corrigeren dan een te korte bocht nemen. Hou je paard recht door druk op beide teugels gelijk te houden, met je benen dezelfde druk aan beide kanten van je paard houden en vooral goed naar de overkant kijken en je focussen op de C. En goed oefenen, hoewel dat voor morgen een beetje lastig is. Veel succes!!! Grtz Mirjam.

Edit: Oja en kijk al voordat je afwendt waar je heengaat (naar de C dus) zodat je goed kunt kijken weaar je uit de bocht moete komen en je paard direct recht kunt houden.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 21:45

horse_girl Ben het er helemaal mee eens.
En dit moet je geoefend hebben dat gaat niet in een keer goed.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 21:50

dit heb ik ook geoefend.. maar ik wilde tips

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 21:59

De AC lijn is recht.....

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 22:00

haha grappig.. maar ik bedoel met t paard

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 22:26

probeer de AClijn als je paard neiging heeft tot slingeren ook in een vlot tempo te doen, dan beginnen ze minder te slingeren.
Succes met de wedstrijd!

little_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 23:22

inderdaad in een vlot tempo de a-c lijn over rijden en het paard tussen 2 teugels en 2 benen "opgesloten" houden, dat wil zeggen druk op 2 teugels en druk op 2 benen tegelijk.

little_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 23:24

oftewel het zelfde als horse_girl ...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 23:33

nog een tip: bij het ring verkennen doe dan een paar keer de middellijn zodat hij niet verschiet van het juryhokje

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:54

Zoals hierboven ook al is gezegd, een meter of wat voor A beginnen met de wending en heel goed richting de C kijken. Als je goed je paard tussen twee benen en aan twee teugels hebt lopen, en zelf richting de C kijkt, kun je al heel snel voelen of je paard een beetje afwijkt van die rechte lijn en dat kun je dan met je been aanvullen. Als je naar beneden gaat zitten kijken, merk je te laat dat je afwijkt en zit er al een kronkel in, voordat je hebt kunnen corrigeren.

Succes!

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 15:21

gelukt!! een 6 en een 7.. en ben 1e geworden

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:44

Gefeliciteerd!!! Gelukkig hebben de tips en t oefenen dus geholpen!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:57

Een rechte lijn kun je pas zuiver rijden als je voltes zuiver kan rijden. Afwisselend voltes op beide handen van verschillende grootte en op steeds andere plaats in de rijbaan, is een voortreffelijke manier om een paard los en soepel te krijgen. Daarbij kun je nog wijken en traverseren, maar ook met contra stelling op de volte de nodige oefeningen doen. Een rechte lijn of diagonaal rijden wordt dan een eitje. De oefeningen met voltes van verschillende grootte en steeds andere plaats wordt bewegende cirkels of "moving circles" genoemd. Er is al aangegeven hoe je voor de A-C lijn goed uit kan komen. Leuk dat het goed gegaan is in je proeven.

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 20:04

Ik ga nu iets zeggen tegen alle regels in, maar ga geen beenhulpen geven. Houdt gewoon op beide benen én teugels even veel druk/contact en recht voor je uit kijken. Als je met je benen gaat helpen wordt het meestal gezwabber

Charlotted

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 20:06

wend ongeveer een paardlengte voor A af, hou er 2 benen aan en als ie scheef gaat iets been, bij halthouden ook 2benen erbij zodat ie onder je kont gaat staan.

Charlotted

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:58

Wat ook heel erg helpt bij het rijden van figuren/ lijnen enzo, KIJKEN naar de letter waar je heen wilt gaan, dan ben al halverwege, sturen en benen volgen dan vanzelf zodat je een nette lijn kunt rijden.

Ja als paardrijden makkelijk was, reden we allemaal Grand Prix!

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:58

ik heb ook altijd problemen gehad met binnenkomen en afgroeten!!
ik slingerde altijd..dit zijn waarschijnlijk ook mijn zenuwen!
ik stond ook altijd scheef stil terwijl ik thuis alles ''perfect'' voor elkaar had!
ik heb mezelf echt aangeleerd om ruim af te wenden zodat ik niet naast de a-c lijn zit..en vooral vooruit kijken en met twee benen halthouden!!
succes ermee

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 22:33

inderdaar heeeel goed kijken naar de C...en op tijd afwenden (even kijken wat nodig is bij jou en je paard) en als je op de AC lijn zit nog even met een schuin oog kijken naar de A ofdat je toch wel echt op de AClijn zit...dat werkt ook wel goed bij mij

maar het blijft moeilijk...de keren dat ik een 7 voor het binnenkomen heb worden dan ook uitgbreid geviert

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 22:42

Ook is het handig om in de training te kijken of je gemakkelijker van de linker- of rechterhand afwendt. Dan kun je met binnenkomen vanaf deze hand afwenden.

MrICW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 23:51

in de hoek voor de A begin je al met stelling vragen en ongeveer een paard lengte voor de A begin je met af wenden en op de A C lijn op alle 2 de teugels even veel gewicht dragen en met alle 2 de benen evenveel aansporen om hem recht te laten lopen en ongeveer 2 paard lengtes voor de C stelling geven en zo ver mogelijk door rijden naar de C en dan als hij met z'n hoofd bij de C is gaan wenden

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 21:02

Nog een tip die ik van een oud-instructeur heb gekregen, ga voor je binnengaat eens recht voor je ring staan, een paar meter voor A.
Dan zoek je een 3e punt dat in het verlengde ligt van de A-C lijn, zo kun je altijd controleren of je wel nog juist op de middellijn zit
(werkt natuurlijk niet in een binnenbak)