Wat doe ik fout?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vigour

Wat doe ik fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 13:36

Ik rijd nu 2 maanden op mijn bijrijdpony. Dat gaat redelijk goed, ze luistert goed naar mijn hulpen en geeft mooi stelling. Ik ben nu al een paar weken bezig om haar netjes nageeflijk te laten lopen, maar het lukt niet. Ik voel wel, na een uur, dat ze wat meer ontspannender gaat lopen en dan begint ze ook te kauwen op het bit en haar hoofd omhoog en omlaag te bewegen. Als ik ophoudingen maak, pakt ze het bit vast en gaat tegendruk geven. Ik maak veel overgangen, figuren en rijd haar naar mijn hand toe, maar toch werkt het niet. Wat voor een fout maak ik hierbij? Als het niet aan mij zou liggen, wat zou dan het probleem kunnen zijn?

[Edit] Ik rijd ook met haar in de les, de instructeur zei dat ik haar maar eens aan de teugel moest proberen te rijden, alle paarden in de les lopen mooi behalve mijn paardje.

Toverbal

Re: Wat doe ik fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 13:52

Ja als je les heb is het wel handig als instucteur het uitlegt hoe je het beste kan doen bij je pony Anders betaal je voor niks.

Zo kan ik ook wel les geven

ferah2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 14:01

in principe doe je alles goed zoals ik het in je verhaal lees, veel voltes etc. met voldoende ontspanning. Ik denk dat het vooral belangrijk is er niet al te veel op te letten. Ook voor je paardje is dit erg moeilijk om uit te voeren en zal dit enige tijd kosten. Verder ben ik het inderdaad eens met de raad hierboven; als je les hebt is het inderdaad handig om ook ECHT les te krijgen! Veel succes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 14:07

probeer je armen zo veel mogelijk te ontspannen Heel veel succes

en laat je instructeur eens uitleggen hoe je dat dan moet doen

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 19:08

Ja, hele rare instructeur...

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 19:22

Je moet er gewoon niet bij nadenken Je bent er waarsch te veel mee bezig, en dan word je gespannen. Hier net zo, als ik van mezelf weinig verlang en de lat laag leg, komt Shadon na een tijdje toch lekker laag te lopen. Als ik constant de buitenteugel er echt bij pak, vertikt ze het.

En idd, je instructeur vragen

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:02

Wat versta je precies onder 'ophoudingen' maken en hoe lang duren die bij jou. Probeer eens als ophouding een klein kort 'rukje' te geven. Hierdoor krijgt je pony niet de kans om het bit vast te pakken en houdt hem ook alert.
Verder valt me op dat je zegt dat je pony mooi moet lopen, zoals de rest van de les. Maare, wie vind wat mooi?? Een paard in de krul trekken kan iedereen wel. Terwijl als mijn pony super nagevelijk en voorwaarts loopt, ziet het er niet altijd uit alsof hij aan de teugel loopt, omdat hij zijn hals hoog blijft dragen.

Vigour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 20:07

Phynix schreef:
Terwijl als mijn pony super nagevelijk en voorwaarts loopt, ziet het er niet altijd uit alsof hij aan de teugel loopt, omdat hij zijn hals hoog blijft dragen.

Aan het einde van de les is ze gewoon lekker verzameld, achterhand eronder, het zit ook fijn, maar ze gaat niet met haar koppie omlaag.

linsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:12

je moet ook niet vergeten dat niet ieder paard even makkelijk is. Je moet niet denken iedereen rijdt zijn paardje rond nu moet ik hem ook rond rijden, zo makkelijk werkt het helaas niet soms duurt het wat langer voor je het 'gevoel'krijgt. Veel succes iig.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:25

Maar wat is laag?? Volgt ze jouw hand mee?? Ontspant ze in de mond?? Zo ja, dan denk ik dat je toch al een heel eind bent. Mijn paard wil dus ook nauwlijks zakken in de hals, hiervoor longeer in hem met dubbele longe of touwtjes. Die werkt super. Hiermee krijgt hij meer de kans om het zelf uit te zoeken en meer ontspanning. En als je het maar vaak genoeg doet, snapt hij dat het ook onder het zadel zo moet.

