Hoe de heupen stilhouden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Phynix

Hoe de heupen stilhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 19:51

Hallo, ik geef een meisje les. Zij zit nogal met haar heupen en bekken mee te bewegen in het zadel, alsof ze hem daarmee extra wil aandrijven. Ik heb haar voorgedaan wat ze doet en hoe ze het zou moeten doen. Ook uitgelegd waarom dat zo is en ook zonder beugels laten rijden in de hoop dat ze dr heupen stil houdt. Maar niets lijkt nog te helpen. Heeft er iemand tips hoe ik dit haar kan laten aanleren???

Katja

Re: Hoe de heupen stilhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 19:53

Verplaatst van VMR naar RT.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 07:13

Probeer haar te laten voorstellen dat haar bekken een vissenkom is. Die niet mag leegklotsen.
Verder kan je haar bewustmaken van haar twee zitbeenknobbels. Wanneer ze deze goed voelt kan ze via die dingen alleen de beweging licht voorwaarts volgen. Maar niet te veel. Het is de bedoeling dat het paard haar volgt en niet andersom.

veel succes. Groetjes joyce

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 11:31

Okee, de vissenkom ga ik proberen. Van de zitbeenknobbels heb ik ook al gedaan, maar die voelt ze al amper. Verder weet ze het dus ook wel, omdat ik het maar elke keer weer roep en uitleg, maar dat onbewuste gaat er maar niet uit. Nou is het ook wel zo dat het paard bij haar totaal niet voorwaarts is om haar uit te testen, dus hoop ik dat het minder wordt, als hij normaal op haar gaat letten.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 12:40

Heeft er niemand anders tips hoe ik dit iemand kan aanleren?

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:13

Rug recht laten houden, kan ook nog welleens helpen. Schouders naar achter en benen lang. Dan zit ze namelijk wat rechter en zo voelt ze denk ik ook die zitbeenknobbels beter.
Anders laat haar doorzitten.. misschien dat dat wel helpt.
Ik weet niet zeker hoor, maar dit zou ik dan proberen.
Succes

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:55

Misschien beweegt ze ook wel zo omdat dat paard niet voorwaarts is en probeert ze hem met haar zit vooruit te "pompen".. Zadel poetsen dus...Ik zou dat paard eens aan de longe doen en hem goed voorwaarts laten gaan in alle gangen. Met meisje er op en evt. zonder beugels. Wat vaak helpt is als je haar haar hoofd stil laat houden. Dan blijft de rest vaak ook wat rustiger. En even de benen stil laten houden, dus niet aandrijven (dat doe jij aan de longe), gewoon haar laten focussen op het stil zitten en dat constant tegen haar zeggen. Uiteraard moet ze wel "mee" met de beweging, maar het bovenlijf moet ze kaarsrecht en stil houden. En jij kunt haar heel consequent corrigeren. Dan wordt het ook al moeilijker om die heupen al teveel te bewegen. Ze moet echt leren voelen, ipv overdreven mee te bewegen. Misschien een keertje met haar ogen dicht laten zitten, dan moet ze wel voelen. Wat je haar ook kunt laten doen is haar d'r onderbuik laten intrekken en weer loslaten, eerst in stap en dan in een rustige draf. En dan laten voelen en zien wat er gebeurt. Ze moet haar bekken naar voren kantelen ipv haar rug hol te trekken. Heb wel geduld, dit soort dingen kost wel even tijd. Als jullie consequent zijn, dan zul je snel verbetering moeten zien.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 21:47

@stefanie, dr zit is op zich best prima en ook dr rug houdt ze redelijk recht. Doorzitten laat ik dr ook best veel doen, omdat ze dat ook niet echt goed op hem kan. Het nadeel is alleen dat het paard een best zwakke rug heeft en te veel doorzitten best belastend nog is. Dit weet ze ook wel, maar een paar keer per week een uur lang doorzitten is er dus helaas niet bij.....

@ Agnes, dat hij niet voorwaarts bij haar is bevorderd haar heup-houding inderdaad totaal niet. Als hij wat voorwaartser zou zijn, zou ze die neiging ook denk ik wat minder hebben. We werken er nog aan dat hij wat sneller bij haar gaat lopen, maar dat is jammer genoeg nog niet in een paar lessen verholpen. Ik ga er de volgende keer zeker op letten of ze haar hoofd ook wel stil genoeg houdt. En ook het rijden met de ogen dicht, lijkt me zeker de moeite waard. Ik corrigeer haar ook continu, alleen worden we dat alle 2 op den duur wel een beetje zat, vandaar dat ik zoek naar concrete oefeningen. Alleen bij jou laatste opmerkingen zat ik even te denken. Zal iemand gevoelsmatig bij een bolle rug niet sneller dat 'poetsen' doen??

MrICW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 23:09

als je er eens laat proberen om haar ipv van een rechte rug een iet wat bollere rug laat rijden dan kan ze de op en neergaande beweging opvangen door haar rug iets boller te maken dan vangt ze met er rug de op en neer gaande op in plaats van een poets beweging te maken.

ze kan ook proberen haar heup wat meer te kantelen zodat ze wat meer op der kont komt te zitten en der boven benen er goed aan te houden.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 23:16

ik vind dat agnes een goede tip geeft, aan de longe kun jij helpen het paard voorwaarts te houden en het meisje kan zich meer concentreren op haar zit.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 23:20

ja, dat ga ik zeker ook proberen, want zodra hij weet dat ik zeg maar de controle over hem heb, loopt ie gewoon normaal voorwaarts!!

