wat moet ik nou doen ?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Nann_

wat moet ik nou doen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 15:37

haaj,

ik begin niet snel zelf een topic... maar ik vond dat ik het nu maar wel eens moest doen vanwege het volgende...

ik rij sinds vorig jaa maart ongeveer een kwpn merrie ( orisse ) ze is van '96 dus nu 9 jaar oud, ze is op haar 5e ingereden, en daarna is er vrij weinig mee gedaan, alleen recreatief een beetje....

nu ben ik dus aan het dressuuren met haar..altans..dat is de bedoeling... maar er is gewoon geen vooruitgang... dus ik ben eigenlijk nu een beetje ten einde raad, want de een zegt je moet streng voor dr zijn en dr letterlijk er doorheen rijden en slaan, maar aan de andere kant heb ik weer zowiets, ik ben al langer als een jaar bezig, en het dier wil nog niet echt werken/luisteren, lekker ontspannen... en ontwikkeld ook moeilijk spieren.. dus nu vraag ik me af.. of er dan niets van binen verkeerd zit bij dat beest... en dat vinden de meeste bij ons op stal dan weer onzin...

dus vandaar dat ik het effies hier neer zet... wat zouden jullie doen? juist door rijden.. en strenger aanpakken.. of eerst na laten kijken zodat je zeker wet dat het dier lichamelijk niets mankeerd? ( het is dus niet mijn eigen paard, maar bijrijpaard , de eigenaar rijd niet )

maar om even verder toe te lichten, het is dus een merrie, ze kan hartstikke lekker bewegen, springen en buitenrijden vind ze geweldig, longeren loopt ze ook super ontspannen... maar zodra je wilt gaan rijden... dan slaat ze om... ze is dus vrij lang gebouwd ( springgefokt ) en als ik haar lekker VWNW rijd is er niets aan de hand.. dan volgt ze lekker mij hand enz... maar wil ik haar dus meer op het achterbeen krijgen,rechter maken, stalling en buiging verbeteren, en dr meer oprichten.. komt ze gewoon in verzet.. of ze drukt haa rug weg en gaat harder lopen.. of ze blokkeerd gewoon helemaal.. dus stilstaan..met 4 benen aan de grond genageld en niet voorwaarts meer willen... dit laatste gebeurd de laatste tijd niet meer... gelukkig... ze is nu wel aardig aan mijn been, en heeft wel voorwaartse drang.. maar toch blijft dat verzamelen een groot probleem.. ze vertikt het gewoon...

dus graag jullie mening hierover... als ik vergeten ben iets erbij te zetten... vraag maar.... ik weet t gewoon echt niet meer nu...
Laatst bijgewerkt door _Nann_ op 01-09-05 17:29, in het totaal 2 keer bewerkt

kapje

Re: wist niet in welk topic dit hoorde .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 15:44

Heb je eigenlijk wel les? Daar leer je denk ik veel meer van dan hier en daar goedbedoelde opmerkingen krijgen van zo of zo moet je het doen. Een goede instucteur zou je veel beter kunnen helpen.

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 15:54

Als ik jou was zou ik het paard eerst na laten kijken.. Misschien een rugprobleem? Dat het gewoon vwnw lopen haar wel goed afgaat maar dat ze toch op een of andere manier vastzit?
Ik zou in ieder geval niet zomaar haar aan gaan pakken zonder dat je het medische uitgesloten hebt..
Wordt dat door de eigenaar betaald of zou je dat zelf moeten doen?

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:06

misschien moet je ook proberen les te nemen (als dat lukt dan) en als ze dat nog niet wil misschien moet je haar dan na laten kijken maar eerst kijken of het misschien wel met les lukt om haar goed te laten lopen

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:58

Je moet het paard uit ontspanning meer laten oprichten. Dus langzaam
en geleidelijk de teugels korter maken. Daarnaast moet je zoeken naar de hoogte die ze fijn vind om meer opgericht te lopen.
2 cm verschil in lengte kan een paard super laten lopen of blokeren
het is dus heel gevoelig. Wanneer je die hoogte gevonden hebt,
ga je steeds weer naar het VWNW rijden, zodat ze op elke hoogte
leert ontspannen. Daarnaast kan goede les nooit kwaad idd.

