1 stift per hoef of 2??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

1 stift per hoef of 2??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 14:40

Ik heb wel eens een discussie met iemand of je bij een harde ondergrond nou beter een of twee stiften in kan doen. En dan gaat het me voornamelijk om de natuurlijke beweging(draaiing) van het been bij beweging. en niet om het uitglijden. Als ik een stift in zou doen dan zou ik die aan de buitenkant doen omdat een paard in de bocht vaal van het achterbeen af glijd en dan op de buitenkant van de hoef staat. maar ik ben er eigenlijk nog steeds niet over uit en rijd eigenlijk altijd met twee stiften per hoef omdat ik denk dat dat beter is voor de beweging van de hoef. (anders gaat het been bij schuiven om die ene stift heen draaien en dat lijkt mij een onnatuurlijke beweging hoewel het ook onnatuurlijk is om de beweging te blokkeren.)
het gaat natuurlijk maar om milimeters.

Voor de duidelijkheid hier dus mijn 2 stellingen:

--1 stift zorgt voor een onnatuurlijke draaiing in het been.
--2 stiften zorgen ervoor dat het been helemaal niet meer kan draaien.

Wat zijn jullie meningen hierover?
Wat vinden jullie van de eerste stelling?
Wat vinden jullie van de tweede stelling?
En vanuit die beredeniring; waar zouden jullie voor kiezen?
Laatst bijgewerkt door oosterhoff op 31-08-05 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: 1 stift per hoef of 2??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:42

OP een harde ondergrond, waar de stift niet de grond in kan, gebruik ik er geen.
ook als de grond droog is en er toch geen risico op schuiven is.

Zijn bovenste factoren niet van belang gebruik ik er altijd 2

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 14:44

Als ik op een harde zanderige gras bodem rijd dan glijden mijn paarden uit. ik heb daarom dan ook kleine stiften die wel in de grond prikken. Als het even niet nodig is zal ik ook geen stiften indoen.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:45

runningkawa schreef:
OP een harde ondergrond, waar de stift niet de grond in kan, gebruik ik er geen.
ook als de grond droog is en er toch geen risico op schuiven is.

Zijn bovenste factoren niet van belang gebruik ik er altijd 2

Mee eens. Op harde ondergrond gebruiken wij ook nooit stiften. En anders gebruiken we dr 2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:46

Niet alle gras schuift, als het nat is natuurlijk wel, maar vak is dan de grond ook direct zachter.
Als je daar dan je stiften op aan past is het uiteraard goed.

ik gebruik er verder altijd 2, krijg bij 1 zo'n scheef gevoel

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:46

Op concours rijd ik altijd met stiften, ook als de bodem goed is, want als je een keer scherp moet draaien in de barrage, dan wil er ook op goede bodem wel eens een voetje wegglijden.
Als ik heel weinig tijd hebt draai ik wel eens 1 stift per voet, alleen aan de buitenkant, maar dat is eigenlijk heel zelden.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:47

Overigens draai ik ook wel eens 1 stift per voet in als ik een lastig beest heb, maar dan alleen als de bodem dat toelaat.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 14:49

runningkawa schreef:

ik gebruik er verder altijd 2, krijg bij 1 zo'n scheef gevoel

Tja dat heb ik nou ook.
Zou je dat ook kunnen onderbouwen? Ben je het met de stellingen eens?

Dat geld overigens voor iedereen. Zouden jullie de keuze voor een of twee stiften willen onderbouwen?
Het gaat er dan dus om dat je niet om soppig of zacht terein rijd. want dan kunnen voeten met stiften ook wel draaien zoals ze dat doen zonder stiften.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:56

het lijkt mij logisch (ik weet het niet zeker hoor) dat als je maar 1 stift gebruikt het paard niet over zijn gehele hoef kan afzetten, dus bijvoorbeeld alleen kracht gaat zetten op de buitenkant van zijn hoef.
hierdoor krijg je uiteindelijk een verkeerde belasting en dat zal het rijden ook niet bevorderen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 15:00

afzetten op de stiften???? Ik begrijp het misschien niet goed?
Maar ik neem aan dat je het dus eens bent met mijn eerste stelling.
Wat vind je dan van mijn tweede stelling? kan je daar ook in komen?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:01

Moet eerlijkheidshalve opbiechten dat ik er uit pure gewoonte altijd twee per hoef indraai! Heb er nog nooit bij stilgestaan dat je er ook één in zou kunnen draaien.......

Let wel altijd goed op hoe de bodem is, niet te grote stiften want ik heb iets te vaak een gezien hoe een paard blijft "hangen" met zijn stiften en zijn hele kogel finaal verdraaide......

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:03

met de tweede stelling ben ik het ook wel eens, maar dan wel alleen als je spreekt over een harde ondergrond. als je in een wat drassigere weide rijd zul je dit probleem niet zo zeer heb omdat je schroeven dan toch wel mee draaien.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 15:04

adnil35 schreef:
met de tweede stelling ben ik het ook wel eens, maar dan wel alleen als je spreekt over een harde ondergrond. als je in een wat drassigere weide rijd zul je dit probleem niet zo zeer heb omdat je schroeven dan toch wel mee draaien.

