Uitbreken tijdens rijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TopLadyI

Uitbreken tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 16:08

Misty is een pony die moeielijk naar beneden te rijden is. Nou had ik haar eindelijk zover dat ze ontspannen naar beneden liep. Maar nu heeft ze weer een nieuw grapje gevonden. Ze doet gewoon haar hoofd in de lucht en begint harder te draven. En als ze stapt begint ze uitzichzelf aan te draven als ze geen zin meer heeft. Ze is dan moeielijk terug te rijden en al helemaal niet naar beneden te rijden. Dit doet ze dan meestal het eerste kwartiertje/half uurtje en dan is het goed. Ze geeft zich dan over en is dan lekker te berijden. Maar ben ik dan lekker op gang is madame alweer moe . Nou denk ik ook wel dat het warme weer een grote rol speelt. Maar toch wil ik vragen of er niet wat aan te doen is om dit sneller op te laten houden. Mn instructrice zegt dat ik gewoon door moet zetten en dat ze zich vanzelf steeds sneller over gaat geven, en als het weer wat minder warm is dat het dan nog wel sneller zou gaan. Maar ik wou vragen of jullie nog andere tips hebben ?

ferah2001

Re: Uitbreken tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 16:45

Voltes, voltes en nog eens voltes. Niet van die hele grote, maar een beetje middelmaatje en goed afwisselen (8-jes rijden) hierbij moet ze JOUW tempo gaan aannemen en als jij voldoende ophoudingen maakt en weer ontspant moet het goed gaan. Als ze dit snapt kun je langzaam gaan uitbreiden en het ook in andere oefeningen gaan gebruiken. Veel succes!!

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 17:16

Dat is ook het probleem ze gaat ontzettend plat door de bochten heen als ze niet nageeft

ferah2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 17:31

suziej schreef:
Dat is ook het probleem ze gaat ontzettend plat door de bochten heen als ze niet nageeft

ik droeg al een oplossing daarvoor aan of zie ik dat verkeerd?

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 17:33

Dus goed aan je been zetten! In een bocht moet ze goed om je binnenbeen heen buigen. Ook kan je af en toe wat contrastelling vragen of als dat al lukt stukjes wijken. Houd je bezig met de reactie aan je been, zet haar aan het werk en vergeet die voorkant even.
Als je haar echt lekker aan het werk kan zetten (ipv gaan vechten aan de voorkant) zal ze eerder gaan ontspannen.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 17:51

@liesje1986; Ik kan drukken met mn binnenbeen wat ik wil. Maar ze gaat dat alleen maar sneller lopen en niet om mn benen heen buigen.

@ ferah2001; Ja voltes. Maar dan steekt ze der hoofd in de lucht en valt ze naar binnen + gaat ze plat door de bochten heen.

ferah2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 17:55

ja, maar je zult het toch moeten blijven volhouden en proberen (alletwee de adviezen overigens). Er is nou eenmaal geen knopje op te bouwen want hem/haar morgen perfect laat lopen

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:02

Dan moet je daaraan gaan werken en niet aan het 'aan de teugel' rijden.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 14:52

Je moet zorgen dat het paard aan je been is, dat wil zeggen dat op het moment dat je bent opgestapt en je gaat instappen, moet ze reageren op jouw been, je gaat eerst lekker in stap voltes rijden, lekker voorwaarts zonder teveel hand te gebruiken en als je dan uiteindelijk gaat aandraven moet ze direct op jouw been reageren en anders zweepje erbij, lekker voorwaarts draven en dan pas met je hand wat meer gaan vragen.

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 15:37

Heey

Probeer het eens op te lossen vanaf de grond.
Longeren met een dubbele longeerlijn heeft goed geholpen bij mijn pony, die had precies hetzelfde probleem.
Eerst longeren met contra stelling en later stelling naar binnen, tegelijk kan je je paard nageeflijk houden

suc6!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 16:02

Ga eerst eens aan het werk om je paard in 1 tempo door de baan te rijden probeer een goede tact en regelmaat te krijgen en hier moet je echt de tijd voor nemen en heel geduldig zijn geef je paard niet op zijn kop als het fout gaat maar beloon hem de hemel in als hij het goed doet.Probeer wel zo veel mogelijk figuren te rijden en niet eindeloos op de hoefslag te rijden maak het spannend en leuk voor je paard.En je kunt veel overgangen gaan rijden.Als je dit allemaal goed onder de knie hebt en je paard goed naar jouw hulpen luisterd kun je verder gaan maar ik denk dat als je haar goed voor elkaar hebt ze vanzelf gaat nageven hiervoor hoef je namelijk niet aan de teugels te zitten frunniken.

Over het afsnijden van de hoeken hiervoor geld hetzelfde laat je paard in 1 tempo lopen en dan kun je haar opsluiten tussen je benen en haar mooi de hoek om laten gaan je moet niet met je teugels bij sturen.Je kunt dit oefenen door van E naar B te rijden en andersom en dan helemaal tot de letter rijden en op het laatst duidlijke hulp geven om af te wenden en wissel af en toe even af dus niet steeds 1 kant afwenden.Je moet dit wel van te voren goed overdacht hebben welke kant je op gaat zodat je je paard niet overvalt en duidelijk een hulp kunt geven.Wat heel goed werkt is mee kijken waar je heen wilt en dan volgt je paard jouw als het ware en sturen doe je met je buiten teugel dus je mag je paard niet met je binnen teugel omtrekken en natuurlijk je been hulp niet vergeten.Ga je nu afwenden en wil je pony gaan versnellen draai je haar direct een volte op van 10 meter en als ze weer rustig is{ je moet hier wel mee uitkijken het is niet de bedoeling dat je 10 voltes rijd heb je wel zo lang nodig maak je een overgang naar stap en rijd je haar eerst weer ontspannen en probeer je het nog een keer} kun je weer recht door gaan en je oefening afmaken of je kunt haar terug nemen naar de stap en dan weer aandraven en wissel dit ook af zodat ze op jouw hulp gaat wachten en ze niet van te voren al weet wat jij gaat doen.