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:03

hey,

ik denk dat het juiste is, als je nog geen les hebt, dat je dat dan neemt. liefst prive les

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 17:26

oke, even ter verduidelijking, ik heb wel eens priveles, en ik heb elke woensdag les van een gediplomeerd orun instucteur, die zelf d8 ik GP rijd... dus wat dat betreft...

maar waar het mij dus om gaat.. wat zouden jullie doen?

juist wel doorvechten en dat beest strenger aanpakken... of helemaal na laten kijken, zodat je zeker weet da het niets lichamelijks is ?

de kosten zouden denk ik gedeelt worden tussen mij en eigenaar... aangezien ik bijna alke dag rijd.. en zei niet.. maar het blijft haar dier, en als ik hem op wedstrijden wil kunnen rijden.. zal het beest toch goed in zijn vel moeten zitten...dus is het ook in haar voordeel als het dier nagekeken word... maar ik denk dat je ook wel bepaalde dngen van verzekeringen enzo terugkrijgt hooor...

_Nann_

Re: wat moet ik nou doen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 17:35

o ja, een andere instructrice bij ons, waarbij ik ee enkele keer de les in ben geweest, heb ik het gister nog effies mee over gehad, en bij haar moet ik eerst in de les juist aanpakken en eraan rijden... en dna kwam oris uiteindelijk wel..maar onder zulke dwang..dat ik zowiets had vaan jaa waar ben ik nou mee bezig .... gewoon niet mijn manier... en zei zei dus gister ook van jaa anders misschien wel slim om dr na te laten kijken.. want jaa dr spieropbouw wil ook niet echt.. en je ziet gewoon weinig vooruitgang.. qua het "beheerst "lopen.. meestal is het dus gewoon van hee kijk daar is oris ... met nanda.. ipv.. nanda rijd oris..snap je...

dus aan de ene kant heb ik zowiets van als ze nagekeken wordt.. en ik kan uitsluiten dat ze iets mankeerd.. dan weet ik dat het puur haar karakter en luiheid is... dus dan zal ik dr wel moeten aanpakken...

omdat ik het gewoon puur oneerlijk zou vinden om dat beest in een houding te dwingen terwijl ze pijn ergens in dr lijf zou kunnen hebben....

ik weet niet of er op bokt toevallig meerdere mensen zijn met zulke moeilijke paarden? en wat zijn jullie ondervindingen?

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:58

Naja ik had het dus over nakijken, omdat ik met mijn vorige pony ook wat van zulke problemen had.
Hij was gewoon verschrikkelijk lui, moeilijk naar voren te rijden, érg nijdig, bokkerig etc. Op een gewone corrigerende tik reageerde hij totaal niet.
We hebben (op aanraden van mn instructrice) een DA erbij gehad, en hem mankeerde niks..
Dus toen moest ik eraan geloven en hem aanpakken.. Maar als je weet dat het niets lichamelijks is, krijg je in ieder geval geen rare gevoelens als schuld enzo!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 18:03

PinkiiY schreef:
Naja ik had het dus over nakijken, omdat ik met mijn vorige pony ook wat van zulke problemen had.
Hij was gewoon verschrikkelijk lui, moeilijk naar voren te rijden, érg nijdig, bokkerig etc. Op een gewone corrigerende tik reageerde hij totaal niet.
We hebben (op aanraden van mn instructrice) een DA erbij gehad, en hem mankeerde niks..
Dus toen moest ik eraan geloven en hem aanpakken.. Maar als je weet dat het niets lichamelijks is, krijg je in ieder geval geen rare gevoelens als schuld enzo!

yep precies.. en daar gaat het me nou om... ik wou gewoon weten of ik niet de enigste was die er zo over dacht...

maar orisse is verder geen bokkerig paard ofzo..in tegendeel... en ze is ook wel goed voorwaarts... en ook niet echt nijdig...

