Tong achter het bit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

adnil35

Tong achter het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 14:00

Ik ben nu een jong paard aan het inrijden en dit paard heeft de gewoonte om zijn tong (vooral in het begin) achter het bit te leggen (dus niet erover). Hierdoor wordt dit paard erg stijf en 'hard' in de mond en moeilijk rijdbaar.
Nu heb ik het bit al ietjes hoger gehangen (zo hoog als verantwoord) maar nog blijft ze dit steeds doen.
Verder geef ik haar als ik haar het bit in doe een snoepje zodat ze lekker bezig blijft met het bit, maar als dit snoepje op is houdt dit knabbelen dan ook meteen weer op.

Heeft er misschien nog iemand suggesties hoe dit probleem dan wel op te lossen? Een lepel aan het bit vind ik een te grove actie voor zo'n jong paard (3 jaar) dus ik hoor graag andere ideeën!

egnie

Re: Tong achter het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:04

Ik weet niet welk bit er nu inzit, maar een ander bit kan misschien helpen....

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 21:36

Ik heb nu een enkel gebroken dikke bustrens in.
Wat voor bit zou jij dan denken?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:44

Misschien een dubbelgebroken en ietsje dunner. Misschien kan het paard namelijk het bit helemaal niet kwijt in zijn mond. Dunner wil niet altijd zeggen dat het scherper is....

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 10:09

Dat zou best wel eens kunnen wat je nu zegt.
Vilia heeft idd en best klein mondje nu ik haar zo nog een keer aankijk.
Dank je voor de tip!

MiaMora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:38

Mijn paard reageert ook niet echt fijn op een dikker bit, dus als ik jou was zou ik zeker niet een hele dunne, maar wel iets dunner eens proberen.....ben het dus met Egnie eens

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:28

Ik zou inderdaad iets dunner doen. Of een dubbel gebroken, wat een enkelgebroken heeft zo'n notenkrakereffect.
Misschien sperriempje (moest ik tenminste een keer doen).

Lepel is een optie maar ze zijn niet echt hard. Maar omdat het een jong paard is zal je hem daarna niet mee zonder kunnen rijden.
Appelbit, is zacht en heeft meestal wel goed effect...

katootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:41

ja kan ook eens een fluitebitje proberen dat is een bitje met allemaal gaatjes(want als ie zijn.haar tong er achter gooit zuigt hij/.zij vacium en dat kan niet met al die gaatjes) suc6

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:15

een fluitbit helpt inderdaad goed voor dit soort problemen heb ik gehoord

maar op een gegeven moment als je het altijd gebruikt wennen ze er aan!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:53

Wat voor een hoofdstel heb je? Zonder sperriem???? Een jong paard moet liefst met een africhtingsneusriem gereden worden, maar sowieso zeker met een sperriempje!

Hoe dik is je bit precies? Ik zou het niet zomaar zoeken in dunnere bitten, tenzij je een megamega dik bit gebruikt...............

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 21:17

Ik heb Kieffer hoofdstel met een bonfire neusriem; met sperriempje dus.

Het bit wat er nu in ligt is aan beide zijdes best dik, en loopt dan in het midden iets spitser toe.

Wat betreft een dubbel gebroken bit, zou een argentaan een optie zijn dan? Heeft over de gehele breedte ongeveer de zelfde dikt, maar dan wel ietsjes dunner als het bit wat er nu in ligt.
Heb dit bit thuis liggen (is een hele dure geweest) en heb hier vroeger mijn pony altijd mee gereden; zei deed namelijk ook niets met een bit. Maar ik weet dus niet wat voor effect/uitwerking dit heeft op een jonger paard. Iemand ervaring hiermee?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 21:25

Als het bit past wat je vroeger op je pony had, zou ik het gewoon proberen of die er beter op reageert.
Ik denk dat ze die makkelijker aanneemt door het argentaan.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:16

Maroush trekt ook d'r tong naar achteren. Ze had eerst een bit van 21 mm dik, nu dezelfde maar dan 18 mm en het is al wel iets verbeterd geloof ik (ze heeft ook een heel klein mondje). Heb het bit nu al ff niet meer in gehad, maar het is iig nog niet helemaal over, dus als iemand nog een andere oplossing weet, ben ik ook erg benieuwd. Ik blijf dit topic iig wel ff volgen