Niet aan de teugel,wats het probleem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janie

Niet aan de teugel,wats het probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 05:54

Hallo.

Het rijden met mijn merrie gaat eigenlijk supergoed,in stap: nageeflijk, in galop: nageeflijk,maar de draf....het duurt minstens zowat 15 minuten voordat ze eindelijk nageeflijk word.En dan hoe apart,alleen met doorzitten.Van daar uit ga ik lichtrijden.Maar zodra we gaan lichtrijden, krijgt ze het in dr bol,en sprint ze weg,gaat ze steeds harder draven,en vaak al in galop.Daarvoor is ze veel te druk met om zich heen te kijken,oortjes omhoog,en helemaal niet zo geconcentreerd bezig met rijden,hoewel ik haar dan toch weer bij de les houdt....Wat kan dit zijn,en wat kan ik er (beter) aan doen?

groetjes moi

Christah

Re: Niet aan de teugel,wats het probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:52

Dat lichtrijden - niet aan de teugel - probleem heb ik ook gehad. Mijn paard krijgt het er alleen niet door in zijn bol

Bij mij lag het aan mijn handen... In stap, galop en met doorzitten zit je stiller, en hou je je handen op dezelfde plaats.
Dan liep hij dus ook gewoon netjes aan de teugel. Galop niet altijd, omdat hij dat gewoon erg moeilijk vindt.
Met lichtrijden had ik toen van die wiebelhandjes (niet dat ze nou naast mijn oren wapperden ofzo, maar ze gingen op en neer door het lichtrijden), waardoor mijn paard er dus helemaal geen biet meer van snapte. En dus ook zeker niet aan de teugel ging lopen...

Ik hou mijn handen nu stil... en dan blijft hij keurig netjes aan de teugel, volkomen nageeflijk, lopen. Hij legt als ware zijn hoofd in mijn handen, zo licht. Als ik weer ga wiebelen, word ik daar meteen op geattendeerd... zijn hoofd zit dan niet meer op de plek waar het moet zijn

Dus misschien dat het daar aan ligt. Let er eens op. Probeer je handen stil te houden. Hou ze dus heel stil en doe erg rustig met je handen. Misschien is het bij jou wel hetzelfde probleem

Succes in ieder geval

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:54

wat zegt je instructeur hiervan?

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:32

Hoe rijd je je paard aan de teugel?

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:49

het probleem van niet rond willen ligt meestal aan dat de achterhand er niet goed onder zit.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:39

Met doorzitten heb je ook nog hulp van je zit en bovenbenen, dit wordt minder als je gaat lichtrijden. Veel blijven oefenen en zorgen dat je tijdens het doorzitten wat meer controle over de houding van je paard krijgt. Je moet hem hoger en lager in kunnen stellen, als dit lukt kan je hem er ook wel houden met het lichtrijden.
Let dan wel op je eigen houding en misschien zelfs wel op de manier van lichtrijden.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:43

mijn pony loopt in galop alleen aan de teugel, maar ik ben er mee bezig om het ook in draf en stap zo te krijgen, alleen is ze al 20 jaar, en begrijpt dingen niet meer zo snel

rafikihorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 23:09

Je paard is niet aan je been! Rijdt je paard van achteren naar voren naar je soepele nageeflijke hand!!
Succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 23:14

Train eerst genoeg spieren, had hetzelfde met me fjord. in draf alleen nagevenlijk bij lagzame draf mar erg acief, en dan zonder zadel

Over paardje van 20. Mijne (een andere) is 29, en ze heeft het nooit gedaan. Helaas geeft bijna iedereen die me lesgeeft mij advies haar goed aan de teugel te ridjen, spieren komen dn vanzelf wel, naja ze loopt dan dus letterlijk in de krul en verre van ontspanning.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 23:18

Ik vraag me af waarom je uberhaupt gaat lichtrijden, aan het werk is het mooiste als je de draf gewoon uitzit.
Het kan zijn dat je tijdens het lichtrijden de draf of de balans verstoort of mischien prikt met been en of spoor aantikt met zweep ofzo.

als je aan het werk betn concentreer je dan op achter rijd van achter naar voren naar de vriendelijk vragen en nagevelijke hand toe. Voor komt vanzelf niet teveel focussen dat werk altijd averechts.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 23:38

niet te veel bezig zijn met het hoofd. probeer je meer te richten op het van achter naar voor rijden. zorg dat je paard goed aan de hulpen staat en het goed ondertreed met de achterhand...probeer je handen stil en zacht te houden ofwel ontspannen met een lichte druk erop. rijd daar tegenaan en als het paard ontspant, ontspan jij direct! niet loslaten, want dan ben je je aanleuning kwijt...maar geef iets mee richting de manenkam en zorg dat je je aanleuning behoud. ook daarin aktief blijven rijden, maar niet over het tempo heen...dus gecontrolleerd.

succes!

