Mijn pony wil niet inbuigen, iemand een idee?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

salean

Mijn pony wil niet inbuigen, iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 15:08

Mijn pony is nu anderhalf jaar onder het zadel en ik krijg het maar niet voor elkaar om haar in te laten buigen op haar slechten kant (die ze af en toe wisseld), aan de teugel wil ze wel, en de andere kant in buigen is ook helemaal geen probleem. Ik oefen nu op beide kant evenveel en maak gigantisch veel voltes en boogjes, maar ik zie nog geen verschil....
Wie heeft er nog een tip?!

Wilke

Re: Mijn pony wil niet inbuigen, iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:23

Mijn paard wilde toen ik haar net kreeg ook niet buigen . Ik ben toen van de A naar de C kleine slangenvoltes gaan rijden, hele tijd achter elkaar snel buigen. Dit heeft goed gewerkt, Ook kan je je binnenhand een x iets hoger plaatsen en zo gauw ze buigt , ontspannen!

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:26

Veel volte´s en figuren rijden.waarbij je haar ook voorwaarts houdt.
En binnenbeen eraan en Buitenteugel.

marijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:55

probeer op stand met een halster om (geen touw) snoepje of appel oid en leer haar eerst zo de buig oefeningen. laat haar je hand met lekkers volgen. gaat dit goed ga je het onder het zadel proberen succes

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:12

Probeer niet tijdens elke keer dat je rijdt al die voltes en bogen te overvragen. Dan beginnen de oefeningen namelijk snel te vervelen voor haar. Oefen ook eens over de hoefslag met rechtrichten, evenveel druk op beide teugels. En natuurlijk kun je ook op de rechte stukken af en toe eens stelling naar binnen of juist naar buiten vragen.

Daarbij zoveel mogelijk je pony zoveel mogelijk op binnen en buitenbeen de voltes doorrijden. Zodra je haar beter aan je binnenbeen heb, zal het buigen vanzelf beter gaan. En probeer te voorkomen dat je je zoveel op die buiging gaat focussen dat je teveel stelling in de hals gaat vragen. Het achterlijf moet ook netjes mee buigen en dat krijg je niet voor elkaar als je per ongeluk geforceerd teveel stelling in de hals vraagt..

Succes!

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:16

Aan de longe loswerken. Als je rijdt ook eens proberen je binnenhand wat verder van de hals halen of iets omhoog halen. Zodra ze een beetje ontspant en meegeeft, hand naar voren. En er goed op letten dat ze goed aan je been reageert, veel wijken of op voltes een keer contrastelling vragen

Wilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:23

Aan de longe loswerken. Als je rijdt ook eens proberen je binnenhand wat verder van de hals halen of iets omhoog halen. Zodra ze een beetje ontspant en meegeeft, hand naar voren. En er goed op letten dat ze goed aan je been reageert, veel wijken of op voltes een keer contrastelling vragen

Ja dit bedoelde ik er ook mee!
SUUCES

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:37

ik zie eigenlijk alleen buigreacties, maar vergeet het rechtstellen niet!

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 18:06

Hoi,

Als je paard verschillend vasthoudt zou ik eerst gaan kijken hoe recht je paard is. Ga dus eerst rechtrichten voordat je gaat inbuigen aan alle kanten. Probeer dus rechte lijnen te rijden en haar goed aan het been te krijgen. In de hoeken vraag je haar dan wat meer om je binnenbeen. Evt door je binnenhand bij te gebruiken maar dan naar de zijkant te bewegen en niet naar je toe te halen. (anders beperk je hem in het achterbeen)

Ga daarna pas beginnen met voltes en slangevoltes en dan steeds zorgen dat je haar om het binnenbeen buigt en op de rechte stukken ook echt weer rechtstelt.

Verder even kijken naar het gebit van je paard en evt andere medische problemen...

salean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 19:38

Woow, megaveel reacties allemaal
Echt bedankt iedereen, ik denk dat ik dr wel wat mee kan....
Ik ga alle tips maar eens proberen
En Joycje, ik had toevallig vandaag net een afspraak gemaakt met de paardentandarts op aanraden van mijn instructeur!:P

rafikihorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:07

Rechtrichten is erg belangrijk!! Doe dit vooral op de binnenhoefslag, zo weet je dat hij echt recht loopt en ook voor beide benen is.
Verder veel achtjes rijden, helpt heel goed!! En veel voltes sluiten en openen voor je binnenbeen naar je buitenteugel!!
Als je de been geeft voor de buiging, moet je wel reactie krijgen!! Anders een tikje met je zweep naast je been hulp!!
Succes!!