Paard inrijden probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Paard inrijden probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 21:21

Ik ben een paard 7 jaar en alleen voor de kar gereden aan het inrijden. het is een klein paard, halve tuiger en erg gevoelig, gespannen en onrustig.(maar wel goedaardig) Ik heb er nou al een paar keer opgezeten, voor mij is er een paar keer op gezeten... door de jaren heen.
Hij is reageerd erg boos op alles wat ik doe, wel word het iedere keer iets minder. Eerst heb ik met de stang van voor de kar gereden, nu overgestapt op africhtingsbitje. In stap gaat het nu erg goed, ze reageerd er beter op als ik wat meer van haar vraag in haar mond (ik denk dat ze dan beter weet wat ik bedoel) maar in draf gaan haar oren meteen in haar nek, iets meer vragen gaat ook beter net als in stap, alleen kan ik het tempo er dan moeilijk inhouden omdat ze het been nog niet goed snapt, en hier dan ook weer chagy door word.. Er is al ooit mee gegalopeerd, maar dat lukt mij nog niet (eerst maar is een goede draf krijgen) Ik heb tijd zat met deze merrie maar ben bang haar dingen verkeerd te leren, ik heb nog niet genoeg ervaring haar gewoon erdoorheen te rijden dus wil het met tijd en geduld oplossen..maar iemand enig idee hoe?

_Dunja_

Re: Paard inrijden probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:43

Ik denk dat je al goed bezig bent als je zegt dat het iedere keer beter gaat.
Laat het beestje rustig wennen aan alles wat je doet en dan raakt het vanzelf wel vertrouwd.
Wel zou ik je aanraden om prive les te nemen zodat je dus dingen niet verkeerd gaat aanleren.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 11:58

bedankt voor je reactie, wil ook les gaan lenen... maar wacht er nog eventjes mee... heb er in totaal nog geen 10 keer opgezeten... als het een beetje gaat meteen les

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:00

Wat bedoel je met "iets meer vragen in de mond"?
Bij een paard dat ingereden wordt, moet je juist zoveel mogelijk van de mond afblijven. Gewoon een gelijkmatige aanleuning proberen te houden en voorwaarts maken voor je been.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:00

Ligt het zadel goed wat je hebt voor het paard?
Dit wil bij paarden inrijden soms wel eens een groot probleem zijn.
In stap gaat het dan meestal nog wel maar zo gauw als je gaat werken werkt het zadel ook anders op de rug.
Omdat je zegt dat je paard zo sjaggie is zou dat misschien een oorzaak kunnen zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:34

gewoon mee gaan lessen en onder begeleiding netjes inrijden. Je hoeft echt niet te wachten tot het een beetje gaat, dan zijn er al basisfouten ingeslopen en je neemt tenslotte les om jezelf en je paard te verbeteren - dan hoef je er nog niks mee te kunnen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:50

Ik ga mee met nadezda, daarbij zal ik de rug ook even laten nakijken. Ik zal voorlopig even met de losse hand rijden, ds eerst zorgen dat ze voorwaarts word, in alle gangen daarna kan je waarschijnlijk wat meer gaan schakelen en van voor wat meer spelen zodat ze van achter naar voren over de rug in de nagevelijkheid komt.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:58

Nee, je moet niet van voren gaan spelen. Je moet je paard naar je hand toerijden en dan zal ze vanzelf nageeflijk worden. Daar hoef je niet voor met je hand te gaan bewegen. Gewoon zelf eerlijk blijven in je hand.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 17:02

wat je zegt, hand zo veel mogelijk meegeven, ben ik het helemaal mee eens hoor. heb ik de eerste keren ook gedaan. maar van de andere kant, het bit kent ze wel (staat al 2 jar voor de kar) ik merk ook dat ik zelfs minder verzet krijg als ik iets van haar vraag ipv losse teugel, nog een ander probleem eraan is, als ze omhoog loopt, doet ze haar hoofd wel zo hoog dat ik haar bles bijna kan zien, maar ze word ook redelijk onbestuurbaar :S
Over het zadel, vind ik inderdaad een hele goede, zal er is naar kijken en ook iemand anders die er meer verstand van heeft.
Zelf denk ik dat het voornamelijk is dat ze het nog niet snapt, en er ook een beetje onderuit probeert te komen.
Het is ook zo als ik erop zit in het begin, gaat ze altijd een beetje in protest, stilstaan en "omhoog" gaan (dit word helaas wel met de keer hoger), heb haar steeds eeb zacht tikje op de hals gegeven en dan liep ze weer gewoon verder. Dit werd alleen erger (begon op steigeren te lijken) dus ben de laatste keer wat strenger opgetreden, werd ze even heel zenuwachtig van, ze werd wat vlug, maar kwam zelf naar beneden (omdat ik haar ook wat tegen hield), maar nu reageerde ze ook ineens heel goed op mijn been. Nu wil ik haar juist helemaal niet zenuwachtig rijden, maar gewoon rustig. Heb ook geen idee hoe ik dit (steigeren) eruit krijg zonder haar een keer te straffen, ze hield er gelijk mee op. Zou dit gewoon zijn om eronder uit te komen, streken of iets dergelijks? Of denkt iemand dat dit toch een andere reden zal hebben? Het is overigens over zodra ik er 5/10 minuten op zit wel over, het "steigeren" dan. Maar dat chagy doen, dat blijft wel een beetje, heb het idee dat het ook minder word, maar nog niet genoeg. Ze word juist zo chagy van het (naar de hand) toerijden, of voorwaarts rijden. Het is mijn been wat ze gewoon echt niet gewend is en vervelend vind. Hierdoor word het juist extra moeilijk haar het been te leren :S... Heb eerder een paard ingereden, maar die heeft nooit zo gedaan, snapte het niet, maar die ging er ook niet tegenin waardoor het gewon te leren was.
Bedankt voor de reactie's allemaal..hoop dat er nog meer volgen natuurlijk:P ik heb foto's ervan, komen ook op bokt.nl maar ik moet nog even uitvogelen hoe...

