Galopperen tijdens het losrijden ??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Galopperen tijdens het losrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 17:20

Hallo ,

Mijn Tinker heeft arthrose , daardoor ben ik altijd erg lang bezig met losstappen (10 a 15 min.)voordat ik ga aandraven.
De laatste tijd loopt ze tijdens de eerste keer aandraven (zowel links om als rechtsom) vrij moeilijk.
Het valt mij op dat zodra je een paar rondjes gegaloppeerd hebt met haar , het moeilijke lopen in de draf daarna eigenlijk vrijwel direct over is. Maar het duurt bij mij zeker een half uur tot 40 minuten voordat ik ga galopperen met haar. Puur omdat ik zeker wil weten dat ze goed los is.

Zou het wijs zijn om voortaan tijdens het losrijden ook korte stukjes (aantal pasjes) galop mee te nemen ?

Chubby

Re: Galopperen tijdens het losrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:25

Chubby heeft geen problemen met zuiver lopen, maar ik merk ook dat ze veel sneller los is als ik wat galoppeer tijdens het losrijden.

Qua spieren is het dus geen probleem, al helemaal niet als ze vanuit de wei onder het zadel gaan. Als ze de hele dag op stal staan, zou ik wat langer losstappen/ opwarmen.

Misschien kun je je dierenarts om advies vragen?

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 19:15

als je goed losgestapt hebt en een paar rondjes gedraaft kan het denk ik geen kwaad om te gaan galloperen.
Ik gallopeer meestal ook vrij snel met mijn paardjes, puur omdat ze er losser van worden.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 19:25

Bij mijn huidige paard stap ik een minuut of 10 draaf dan 3 voltes linksom en 3 voltes rechtsom en gallopeer aan. Mijn vorige paard had nogal rugproblemen als die ernstig waren (dus net na herstelperiode van behandeling en ervoor) stapte ik een minuut of 10 en gallopeerde direct aan. De galop hoort ook bij het losrijden dus waarom zou je wachten tot het allerlaatste moment. Ik gallopeer in een rijuur gerust 2 of 3x maar korte stukken ipv 10 rondjes achter mekaar

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 19:42

als je goed instapt is er genoeg vloeistof tussen de gewrichten aangemaakt en kan je zeker na een paar minuten links en een paar minuten rechts draven een paar rondjes galoperen allebei de kanten op en als je het niet vertrouwd kan je ook een paar rondjes galoperen en daarna weer draven en dan pas daarna wat langer galoperen..

Flemulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:53

Begin eens met het voeren van primeval gelatinaat helpt super!!!!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:08

Chubby schreef:
Chubby heeft geen problemen met zuiver lopen, maar ik merk ook dat ze veel sneller los is als ik wat galoppeer tijdens het losrijden.

Qua spieren is het dus geen probleem, al helemaal niet als ze vanuit de wei onder het zadel gaan. Als ze de hele dag op stal staan, zou ik wat langer losstappen/ opwarmen.

Misschien kun je je dierenarts om advies vragen?

Bij Flan is dat precies ook zo als bij Chubby. Zou t idd eens aan de DA vragen...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:08

Ook in de galop kun je je paard goed losrijden. Daar hoef je niet per sé eerst een drafreprise voor in de plannen. Zolang je er maar niet als een gek op los gaat galoperen en gewoon rustig naar de ontspanning werkt.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:47

ik stap altijd ongeveer 10 minuten bij het instappen, inclusief figuren, dan losdraven op allebei de kanten, en dan ook een galopje als losrij-werk Daar worden ze ook lekker los van

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 22:15

Flemulet schreef:
Begin eens met het voeren van primeval gelatinaat helpt super!!!!

Bedankt voor de tip , maar dit heb ik haar al een hele tijd bijgevoerd. Ik merk persoonlijk totaal geen verschil
Dus daarom ben ik gestopt met het voeren ervan. Zonde van mn geld als je geen resultaat ermee haalt.
Zo goedkoop is het spul niet.

