Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wilke

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 13:45

Hallo, ik heb nu 1 jaar een paardje, toen ik haar kreeg had ze al m1 gelopen, maar ik snap niet dat ze zover is gekomen.

Ik heb een probleem met het nageeflijk rijden...
Ze gaat wel naar beneden maar ze laat t bit niet los, ze geeft niet na.
Ze houdt ook haar rug vast

Ik heb al zoveel geprobeerd, veel longeren, honing aan het bit, nieuw zadel , fysio egt vanalles!!

Weten jullie nog iets wat helpt?!

Betteke

Re: Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 15:41

Begin eerst eens met goede instructie te zoeken. Daarna ga je leren je paardje recht te richten en dan komt het nageeflijk lopen vanzelf wel.
Succes.

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 15:42

misschien kan zijn vorige eigenaar helpen. de vorige eigenaar is het ook gelukt!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 15:44

Ik denk dat Betteke een goed punt heeft. Via internet is heel moeilijk te beoordelen wat er 'mis' kan zijn.

Mensen kunnen hun ervaringen wel delen, maar aan goede begeleiding heb je denk ik meer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 15:58

contact opnemen met de vorige eigenaar, die zal het je ongetwijfeld kunnen vertellen, en misschien een andere instructrice nemen dan die je nu hebt...

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 15:58

misschien kun je je paard in eerste instantie wat meer gaan longeren met b.v. dubbele lijnen om hem zo iets losser in het lijf en nagevelijker te krijgen. het is iid moeilijk om het zo te beoordelen waarom het paard het bit blijft vast houden.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:46

In ieder geval hulp vanaf de grond zoeken. Lessen dus;)

Misschien heeft het paard bij de vorige eigenaar ook wel nooit echt nagegeven, veel jury's zien alleen het plaatje (kop in de krul) en beoordelen niet de manier waarop.

Je kan proberen je paard helemaal laag-rond te werken, misschien helpt dat iets. Verder vooral niet te snel willen. Neem de tijd.

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:49

ik zou hem eerst eens 2 weken lekker lang en laag longeren met een pessoa. misschien helpt dat wel.

Wilke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 18:15

Bedankt voor de reacties! Ik longeer al vaak met pessoateugel! Ik krijg 2x in de week les, haha duss tis moeilijk. Bij de vorige eigenaar heeft ze waarschijnlijk nooit egt nagegeven maar vooral in de krul getrokken, ze verkochten haar ook omdat ze niet verder kwam dan het m1 omdat ze niet soepel in haar lijf was. Ik kocht haar toen omdat ze zo braaf was en ik vooral buiten wilde rijden maar dat is nu veranderd, ik wil graag dressuur rijden. Toen ik haar kreeg is mn instructrice erop gegaan en kwam er achter dat ze geen rechte lijn kon lopen omdat ze scheef was, en niet nageefliijk, ook kon ze niet buigen. Het buigen gaat nu super en ze is lang niet meer zo scheef alleen het NAGEVEN blijft een ramp?!!?

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:08

Gewoon blijven oefenen het komt vanzelf goed

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 20:08

Als er geen medische klachten zijn, zou ik je aanraden om proffessionele hulp erbij te halen , zodat ze kan zien waarom/waardoor het paard niet nageefelijk wil lopen.
Vaak blijf je zelf in een visieuze cirkel ronddraaien en kom je niet echt tot een oplossing, met instructie kan er gekeken worden naar jou en het paard, waar het probleem zit.
Maar wat belangrijk is om te weten of er geen medische oorzaak is.

Wilke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 15:57

bedankt, ik ga t vandaag met een sprenger bit proberen dat speciaal is voor paarden die t bit niet loslaten. Ze is pas medisch helemal nagekeken dus dat kan het niet zijn!! En er is vorige week proffesionele hulp geweest. Ga gewoon verder met oefenen. Gewoon opnieuw beginnen helemaal vooraan, opnieuw inrijden!

ramnoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:07

Bij ons zeggen ze wel eens: GEDULD IS EEN SCHOONE ZAAK.