maar ze wil gewoon als het haar te moeilijk wordt ( of ze ergens ppijn heeft weet ik dus niet ) wil ze niets meer doen.. da blokkeerd ze ... of ze drukt dus haar rug weg, gaat scheef lopen, dr hoofd in de lucht gooien en het bit vastpakken en lopen maar.... terwijl ze soms zo relaxed kan lopen.. als ik dr idd dmv men teugels steeds ietsje korter pakken enz... naar het wat meer verzamelde toe rijd.. dan wil ze nog wel eens... maar dr zijn momenten bij.. dan denk ik bijna dat ze gewoon niet in orde is ofzo... ik vind t best moelijk zo...

en wat ik dus ook altijd doe.. als ik dr meer bij mekaar probeer te rijden, en merk dat ze niet actief genoeg is, of toch niet door heel dr lijf wil ontspannen... rijd ik naar voren.. om vervolgens weer terug te rijden... doe ik hier dan goed aan?? wnat mijn instructeur die zegt juist dat ik dr dna meer terug moet rijden... omdat ik dr anders helemaal kwijt ben op dat moment.. terwijl als ik dr dan naar voren rijd ( lees : soms wel schop ) dat ze dna vanzelf alweer gaat ontspannen.. en dat vind ik dan een betere manier dan al die dwang

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:15

merel werd verkocht aan ons met de boodschap dat ze dressuur gewoon niet leuk vond. wij hebben een jaar aangemodderd met haar en wat bleek.. ze had kissing spine. er tegen behandeld ging wel beter, maar niet helemaal. wat bleek.. ze had het niet naar haar zin op de oude stal.. alleen dressuren is ook niets voor haar.. ze moet wel buiten kunnen rijden en af en toe eens prongetje. nu kan ze dat en ze is helemaal omgedraaid. ze glanst, is happy en het loopt nu eindelijk eens na 2 jaar. maar het had allemaal een reden.

dus ik zou lekker ff medische uit gaan sluiten, want een paard aanpakken terwijl hij alleen maar laatmerken datie pijn heeft is niet fair. zekerheid voor alles zeg ik maar

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 18:20

heej gekke-koei... bedankt voor je reactie.. en ja, ik zou dat zelf idd ook niet eerlijk meer vinden....

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:59

Je zou er ook een fysio naar laten kunnen kijken.
Maar wel moeilijk hoor, om erachter te komen waar dit dan vandaan kan komen. Want je kan ook hebben dat ie bv een plek vind in de rug dat wat vast zit, maar dat wil niet zeggen dat dit de oorzaak is van het probleem... Maar is miss wel het proberen waard. Een DA kan ook maar grote kans dat die m gezond verklaart.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 20:26

jaa ik denk dat ik idd maar eens een fhysio erbij ga halen....

Rapture

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:05

Sluit eerst alle lichamelijke problemen uit. En over het streng zijn: je moet altijd streng zijn. Maar wel redelijk blijven! Drijven met je kuiten, spoor of zweep voor de aanwijzing en wel direct, 2 seconden te laat dan heeft het al geen nut meer. Zo consequent moet je zijn en niet meer of minder dan dat, je kunt niet de ene keer iets toelaten en de andere keer niet.
Maar ik denk dat je vooral geduld moet hebben, wat voor jou al zo lang is, is voor je paard dus gewoon niet lang genoeg. En ookal heb je les van een GP ruiter, een andere instructeur kan uitkomst bieden omdat deze misschien een veel betere manier heeft om je paard te laten leren en je paard het misschien dan wel beter oppakt. De beste ruiters wisselen van instructie!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 22:29

hee rapture, bedankt voor je reactie... jaa , ik les ook bij verschillende mensen.... maar die ene zegt nu dus ook dat ze denkt dat het misschien wel iets lichamelijks is bij orisse, terwijl die GP ruiter nu opeens zegt dat ik misschien maar met slof moet gaan rijden... dus ik ging gelijk helemaal tegen hem in.. wnat ik ben daar echt fel tegen.... maargoed.. dat ga ik dus ook niet doen.. en bij hem kom ik ook geen stap verder... maar eerst wil ik idd de lichamelijke klachten uitsluiten....

bedankt !