Vigour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 20:35

Nou, iig bedankt voor de tips. Ik zal eerst eens naar de instructeur gaan, misschien dat hij me kan helpen, en aan de eigenaar vragen of ik haar mag longeren.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 15:56

Je moet ook niet verwachten dat ze ineens een uur aan de teugel gaat lopen, de spieren moeten natuurlijk ook ontwikkelen en je moet dus niet teveel in een keer verwachten, maar gewoon tevreden zijn met kleine stukjes, tot ie sterk genoeg is om het langer vol te houden. Gewoon lekker door oefenen dus!

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 16:34

Heey

Veel schakelen in tempo, vooral in draf kan je dat makkelijk doen, je moet zorgen dat je paard goed aan je been komt, dan rij je naar voren.
Dan neem je je paard terug met overdreven veel stelling (OOK goed je buitenteugel eraan houden!!) maar blijf je erbij met je been.
Je kan ut proberen...

En je kan ook eens aan je instructeur vragen hoe het moet, want hij hoort het gewoon te weten en uit te leggen!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:07

Vigour schreef:
[Edit]
Ik rijd ook met haar in de les, de instructeur zei dat ik haar maar eens aan de teugel moest proberen te rijden, alle paarden in de les lopen mooi behalve mijn paardje.

Het is niet mooi als je paard aan de teugel loopt maar het is juist mooi om te zien als je paard zijn rug los laat en met schwung door de bak heen danst vraag je instructeur daar maar eens naar.En ik ben het ook wel met Brennie eens je moet niet te veel verwachten je bent haar spieren aan het oprekken en dat doet pijn en dat heeft tijd nodig gewoon lekker door oefenen.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:11

Vigour schreef:
[Edit]
Ik rijd ook met haar in de les, de instructeur zei dat ik haar maar eens aan de teugel moest proberen te rijden, alle paarden in de les lopen mooi behalve mijn paardje.
--------------------------------------------------

Deze paarden lopen misschien voor het zicht mooi, maar lopen ze ook goed?

Het is belangrijk dat het paard achter zijn of haar kaken loslaat, maar ook de bovenlijn en dus zijn rug.

Rijdt zoals jezelf al zegt veel overgangen en schakel in tempo. Houdt alleen kontaktteugel. Als het paard goed aan de hulpen is (lees been), zijn of haar achterhand er goed onderzet en rug loslaat, gaat het vanzelf je hand opzoeken. Als jij als ruiter je hand iets opend moet het paard zijn hoofd nogmeer naar voren en omlaag brengen, dan zoekt het paard jou hand op. Als je dat voor elkaar hebt mag je best eens een ophouding maken om in principe de puntjes op de I te zetten.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:27

Als je in een les rijd en de instructeur roept dat je hem maar eens aan de teugel moet gaan rijden dan moet de instructeur het ook maar uitleggen hoe het op de juiste manier moet.

Focussen op ik moet aan de teugel rijden werkt niet Het is een geheel van het juist van achter naar voren rijden. Je activeert de achterhand om actief onder te treden, door dat het paardje actiever wordt achter en je hem dus mee met je been naar voren kunt rijden over de rug naar de ontspannen vragende hand toe kan je eraan gaan denken om het paard in een bepaalde houding te rijden. Maar de hoofd/halshouding meot altijd corresponderen met de rest van het paardenlichaam. Doe je dat niet daN wordt het een meer geen gel u l op hem maar in de krul verhaal.

Sucses en denk erom hoe een ander zijn paard loopt daar moet je je niet aan spiegelen, jij en jouw paard zijn belangrijk. Een ander zijn paard kan al wel veel verder doorgetraind zijn of mischien voor het oog heel leuk gaan maar rijtechnisch niks waard zijn. Sucses.
Vraag je instructeur uiteindelijk wordt hij er voor betaald om fatsoenlijk uitleg te geven.