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 23:22

Probeer je bekken te kantelen en je rug recht te houden, zeer arrogant op je paard zitten.. (hmm vage beschrijvind, maar je moet je gewoon als Queen-Of-The-World gedragen )

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 17:45

ja okee, maar het punt is dat ze wel weet hoe ze moet zitten, maar onbewust/per ongeluk blijft ze het fout doen...

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:39

[quote="Phynix]
@ Agnes, dat hij niet voorwaarts bij haar is bevorderd haar heup-houding inderdaad totaal niet. Als hij wat voorwaartser zou zijn, zou ze die neiging ook denk ik wat minder hebben. We werken er nog aan dat hij wat sneller bij haar gaat lopen, maar dat is jammer genoeg nog niet in een paar lessen verholpen. Ik ga er de volgende keer zeker op letten of ze haar hoofd ook wel stil genoeg houdt. En ook het rijden met de ogen dicht, lijkt me zeker de moeite waard. Ik corrigeer haar ook continu, alleen worden we dat alle 2 op den duur wel een beetje zat, vandaar dat ik zoek naar concrete oefeningen. Alleen bij jou laatste opmerkingen zat ik even te denken. Zal iemand gevoelsmatig bij een bolle rug niet sneller dat 'poetsen' doen??[/quote]

Ja, met een bolle rug is het inderdaad makkelijker "poetsen", dat klopt. En kijk ook maar eens wat er dan met het hoofd gebeurt.... Dat zal niet meer stil en rechtop zijn, maar gaat knikken. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat de heupen de beweging van het paard moeten volgen (dus aan het zadel "kleven" zoals mijn instructrice altijd zegt) en dat daar het gevoel vandaan moet komen. Als het paard omhoog komt, vang je dat op door je bekken wat naar achteren te kantelen (extreem gezeg, door een bolle rug). Als ie weer omlaag gaat, dan kantel je het bekken weer terug en maak je extreem gezegd een holle rug. Het moet alleen zeer subtiel gebeuren, dus hol en bol mag je eigenlijk niet zien. Het gaat ook heel snel, waarbij je "rolt" over de zitbeenknobbels (de vissekom!).

Als je echt totaal ontspant, dan gaan je heupen mee met de beweging, is je rug los en veert de beweging van het paard door je wervelkolom. De beweging vang je dus voornamelijk op met je onderrug. Als je de zitbeenknobbels wilt voelen, zul je inderdaad vaak het bekken wat naar voren moeten kantelen en daarbij maak je de rug wat hol (maar niet star), dat kan idd niet anders. Belangrijk daarbij is wel dat als je de onderrug holler maakt, de borst wat naar voren en omhoog komt, dan krijg je een mooie houding. Ook de schouders goed naar achteren houden helpt hierbij. Sleutelwoord is wel "ontspanning" en inderdaad blijven werken aan dat voorwaarts, dat kan wonderen doen voor de zit.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:49

Zit me net te bedenken dat je dat meisje misschien eens naar een filmpje kunt laten kijken en haar daar de bewegingen van het paard in slow motion laat zien. Een paard wat vrij beweegt zonder ruiter laat dat duidelijker zien. En dan echt stap voor stap laten zien, vooral in de draf.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 22:05

Hoi Agnes. Ik ben me heel erg bewust van je uitleg over de houding. Je moet inderdaad ook meegaan met de beweging van het paard, om hem actief te houden en niet dwars te zitten. Maar dat van haar is duidelijk te overdreven. Ik ga haar woensdag weer lesgeven en ik hoop dat ze het aandurft dat ik hun aan de longe neem, dan loopt hij sowieso door. Ook ga ik dan letten op haar hoofd en schouders, want ik vroeg me al een keer af of ze haar schoduers misschien niet te veel aanspant.
Een filmpje is ook een goed idee. Bij ons in de binnenbak zijn ook spiegels en heb haar ook al verteld daar eens in te kijken wat ze precies doet en om zich heen kijken naar andere ruiters wat die dan doen. Hierbij zag ze op zich wel wat ik bedoelde, maar helaas nog weinig effect
Woensdag dus hopelijk aan de longe en nog benadrukken waarom houding en voorwaarts met elkaar te maken hebben en waarom het zoooo belangrijk is. Ze kwam namelijk voor les naar me toe om te leren aan de teugel te rijden en te wijken en dat zit er voorlopig nog niet in.
Heel erg bedankt, hopelijk heb ik er woensdag wat aan en voor nieuwe ideen sta ik nog steeds open.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 20:48

Voor een goede ontspanning kan je ook vragen om helemaal met haar rug naar achter te gaan ( heupen dan ontspannen en gaan met de beweging mee omhoog- omlaag)
als ze dat een beetje kan, gelijk weer even rechtop laten doorzitten - ze moet het natuurlijk niet zo blijven doen.
Bij sommige helpt deze manier......

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 09:34

Dank je wel, zal morgen eens kijken hoe ze erop reageert. Het 'poetsen' doet ze vooral in stap. In draf is het doorzitten het moeilijkste probleem. Maar ook dan het lichtrijden ziet er net iets Te geforceerd uit zeg maar. Maar ben benieuwd hoe het morgen zal gaan, als ze aan de longe durft.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 15:41

En, hoe is het gegaan?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 21:42

Nou, ze had de les in de stal-agenda ingepland op een tijdstip dat iemand anders al was. Nou hebben we wel 2 rijbakken, maar de buitenbak was zo drassig dat ik dus geen les in kon geven. En natuurlijk heeft die andere dan gewoon al voorrang. Dus helaas moet ik nu afwachten tot wanneer ze weer wel les kan/wil hebben.
Maar wel heel erg bedankt voor je interesse. Ik heb het er met andere op stal ook over gehad en het blijft gewoon lastig om iets wat zo gevoelsmatig en automatisme is, om dat te verwoorden.