ik begin niet snel zelf een topic...
maar ik vond dat ik het nu maar wel eens moest doen vanwege het volgende...ik rij sinds vorig jaa maart ongeveer een kwpn merrie ( orisse ) ze is van '96 dus nu 9 jaar oud, ze is op haar 5e ingereden, en daarna is er vrij weinig mee gedaan, alleen recreatief een beetje....
nu ben ik dus aan het dressuuren met haar..altans..dat is de bedoeling... maar er is gewoon geen vooruitgang... dus ik ben eigenlijk nu een beetje ten einde raad, want de een zegt je moet streng voor dr zijn en dr letterlijk er doorheen rijden en slaan, maar aan de andere kant heb ik weer zowiets, ik ben al langer als een jaar bezig, en het dier wil nog niet echt werken/luisteren, lekker ontspannen... en ontwikkeld ook moeilijk spieren.. dus nu vraag ik me af.. of er dan niets van binen verkeerd zit bij dat beest... en dat vinden de meeste bij ons op stal dan weer onzin...
dus vandaar dat ik het effies hier neer zet... wat zouden jullie doen? juist door rijden.. en strenger aanpakken.. of eerst na laten kijken zodat je zeker wet dat het dier lichamelijk niets mankeerd? ( het is dus niet mijn eigen paard, maar bijrijpaard , de eigenaar rijd niet )
maar om even verder toe te lichten, het is dus een merrie, ze kan hartstikke lekker bewegen, springen en buitenrijden vind ze geweldig, longeren loopt ze ook super ontspannen... maar zodra je wilt gaan rijden... dan slaat ze om... ze is dus vrij lang gebouwd ( springgefokt ) en als ik haar lekker VWNW rijd is er niets aan de hand.. dan volgt ze lekker mij hand enz... maar wil ik haar dus meer op het achterbeen krijgen,rechter maken, stalling en buiging verbeteren, en dr meer oprichten.. komt ze gewoon in verzet.. of ze drukt haa rug weg en gaat harder lopen.. of ze blokkeerd gewoon helemaal.. dus stilstaan..met 4 benen aan de grond genageld en niet voorwaarts meer willen... dit laatste gebeurd de laatste tijd niet meer... gelukkig... ze is nu wel aardig aan mijn been, en heeft wel voorwaartse drang.. maar toch blijft dat verzamelen een groot probleem.. ze vertikt het gewoon...
dus graag jullie mening hierover... als ik vergeten ben iets erbij te zetten... vraag maar.... ik weet t gewoon echt niet meer nu...
Maar als je weet dat het niets lichamelijks is, krijg je in ieder geval geen rare gevoelens als schuld enzo!

in ieder geval heel veel succes!