[quote="Phynix]
@ Agnes, dat hij niet voorwaarts bij haar is bevorderd haar heup-houding inderdaad totaal niet. Als hij wat voorwaartser zou zijn, zou ze die neiging ook denk ik wat minder hebben. We werken er nog aan dat hij wat sneller bij haar gaat lopen, maar dat is jammer genoeg nog niet in een paar lessen verholpen. Ik ga er de volgende keer zeker op letten of ze haar hoofd ook wel stil genoeg houdt. En ook het rijden met de ogen dicht, lijkt me zeker de moeite waard. Ik corrigeer haar ook continu, alleen worden we dat alle 2 op den duur wel een beetje zat, vandaar dat ik zoek naar concrete oefeningen. Alleen bij jou laatste opmerkingen zat ik even te denken. Zal iemand gevoelsmatig bij een bolle rug niet sneller dat 'poetsen' doen??[/quote]
Ja, met een bolle rug is het inderdaad makkelijker "poetsen", dat klopt. En kijk ook maar eens wat er dan met het hoofd gebeurt.... Dat zal niet meer stil en rechtop zijn, maar gaat knikken. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat de heupen de beweging van het paard moeten volgen (dus aan het zadel "kleven" zoals mijn instructrice altijd zegt) en dat daar het gevoel vandaan moet komen. Als het paard omhoog komt, vang je dat op door je bekken wat naar achteren te kantelen (extreem gezeg, door een bolle rug). Als ie weer omlaag gaat, dan kantel je het bekken weer terug en maak je extreem gezegd een holle rug. Het moet alleen zeer subtiel gebeuren, dus hol en bol mag je eigenlijk niet zien. Het gaat ook heel snel, waarbij je "rolt" over de zitbeenknobbels (de vissekom!).
Als je echt totaal ontspant, dan gaan je heupen mee met de beweging, is je rug los en veert de beweging van het paard door je wervelkolom. De beweging vang je dus voornamelijk op met je onderrug. Als je de zitbeenknobbels wilt voelen, zul je inderdaad vaak het bekken wat naar voren moeten kantelen en daarbij maak je de rug wat hol (maar niet star), dat kan idd niet anders. Belangrijk daarbij is wel dat als je de onderrug holler maakt, de borst wat naar voren en omhoog komt, dan krijg je een mooie houding. Ook de schouders goed naar achteren houden helpt hierbij. Sleutelwoord is wel "ontspanning" en inderdaad blijven werken aan dat voorwaarts, dat kan wonderen doen voor de zit.