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 19:36

Kafue schreef:
Ik vraag me af waarom je uberhaupt gaat lichtrijden.

Deze uitleg vat ik niet helemaal..

quicklylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 16:13

Christah schreef:
Dat lichtrijden - niet aan de teugel - probleem heb ik ook gehad. Mijn paard krijgt het er alleen niet door in zijn bol

Bij mij lag het aan mijn handen... In stap, galop en met doorzitten zit je stiller, en hou je je handen op dezelfde plaats.
Dan liep hij dus ook gewoon netjes aan de teugel. Galop niet altijd, omdat hij dat gewoon erg moeilijk vindt.
Met lichtrijden had ik toen van die wiebelhandjes (niet dat ze nou naast mijn oren wapperden ofzo, maar ze gingen op en neer door het lichtrijden), waardoor mijn paard er dus helemaal geen biet meer van snapte. En dus ook zeker niet aan de teugel ging lopen...

Ik hou mijn handen nu stil... en dan blijft hij keurig netjes aan de teugel, volkomen nageeflijk, lopen. Hij legt als ware zijn hoofd in mijn handen, zo licht. Als ik weer ga wiebelen, word ik daar meteen op geattendeerd... zijn hoofd zit dan niet meer op de plek waar het moet zijn

Dus misschien dat het daar aan ligt. Let er eens op. Probeer je handen stil te houden. Hou ze dus heel stil en doe erg rustig met je handen. Misschien is het bij jou wel hetzelfde probleem

Succes in ieder geval

Ik zit met doorzitten veel onrustiger als met lichtrijden anders shakt alles zo

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:16

janinetjjj schreef:
Kafue schreef:
Ik vraag me af waarom je uberhaupt gaat lichtrijden.

Deze uitleg vat ik niet helemaal..

Ze krijgt problemen als ze lichtrijd, nou waarom dan lichtrijden????????? Voor het paard, voor jezelf, ik snap hem niet van beide hebben er in dit geval geen voordeel van.

Met doorzitten zet je het paard het best aan het werk, mischien lichtrijden in de losungsfase maar daarna

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:17

quicklylover schreef:
[

Ik zit met doorzitten veel onrustiger als met lichtrijden anders shakt alles zo
[/quote]

Oefening baart kunst

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:02

ik dfenk dat je mischien hard in het zadfel teregt komt want met stappen en gallopren ben je niet aan het lichtrijden ik denk dat je heel rustig en laag lichtrijden
moet je maar proberen e3n als het niet zo is dat weet ik het ook niet meer ik denk dat het wel een tijd kan duren

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:40

het beste kan je dit oplossen met veel Privé lessen,, wij weten natuurlijk niet hoe & wat je ervaring is.. stel je kan t zelf niet helemaal dan kan je beter privé lessen nemen! nageefelijkheid is niet *trek trek* paard naar beneden.. en licht het zadel wel helemaal lekker dan?? want als je doorzit houdt hij 1 gewicht op het zadel en lichtrijd gaat het om en om!!

janie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 12:09

Nou bedankt voor al jullie reacties!Denk dat ik hier al wel mee aan de slag kan.Ik heb zowiezo 1 x per week een uur prive les,en dan gaat het meestal wel goed,en als ik alleen rij soms wel en soms niet,het is zo wisselend,ze is gewoon vaak heel ritselig.Ze is dan net 20 jaar geworden,maar zit gewoon nog zo overvol energie dat ze te graag wil,en dus ook het probleem is dat ze al in galop aan wil springen.Gelukkig ben ik zover dat ik dat meteen afkap,en nu doet ze dat ook niet vaak,zolang ik er maar op tijd bij ben als het ware.Maar dit dametje heeft tot 4 jaar geleden op Z2 niveau gereden,dus het nageeflijk zijn kent ze wel,het probleenm ligt gewoon bij mij,en ga dus flink verder oefenen! bedankt!

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:43

als ik het zo lees, zou ik eerst de takt onder de controle krijgen en er voor zorgen dat het paard lekker ontspannen is, want daar ontbreekt het aan denk ik zo.

janie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 21:36

nou net gereden en het ging echt een half uur dat ik haar reed supergoed,alleen maar!echt vaag,heb niet veel bijzonders hoeven doen,heb nu wel wat langzamer gedraafd,en heb er uitbundig beloond dat ze het zo goed gedaan heeft!!!Ben supertrots op mijn oude beessie,en ik ga het rijden zo goed volhouden!

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:00

oké ben blij voor je consuqent (hoe je het ook moet noemen) blijven