Tot nu toe iedereen bedankt voor de tips.
De DA bel ik liever niet op Hij gaat dan vast en zeker zeggen dat ik maar weer eens langs moet komen dan.....
En dat doe ik Shay liever niet aan. Beest heeft er onderhand een "trauma" aan over gehouden met al die onderzoeken , naalden en spuiten. Ze schiet al in de "stress" zodra ze maar een DA ziet.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:29

Ik zie niet in waarom niet? Je kan makkelijk korte galop stukjes erbij doen. In de les stappen we een paar minuten los, dan draven we aan en vrijwel gelijk galopperen we ook een paar rondjes...idd omdat ze er losser van worden....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:57

let wel, het gaat in dit geval erom of het goed is voor de slijtage van gewrichten hè. voor spieren is het inderdaad goed om zo los te komen maar voor dit soort gewrichten weet ik het niet.

gewrichtskraakbeen wat sneller afgebroken wordt dan dat het aangemaakt wordt, betekent beschadigde gewrichten en ik zie veel draven en zelfs galopperen als overbelasting van de gewrichten.

bij mensen met atrose is joggen al een overbelasting, zou het voor paarden anders gelden?
en in hoeverre geeft een paard aan dat het pijn heeft? er wordt vaak gezegd dat ze een hoge pijngrens hebben.
krijgt ze pijnstillers?
zouden hoefschoenen met een speciale zachte zool ofzo niet iets voor d'r zijn?

sandra, je zal misschien geen behoefte hebben aan mijn opmerkingen maar tot nu toe is er nog niemand geweest die mij kan overtuigen dat veel bewegen (veel draf en soms een galopje) goed is voor artrose.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 23:04

Pellie , tuurlijk heb ik ook behoefte aan jou reactie
Volgens mij heeft bijna iedereen (behalve de TP'rs ) erover heen gelezen dat ze arthrose heeft.

Momenteel staat ze op gewoon beslag met rubberen "zooltjes" ertussen. En krijgt ze een soort asperine's door haar voer.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 23:08

Voor mijn paard met artrose in de voeten is het zelfs aangeraden door de da in Bodegraven. Eerst lekker losstappen en dan over in de galop. Ik merk echt verschil. Als ik eerst draaf is hij behoorlijk stijf en vaak eerst wat onregelmatig, als ik na het stappen meteen in een rustige galop ga loopt ie daarna prima in draf.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 00:30

Het is van wezenlijk balng dat je dit paard in balans rijdt, zodat er in ieder geval meer gewicht is op de achterhand. Ik zou je adviseren om wat meer balkjes te gaan stappen met haar.

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 01:24

Ik heb tot vorig jaar ook een paard gereden met artrose, dat paard had ook erg veel moeite met de draf. Van mijn instructrice en van de va moest ik altijd minstens 10 min stappen, en daarna aandraven, liep hij stijf in draf, dan moest ik gelijk aangalopperen, anders na een paar rondjes. Voor dit paard werkte dat super, door het galopperen werd hij lekker los, en ging hij ook gelijk beter op de achterhand lopen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:47

Ik galopeer over het algemeen ook altijd vrij vroeg . Aan de ene kant omdat ze daar idd lekker los van wordt, maar ook omdat ik niet met galoperen wil wachten tot ze al moe is.

Ik heb veel op ijslanders gereden en daar gingen we regelmatig na stap ook al meteen galoperen. Om ze los te krijgen, maar ook bij sommigen om de eerste energie even kwijt te zijn, zodat ze daarna aan t werk kunnen en niet nog een half uur blijven racen/drammen enzo

Ook bij een paardje op manege deden we snel even een kort galopje aan t begin want anders liep die dus vaak erg stijf in draf. Een rondje galop lekker aan lang teugeltje en ze liep lekker ...

Maar ik weet natuurlijk niet wat wijsheid is met Arthrose, maar als je gewoon mag/ kan rijden in alle gangen waarom dan niet wat eerder een galopje en als ze dan meteen goed loopt waarom dan eerst in draf modderen

Selenium en/of zwavel supplement werkt goed bij stijf paard door vroegere hoefbevangenheid, weet niet of ze daar ook baat bij zou kunnen hebben ?!

Succes ermee !!