Blijven oefenen en veel succes

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:56

misschein een bittje waar ze op knabbelt.. moet je verschillende proberen~!! of ook al geprobeerd!?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 23:02

Zo vanaf de computer zou ik denken dat ze niet voorwaarts genoeg is of dat ze misschien in haar rug belemmert wordt en dus meer werk aan de longe.
Mocht ze op zo'n moment ook gaan hangen aan je teugel, dan zou ik gewoon de teugels plotseling eens losgooien. Zodat ze aanleert dat ze jou moet leren volgen en niet mee-hangen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:00

Een verreden paard opnieuw beleren is een moeilijke zaak, makkelijker is het vanaf groen naar te leren.
Het duurt even. Geduld dus en iedere keer juist van achter naar voren rijden. Activeer de achterhand en druk die eronder rijd hem naar voren naar de vragende weerstand biedende hand toe. Denk erom niet trekken, Je mag de stelling vragen binnen en de hand op momenten dat ze trekt vastzetten. Maar nooit zelf gaan trekken van jouw antwoord van 15kg beantwoord je paard weer met 20 ect.
Voor het rijden een klontje of een appeltje geven met het bit in kan meehelpen dat ze gaan ontspannen. Dan moet je dus actief aan het werk. Veel overgangen, wijken voor het been op de volte, beetje schoudervoor en dergelijke. Actief met zit en been naar voren rijden.
Sucses het lukt wel het duurt alleen even iets langer.

Helaas gebeurd het maar al te vaak dat ruiters in hogere klassen terecht komen terwijl aan de basis niet is voldaan. Met de nieuwe proeven zou het beter mioeten gaan. Afwachten dus maar.

Wilke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 09:57

@ Kafue
Bedankt! Ik ga het proberen!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:02

Betteke schreef:
Begin eerst eens met goede instructie te zoeken. Daarna ga je leren je paardje recht te richten en dan komt het nageeflijk lopen vanzelf wel.
Succes.

Dit is zeer belangrijk!!!

bruine schreef:
misschien kun je je paard in eerste instantie wat meer gaan longeren met b.v. dubbele lijnen om hem zo iets losser in het lijf en nagevelijker te krijgen. het is iid moeilijk om het zo te beoordelen waarom het paard het bit blijft vast houden.

Ook goed advies, maar wel als je ooit met dubbele longe gewerkt hebt en kennis ervan hebt, zo niet, begin er zelf niet aan.

Kafue schreef:
Een verreden paard opnieuw beleren is een moeilijke zaak, makkelijker is het vanaf groen naar te leren.
Het duurt even. Geduld dus en iedere keer juist van achter naar voren rijden. Activeer de achterhand en druk die eronder rijd hem naar voren naar de vragende weerstand biedende hand toe. Denk erom niet trekken, Je mag de stelling vragen binnen en de hand op momenten dat ze trekt vastzetten. Maar nooit zelf gaan trekken van jouw antwoord van 15kg beantwoord je paard weer met 20 ect.
Voor het rijden een klontje of een appeltje geven met het bit in kan meehelpen dat ze gaan ontspannen. Dan moet je dus actief aan het werk. Veel overgangen, wijken voor het been op de volte, beetje schoudervoor en dergelijke. Actief met zit en been naar voren rijden.
Sucses het lukt wel het duurt alleen even iets langer.

Helaas gebeurd het maar al te vaak dat ruiters in hogere klassen terecht komen terwijl aan de basis niet is voldaan. Met de nieuwe proeven zou het beter mioeten gaan. Afwachten dus maar.

Kafue geeft je ook zeer goeie advies. Hier ben ik het ook mee eens.
Ik hoop dat je er wat aan hebt Wilke.

Wilke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 10:13

Bedankt Bets, ik ben blij dat er veel mensen reageren en dat het gewoon lang duurt voordat het goed gaat, zo heb ik tog nog een beetje de hoop want ik zag het rijden egt niet meer zitten! Bedankt allemaal