Rapture

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 23:09

Goedzo dat is heel verstandig ik zou ook niet aan de slof beginnen voordat je lichamelijke problemen hebt uitgesloten in ieder geval heel veel succes!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 06:57

Hoe goed een instructeur ook zal zijn, zorg dat je er een hebt waarmee je op een lijn zit. Misschien is dit met jouw instructeur dan niet het geval? Vraag hem dan gewoon waarom hij die slof oppert en wat hij daarmee wil bereiken..

Maar dat terzijde verder. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ook het paard dat ik rijd is al wat ouder en nooit dressuurgericht aangereden. Zodra ik weinig vraag, loopt zij prima ontspannen. Zodra ik haar aan het werk wil zetten, wordt het moeilijk en dan spant ze gelijk helemaal. Nu kan ik ervoor kiezen om die ontspanning te houden met als gevolg dat ik muisstil moet zitten en geen been kan gebruiken om haar te begrenzen en dergelijke. Onzin natuurlijk, want hoe ontspannen ze dan ook is. Als je niets met je been kunt doen, kun je ook niet normaal aan het werk met je paard.

Ik loop dus ook elke keer tegen dat gevecht aan, maar mijn instructrice heeft uitgelegd dat ik daar even doorheen moet. Ze moet alle hulpen leren accepteren en dat gebeurt niet als je die hulpen en moeilijkere oefeningen gaat laten zitten voor de ontspanning.

Zoek goede hulp, die je niet alleen zegt wat je moet doen, maar ook waarom. En blijf oefenen, soms duurt het gewoon een stuk langer voordat je vooruitgang gaat zien/merken.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 08:47

Rapture : jaa ik wil dat iig eerst uitsluiten ja....

bienotje : het is idd lastig, elke keer het gevecht aangaan.... nu kan ik bij orisse gelukkig als ze laag en rond llopt, en wel lekker ontspannen wel wat met mijn been en zit, en teugels doen.... maar het enige probleem is dat ze lang is, niet bij mekaar wil komen, en niet op het achterbeen wil komen,,, waardoor ik haar dus niet kan verzamelen/oprichten... ik ga iig een fhysio erbij halen.. om na te laten kijken.. en als dus blijkt dat dit gedrag echt puur haar koppige karakter blijkt te zijn... dan zal ze dus idd flink aan het werk moeten van me.... net zo lang tot ze het dus wel gaat leren...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 08:52

ik zou het advies geven om het paard na te laten kijken als instructeur zijnde. Een paard dat zo in de contramine gaat heeft vaak ergens pijn. Soms is het ook gewoon een karakterflow hoor. Wat ik vaak doe als ik paarden in de les heb die echt heel naar zijn, dan wil ik er zelf even op en dan kan ik zelf even kijken en voelen waar de problemen zitten....

Wellicht is dat ook een optie voor jouw instructeurs

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 09:40

jaa maar dat is dus het probleem he.. bij ons op stal bemoeid iedereen zich met mij... zeggen dat k dr moet aanpakken.. de ander zegt dat dr iets nie goed is met dr.. maar dr zelf op stappen doen ze dus niet... dr heeft weleens een Z ruiter op gezeten... en die kon oris ook niet aan t lopen krijgen... dus jaa je zou denken die heeft er eenigzins verstand van he.... dus ik weet het dan ook niet meer hoor... ik ga dr denk ik toch maar na laten kijken eerst..

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:26

Kijk eens voor meer uitleg op de site paardenbegrijpen.nl

Je kan natuurlijk niet vanuit ontspanning gaan oprichten, daar zitten heel wat jaren van training en dus spieren en banden sterker maken tussen. Ontspanning - aanleuning - rechtrichten (en schakelen tussen de 1e 3, tot) - verzamelen en daar ontstaat de oprichting uit, hoe sterker het paard hoe meer oprichting die aanbiedt.