Linkergalop overkruist of verkeerde galop help!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Linkergalop overkruist of verkeerde galop help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 11:20

Mijn pony kan absoluut niet in de linkergaop.
A;s hij aan de longeerlijn zit doet hij de rechtergalop perfect, maar de linkergalop is een drama. Of hij springt verkeerd aan of hij doet een paar passen goed en daarna gaat hij overkruist of hij springt over.
Ik heb van alles al geprobeerd, met veel stelling, rechtuit, terug nemen niks helpt.
Heeft iemand tips voor mij?

Hij doet het ook als hij rent in de wei.

Ook heeft een sterke achterhand.

joycje

Re: Linkergalop overkruist of verkeerde galop help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 11:51

Als eerste moet je de medische problemen uitsluiten. Of misschien hier nog wat achtergrond van je pony neerzetten. Dan is het makkelijker een oorzaak te ontdekken waarom je pony het niet doet.

Als het puur rijtechnisch is dan hier een probeersel.

Probeer je paard buiten het galoperen om eerst eens recht te richten. scheefheid kan namelijk zo'n "slechte" galop veroorzaken.

Als je wil gaan galoperen zet het paard dan in extreme buitenstelling. Zo krijgen zijn benen meer ruimte om onder te treden en goed door te springen. De kans is groter dat het zo lukt.
Probeer steeds wanneer je verkeerd in de galop bent aangesprongen en hij is verkeerd terug te gaan naar de draf en daar eerst weer de rust te vinden voor je weer gaat aanspringen. Anders wordt de galop snel een geforceert en gefrustreerd gedoe..

Hou rust en bedenk je dat je het paard wat aan het leren bent. Dat helpt je niet gefrustreerd te raken .

Good luck,

joyce

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 12:12

Nou ik moet alles aan de longeerlijn doen, want ik ben te groot voor hem om op te rijden. Hij loopt ook voor de kar enkel en tweespan.
Hij heeft geen medische klachten en is in topconditie.

Zou ik hem dan met een singel met touwtjes eraan moeten longeren?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 12:15

hij doet het ook in de wei=rommelig in de linker galop, of wel de linkergalop goed?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 12:33

los in de wei springt hij soms goed aan en soms gaat hij na een tijd overkruizen en overspringen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 13:07

Dat is dan toch een teken dat het wel degelijk een gezondheidsprobleem kan zijn. De meeste paarden zijn nl links, hun linker galop is als ze loslopen de voorkeursgalop...
Je kunt denken aan hoefkatrolontsteking, een schouder of heup probleem, zelfs een spier in de boeg of in de bil die niet goed ontwikkeld is of aangetast, een probleem in de hals of rug (bv weke lendenen, doorgezakte rug).
Een paardenmasseur kan voelen of alle spieren wel ongeveer gelijk ontwikkeld zijn en ook wel waar pijntjes zitten. Problemen in de hoeven kunnen alleen met röntgen ontdekt worden. Verder kun je de buigproef (laten) doen.
Daarnaast kun je, bij het rijden en longeren, het best korte stukjes vragen. Zorgen dat het aanspringen goed is, en dan steeds wat verder vragen. En ook al het werk rechtom en linksom doen. Goed opletten of je niet vanzelf meer rechts omdoet omdat dat makkelijker gaat.

Of je pony is een draver en heeft problemen met het galopperen in het algemeen?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 14:44

Het is een shetlander hij is vorige week nog helemaal gekeurd op alles en die proeven ishij goed doorstaan vertelde ze mij.
Hij is heel soepel in alles zeiden ze. Zowel de da als de hoefsmid

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 15:19

Hm, Shetlander, die zitten even anders in elkaar dan de gemiddelde pony. In wezen is het een mini koudbloedje. Ook niet echt de meest uitstekende galoppeurs.
Dan zou ik zeggen houd je aan de adviezen van op aanspringen oefene, niet te lang door laten galopperen en voral beide zijden even veel oefenen.