Precies dat bedoel ik dus.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:06

Ik doe altijd twee proppen in per hoef. Ik kijk wel naar de bodem welke ik indraai. Als de bodem hard is gewoon kleine puntjes, anders iets grotere puntjes en bij echt drassig land meestal grote blokjes.
Ik heb het idee dat Ky steviger op de benen staat als hij overal proppen onder heeft. Het lijkt mij dat je de hoeven ook gelijker belast als je aan allebei de kanten een propje onder draait.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:39

Dat bedoelde ik wat Kylan nu zegt ; betere/gelijkmatigere belasting van de hoeven (kon toen niet op de juiste woorden komen)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:44

Normaal 2 per hoef.

Maar laatst was het zo blubberig dat Olly er wel zo ver in weg zakte dat ze niet makkelijk kon uitglijden..
En toen heb ik er alleen aan de buitenkant een ingedraaid..
Ik was bang dat ze zichzelf anders op die poedersuiker zou aantikken met de prop!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:31

ik doe sowieso alleen schroeven in op een vochtige bodem waar de schroef dus meedraait en zet aan de buitenkant van de voet een grote in en aan de binnenkant een kleine. De schroeven zakken toch weg in de grond en zo heeft het paard aan de buitenkant wat meer 'antislip'. Ik vind het wel goed om er eens over na te denken want ik moet zeggen dat dit voor het eerst is dat ik er echt bewust bij stilsta

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 12:57

Urielle schreef:
ik doe sowieso alleen schroeven in op een vochtige bodem waar de schroef dus meedraait en zet aan de buitenkant van de voet een grote in en aan de binnenkant een kleine. De schroeven zakken toch weg in de grond en zo heeft het paard aan de buitenkant wat meer 'antislip'. Ik vind het wel goed om er eens over na te denken want ik moet zeggen dat dit voor het eerst is dat ik er echt bewust bij stilsta

Ja het blijft voor mij ook nog steeds een dilemma. Er zijn aan beide methode voors en tegens

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:15

als ik buitenrijd, en galloperen ga op een veldje, doe ik toch ook geen stiften in.. dus op gras/land waar het niet nodig is doe ik dit niet... tenzij het erg modderig is, en dus kans op uitglijden.. dna altijd 2...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:28

Urielle schreef:

Ja raar he hoe je soms ineens aan het denken word gezet.
Zo was ik laatst op buitenrit (een lange rit)
En bedacht me ineens of het verevelend voor mijn paard was als ik telkens op het zelfde been licht rij??

Toen dacht ik tja, constand op het zelfde been,, dat moet haast wel gaan irriteren.
En toen zijn miek en ik maar om de 5 minuten van been verwisseld!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:57

heb ik eigenlijk ook nooit aan gedacht nee...

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:29

als je er in doet.. doe er dan 2 want anders staat je paar sceef op zn hoeven/benen loopt verrot

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:15

dat is niet waar!
Want ze zakken weg in de grond dus je paard loopt niet scheef,
Als ik met mijn 50 kilo met hakjes in het gras sta is het net of ik op platte schoenen sta.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 12:34

OrissE_GipsY schreef:
als ik buitenrijd, en galloperen ga op een veldje, doe ik toch ook geen stiften in.. dus op gras/land waar het niet nodig is doe ik dit niet... tenzij het erg modderig is, en dus kans op uitglijden.. dna altijd 2...

Als ik op buitenrit ga maak ik ook geen voltes van 8 meter
Ik heb altijd twee. Ik heb wel grote en kleine proppen. Grote als het nat is, of erg lang gras. Kleintjes bij kort gras en een harde(re) bodem.
Hele harde bodems (kleigrond) ga ik gewoon liever niet starten. Maar mocht het toch eens zo zijn, heeft de hoefsmid speciale proppen met een punt er op.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 13:02

Kalkoenen gebruik je meestal op een ondergrond met risiko (bv uitglijden). Vaak op zachte ondergrond. Op harde ondergrond zoals bevroren sneeuw, ijs e.d. ook. In alle gevallen twee kalkoenen. Er zijn ook hoefblessures waarbij de takken van de ijzers iets van de grond gezet worden. Je kan kalkoenen in gaten drukken, draaien of het is in het smeedwerk opgenomen. Op een echte "harde ondergrond" is de hoefstand bij grondcontact en de afwikkeling van de hoefbeweging heel anders. Kalkoenen kunnen dan aanleiding tot blessures zijn.
Gesmede "kalkoenen" kun je niet losnemen. Als je ze gebruikt: per hoef altijd 2. Er zijn ook ijzers om 4 kalkoenen in te draaien. Als een paard gaat liggen met kalkoenen, kan het paard zichzelf blesseren (ellebogen). Kalkoenen zijn er in verschillende vormen, van doppen, rond, vierkant, meerkant, scherpe puntig, scherp wig enz.