Op wedstrijd immuun voor hulpen??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Op wedstrijd immuun voor hulpen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 15:51

Beetje rare titel maar daar komt het wel op neer

Mijn paard loopt in de training eindelijk wat beter en ik heb hem ook meer voor elkaar en steeds beter aan het been.

Het probleem komt als ik naar een wedstrijd ga want dan luistert hij niet meer en blokkeert volledig. Hij gaat niet volledig staken maar ik rijg hem niet aan mijn been en daarom dus ook niet nageeflijk.

Op het voorterrein gaat het nog redelijk. Ook niet super nageeflijk omdat hij meer om zich heen kijkt dan oplet. Ik probeer dan veel overgangen en figuren te rijden om het bij de les te krijgen. Thuis werkt dit dus wel maar op een wedstrijd krijg ik hem er niet doorheen.

Hij blijft super lang in de hals en niet echt op het achterbeen.

Zodra ik de proef begin is hij niet meer voorwaarts te krijgen.

als ik middendraf moet gebeurt er niks. Moet ik wijken dan loopt hij recht op de jury af. Halthouden gaat scheef en achterwaarts gaat hij helemaal niet. Hij staat dan volledig op slot en maakt zich helemaal hard.

Ik heb al geprobeerd om hem een tik te geven maar afgelopen weekend kwam hij met de striemen op zijn bil de baan uit maar lopen ho maar. dat is het dus ook niet. Wielen had ik ook om gedaan om hem een keer een schop extra te kunnen geven maar daar loopt hij dan finaal doorheen.

Het is een heel raar gevoel maar hij lijkt gewoon volkomen onbereikbaar op zo'n moment. Een schop of tik, het lijkt wel of hij niks voelt op zo'n moment.

Ik weet dat straffen niet helpt omdat hij zich dan juist zo af gaat sluiten. Hij is namelijk zo'n 1,5 jaar terug door iemand gereden van een bekende handelsstal en die wou hem hard aanpakken en toen ging hij ook alleen nog maar in de hoek staan en alles word dan hard aan hem en hij reageert gewoon niet meer.

Hij heeft dit met rijden soms ook maar als ik dan wat oefeningen doe om hem ontspannen te krijgen dan gaat het wel weer.

Ik denk zelf dat ik misschien vaker naar vreemd terrein moet zodat het allemaal wat normaler voor hem wordt of zo. Anders weet ik het ook niet. Het is in ieder geval behoorlijk frusterend. Je moet de omstanders naast de ring soms eens horen.

Xanthe

Re: Op wedstrijd immuun voor hulpen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 15:58

Ik zat net te denken, ga es wat vaker naar vreemd terrein.. maar je zei het zelf al Misschien merkt ze bij jou ook bepaalde zenuwen? Dat ze daar op de een of andere manier gewoon misbruik van maakt..?
Misschien helpt gerust stellen op zo'n moment ook wel, misschien is het wel stress. Helemaal stijf staan en niets meer willen komt me bekent voor bij mijn paard, en in zijn geval was het gewoon stress/angst.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:47

Verplaatst van VMR naar RT.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 21:01

Vaak voelt een paard op vreemd terrein een bepaalde spanning van zowel het paard als de ruiter waardoor de balans die je thuis hebt op de wedstrijd even helemaal weg is.
Ook ik zou je aanraden wat vaker op vreemd terrein te oefenen zodat het paard de hulpen van jou ook hier aanneemt.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 21:59

De kans is groot dat jij degene bent die haar blokkeerd door jezelf vast te zetten.

Ik merk het zelf ook, je bent zo bezig met je omgeving en de bordjes e.d. dat je gespannen gaat zitten. Daardoor zal je paard zich ook vastzetten en komen de hulpen niet meer door. Of je gaat klemmen met je benen waardoor ze ook niet meer reageerd op je hulpen.

Probeer er eens op te letten hoe je zelf zit. Misschien dat dan je hele probleem al opgelost is.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 05:00

Mijn paard deed dit tot drie weken terug ook, er viel geen punt met hem te behalen, in de ring werd hij net een stuurloze auto...

Afgelopen keer heb ik de zweep meegenomen en op het voorterrein al duidelijk gemaakt dat ik er heel erg zat van was. Resultaat, twee wp en een oranje lintje...

Gewoon blijven volhouden en gelijk met inrijden goed aanpakken, wees niet soft omdat je op een ander terrein bent, en doet hij het weer in de proef pak hem dan goed aan; liever die ene proef goed verkl**t dan keer op keer dat gemier van hem...

Succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:22

Deel van het probleem is dat de jury zit te kijken. Je voelt je dus wat geremd. En je kunt ook niet even iets over doen, wat thuis wel kan.
Meer op vreemd terrein rijden, (met iemand die toekijkt) en dna misschien maar met zo´n paard wel de proef in zijn geheel oefenen tot hij hem kan dromen, dat het half op automatische piloot gaat?
Trouwens, het is goed dat je het verleden erbij zet. Zo´n paard wat zich afsluit, kan echt gewoon mentaal blokkeren en dan helpt er geen zweep aan. misschien is het belangrijk hem attent te houden met geluidjes. Je mag natuurlijk niet echt een stemhulp geven, maar je zou "pst" "pst" kunnen zeggen af en toe, net voor een oefening, om hem gewoon even naar jou gericht te krijgen. Niet met zweep of sporen, want dat helpt toch niet (heb je al gemerkt). Je kunt ook een kriebeltje op de schoft proberen op bepaalde momenten. En vooral niet boos worden (dat voelt hij en dan denkt hij "help er gaat straf komen"...blokkeert.. KEEP SMILING.