Paard loopt door hand heen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie02

Paard loopt door hand heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 13:55

Even korte uitleg:

Maare heeft rugproblemen gehad en kon niet goed nagevelijk lopen omdat dat zeer deed. Inmiddels is ze helemaal hersteld en pak ik het rijden (gecombineerd met longeren) langzaam op.

Nu lijkt het alsof ze bang is om weer na te geven. Ik pak het rustig op en probeer haar actief te maken en zacht tegen te houden van voren. Probleem is, is dat ze dwars door mijn hand heen loopt en gaat rennen. Boos worden helpt niet daar raakt ze alleen maar meer opgefokt over. Ik probeer het dan rustig opnieuw maar het komt er op neer dat ze pas na een hele poos ietsje zakt. Vandaag heb ik iemand langs de kant gevraagd om goed te kijken of ik haar niet ergens stoor. Daar was in zijn optiek weinig sprake van. Na ongeveer 40 minuten, had ik wel een heel rustig galopje met wat ontspanning maar het was lang niet optimaal.

Instructie had ik maar die is momenteel druk bezig met haar eigen paardje. Ben bezig met wat anders te regelen. Ik vraag hier niet om de weg naar Rome maar gewoon wat tips. Of andere redenen die jullie kunnen bedenken waarom ze niet kan/wil ontspannen.

M3isSi3j

Re: Paard loopt door hand heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:58

Wat je paardje doet is tegen de hand in komen en er voor vluchten. Dit komt door gebrek aan vertrouwen in de hand wat door verschillende dingen veroorzaakt kan zijn.

jij kan enkel het vertrouwen terug winnen door een hele rustige hand te hebben. Neem je teugels op maat zodat je een goed contact hebt zonder dat je er druk op zet. Rij vervolgens heel veel overgangen en figuren dmv enkel been en zit hulpen. Op die manier zal je paardje van achtere naar vore toe aangedreven worden en actief worden. Als die in balans is, goed aan de hulpen, actief en ontspannen in de bovenlijn zal die nagevelijk worden. Rommelen in zn mond werkt enkel averechts dus doe dit dan ook niet!

Succes

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 15:02

Al de dingen die je opnoemt doe ik uiteraard al. Ze heeft een blessure aan haar rug gehad waardoor nageven pijn deed. Dat zit nog ergens tussen haar oren. Rommelen in haar mond heb ik nog nooit gedaan, zacht contact is het enige wat ik heb. Dat kan ook niet anders omdat ze anders door het lint gaat mede door een moeilijk verleden.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 15:05

Dan op deze manier door gaan en zorgen dat je paard beter aan je hulpen komt zodat die sneller reageerd en ook sneller word op het achterbeen. Zodra die nageeft helemaal de hemel in prijzen met je stem en des noods ff je hand over de hals. Als ze dat nou doet moet je de eerste keren gelijk stoppen zodat je goed eindigd..

maradamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 13:21

Als ze gaat rennen, probeer haar dan terug te nemen met (vooral) je zit. Als je op zo'n moment in haar mond gaat trekken, gaat ze nog harder rennen.
Probeer haar ook ontspanning te geven als ze eenmaal goed loopt met haar hoofd. Dus dan je hand ontspannen, minder druk in de mond, ontspannen zitten en de beenhulpen voor het naar beneden rijden stoppen. Ze loopt immers goed, dan mag ze daar ook een beloning voor.
Wees blij met kleine stukjes die ze goed loopt.

Gr. Marrit

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:36

Ik zal nu wel een heleboel kritiek over me heen krijgen, maar ik zou misschien eens aan hulpteugel gaan denken. Dan is het voor haar heel duidelijk wat er van haar verwacht wordt en hoef je alleen maar heel veel te belonen. Als ze er echt van in paniek raakt, niet doen natuurlijk. Als het kwartje valt en ze weer wat meer vertrouwen heeft, kan ie er meteen weer af.
Verder misschien lekker in het bos gaan oefenen (als ze daar makkelijk te rijden is) en lekker veel longeren.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:47

liesje1986 schreef:
Ik zal nu wel een heleboel kritiek over me heen krijgen, maar ik zou misschien eens aan hulpteugel gaan denken. Dan is het voor haar heel duidelijk wat er van haar verwacht wordt en hoef je alleen maar heel veel te belonen. Als ze er echt van in paniek raakt, niet doen natuurlijk. Als het kwartje valt en ze weer wat meer vertrouwen heeft, kan ie er meteen weer af.
Verder misschien lekker in het bos gaan oefenen (als ze daar makkelijk te rijden is) en lekker veel longeren.

ik wou net zeggen, het is tegen principes van bokt, maar ik dacht ook aan een hulpmiddel, al is het maar een simpele martingaal, dat heb ik ook gedaan met mijn paardje die moest herstellen van een operatie en weer opnieuw moest leren lopen als het ware, de martingaal helpt toch om dat sterke er een beetje uit te krijgen, ten minste bij mij hielp het!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:16

een martingaal zorgt ervoor dat je een constante aanleuning kan houden terwijl je paardje met zn hoofd gooid of sterrekijkt. Ik vind het, bij goed gebruikt dan, een vriendelijke hulpteugel.

Het nadeel is er echter van dat je nie tje hand van de hals kan doen, iets wat ik toch heeel veel gebruikt met rijden en daardoor ervaar ik het als een handicap!

ferah2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 16:54

Ik begrijp uit bovenstaande berichten dat hetgene wat ik nu ga opperen tegen de principes hier is. (Terwijl Anky ze ook gebruikt)
Maar ik doe het lekker toch, ELASTIEKEN, werken perfect, EN hij kan zijn hoofd gewoon omhoog doen, als hij dat zou willen.
Het geeft net even DAT steuntje, ook voor jou.
Verder zou ik haar heel diep en lang rijden, mede voor haar rug!
Mijn paardje heeft ook lang last gehad van zijn rug, door de fysio van hem is het door de oefeningen en elastieken een heel stuk beter gegaan.
Aan te raden is wel dat je ze er niet altijd op houd, ze went er waarschijnlijk heel makkelijk aan en dat is ook niet de bedoeling!
Veel succes!