wie heeft er ervaring met het rijden op een tuigpaard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

clara

wie heeft er ervaring met het rijden op een tuigpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 16:16

Hallo allemaal,

ik rij momenteel op een tuigpaard die nu 14 jaar is. Ik rij er nu 2 jaar op en voor die tijd heeft ze nooit iemand op haar rug gehad. Nu na 2 jaar heb ik eindelijk het idee dat ze toch wat geleerd heeft. Maar beenhulpen voor zijwaartse gangen snapt ze nog steeds niet en galoperen doet ze alleen kei hard en dan is ze onbestuurbaar ( de hulp voor galop kent ze ook niet ) Voor de kar heeft ze natuurlijk nooit hoeven te galoperen dus ik vraag me af of het wel reeel is om dat van haar te verlangen. Iemand tips voor deze probleempjes???
Verder is ze wel hartstikke braaf.

Groetjes

Frankinero

Re: wie heeft er ervaring met het rijden op een tuigpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:24

Ik rij meerdere tuigers maar wel vanaf jonge leeftijd.
Galop gaat altijd hard in het begin maar ook bij rijpaarden en naarmate hun conditie e.d. beter word gaat t galoperen ook beter.
Wij hebben een 12 jarige tuiger op stal en die is pas sinds 3 jaar onder t zadel maar word vaker voor de kar gereden maar ze kan super galoperen.
Ik zeg er wel altijd galop bij als ik aanspring.
En ik ben nu een 3 jarige tuiger aan t beleren en die doet het eigenlijk ook super. Ze begint nu wat rustiger te worden in de galop.
Tja het ligt ook een beetje aan het paard en de opvoeding e.d.

Succes iig.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 23:28

Onze (lees mijn mans) tuiger is tot aan zijn 12e voor de kar geweest. Nu is zij 14 en begint heell redelijk onder de man te lopen (ook nog in tuig trouwens). Het is en blijft een heethoofd, maar is goed te controleren. De been hulpen waren in het begin heel vreemd en moeilijk voor haar, maar heeft ze nu redelijk te pakken. Met wijken zijn we ook druk bezig, maar blijft een probleem. Als ik de kans heb, ga ik mee en loop dan naast het paard en druk hem opzij, als mijn man de hulpen geeft.Dan doet zij het redelijk, maar als ik er niet bij ben lijkt ze er geen biet van te snappen, maar vooral doorgaan
onze ervaring was, dat het paard voorall heel stijf was. voor de wagen kunnen ze moeilijk inbuigen en mijn man heeft kei hard gewerkt aan het stijfheidsprobleem. Het resultaat is dan nu, dat ze galloperen kan op de plaats, soepeler is links en rechtsom en ook linksom in galop kan aanspringen(kon ze eerst dus perse niet).
misschien is dit iets voor jou, veel en veel wendingen rijden? succes

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 00:27

Ik heb daar zelf geen ervraing mee, maar een jonge dame die ik ken is er met gemal Z2 mee geworden. Galop is volgens mij gewoon aan te leren hoor!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:54

Het voordeel van een tuigpaard is dat ze vaak goed op stemhulpen reageren. Je moet er rekening mee houden dat een tuigpaard zijn spieren anders gebruikt dan een rijpaard. Daarnaast kunnen ze opgewonden worden als ze gaan galopperen. Ze gaan dan veel te snel. Daarnaast zijn de paarden vaak aan een kant eenzijdig belast geweest. Je kan zo zeggen op welke plek een tuiger voor de wagen gelopen heeft. De paarden zijn echt scheef, stijf en lopen uit balans.
Als je van een tuigpaard een rijpaard wilt maken, dan is dat een "ombouw operatie" waar je voldoende tijd voor moet uittrekken. Je krijgt er een heel ander paard (om te zien en te rijden) voor terug. Het belangrijkste werk doe ik vanaf de grond aan de longeerlijn. Het paard gaat terug naar de kleuterklas. Dat is voor het paard eerlijker, dus prettiger en het verminderd de kans op problemen (voorpaard en ruiter). Ze reageren meestal goed op stemhulpen. Een tuigpaard kan galopperen en hoeft die gang niet aan te leren. De kunst is het paard in alle gangen volledig te laten ontspannen, los en soepel te maken in alle richtingen, de hals te laten strekken en voorwaarts neerwaarts te laten gaan. De meeste tuigpaarden met veel ervaring, hebben de neiging te overhaast, te snel en te slordig te gaan. Als ze loslaten, soepel worden en ontspannen zijn veel schakelen, ook het gebruik van balkjes (longeren/rijden) is goed voor loslaten in de rug, het vinden van evenwicht, het niet wegsnellen maar in een correct tempo gaan. De meeste problemen ontstaan, als je te snel het paard wil omvormen naar een rijpaard. Daar is echt tijd voor nodig. Met veel geduld en een rustig programma heb je het snelst succes. Het geeft veel voldoening om te doen, je wordt er voor beloond.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:15

Van een tuigpaard een rijpaard maken, is zoals hiervoor al gezegd is een "ombouw operatie" die tijd kost. Je moet er de tijd voor nemen en weten hoe je dat het beste doet, als je niet uitsluitend op de rug van het paard wilt meehobbelen. Het is goed te doen. Het grootste probleem is te veel haast, te weinig geduld. Deze paarden hebben vaak "uitdrukking" in de gangen.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 17:12

Ik heb ook een tijdje tuigers gereden..
Dta van die galop is gewoon oefenen..
maar wijjken moet je hem net zo kunnen aanleren als bij niet tuigers!