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 17:03

sorry, voor de typfouten...

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 18:05

Maar voor de kar is het anders als onder het zadel, dan komt ze maar even in verzet, maar als je aan de teugels gaat zitten dan snapt die er ook weinig van. eerst lekker voorwaarts, onder het zadel de goede balans, daarna weer wat trug rijden, een paar schijn overgangen dan kom je er wel

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 23:54

Urielle schreef:
gewoon mee gaan lessen en onder begeleiding netjes inrijden. Je hoeft echt niet te wachten tot het een beetje gaat, dan zijn er al basisfouten ingeslopen en je neemt tenslotte les om jezelf en je paard te verbeteren - dan hoef je er nog niks mee te kunnen

Kitty schreef:
Nee, je moet niet van voren gaan spelen. Je moet je paard naar je hand toerijden en dan zal ze vanzelf nageeflijk worden. Daar hoef je niet voor met je hand te gaan bewegen. Gewoon zelf eerlijk blijven in je hand.

hier ben ik het volledig mee eens!!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 18:12

Als ze in staking gaat, en ik laat de teugels los (niet los natuurlijk maar geen druk op haar mond) en ik probeer toe te drijven, dan stopt ze, ze snapt gewoon nog niet dat ze naar voren moet... het enige dat ze begrijpt is juist het bit :S

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 18:14

_Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:24

heey

je zegt dat ze voor de kar heeft gelopen.. dan luisterd ze(als je het goed is) heel goed naar stemhulpen.. danlijkt het me makkelijk als je die ook gebruikt als je dr onder het zadel rijd zodat als je been geeft ook stemhulp erbij doet totdat ze het nut van je been snapt...

moet je maar kijken of het lukt.. bij mijne ging dat super

_Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:26

oohja nog iets ik zou de galop eerst aan de longe proberen zonder het gewicht van de ruiter.. zodat ze aan de longe kan leren ,ontspannen te galoperen( ook met stemhulp) daardoor word het straks onder het zadel alleen maar makkelijker voor jou een het paard

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 17:01

galop ben ik eigenlijk nog niet mee bezig, dat komt wel... is ook erg moeilijk aangezien het bakje nogal klein is gok zo'n 10 x 20. Aan de longe vind ze het hier ook heel erg moeilijk om te galoperen (merkte ik vandaag toevallig:p) Probeer het wel een keer in een grotere bak, tot die tijd maar veen geen galop nog haha... met stemhulpen heb je inderdaad gelijk in.... die gebruik ik al heel veel... dat is ook de manier hoe ik haar enigsinds lopend krijg:P

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 10:30

niemand meer?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:42

Ik denk dat de tips die er voor zijn al gezecht zijn.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:58

Ik denk dat de rug van jouw paard nog niet sterk genoeg is, daardoor vindt hij de draf niet leuk en waarschijnlijk zal je ook niet gemakkelijk door kunnen zitten
Je ziet dit vaak bij paarden die alleen voor de kar gestaan hebben. Die hebben niet genoeg over de rug gelopen.
Probeer je paard wat lager in te stellen met zijn hals (niet ineens allemaal commentaar geven over het laag en rond rijden, want dat bedoel ik niet, dat moet je aan professionals over laten of onder begeleiding doen, ik bedoel gewoon wat lager ingesteld)
Dit zal ze misschien niet makkelijk vinden en dus moet je haar niet in 1 keer heel laag instellen als het moeilijk is. Ze geeft het zelf wel aan!
Rijd dan veel overgangen, heel vlot achter elkaar!
Ook zou je haar kunnen longeren met een pessoa teugel, geen bijzet want dan sluit je haar op en daar wordt haar rug niet sterker van!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 00:46

Ik zou sowieso nu eerst beginnen met priveles nemen, niet pas als je haar een beetje goed voor elkaar hebt, want daar is die les juist voor.

Verder klinkt het een beetje als een combinatie van verschillende dingen.

Paarden voor de wagen trekken met de voorkant, hierdoor *zie je ook op de foto's* wordt de achterkant vaak wat verwaarloosd, ws is het voor haar dus een hele klus, dit rij gebeuren.
Dat ze liever heeft dat jij contact hebt van voren is logisch, dat heeft ze voor de kar ook, jij draagt dan als het ware haar hoofd voor haar, maar eigenlijk moet ze die zelf dragen en op eigen benen lopen.

Dus niets doen aan de voorkant, de achterkant eronder rijden, dat zal ze moeilijk vinden, protesteren en harder gaan, zelfs steigeren idd.
Maar hier zal ze dus doorheen moeten.
Als ze harder gaat laat je de voorkant met rust, ze kan geen kant op dus laat maar gaan, concentreer je op je eigen beweginen, ga langzamer lichtrijden, dieper zitten, om haar terug te krijgen.

Veel overgangen van stap naar draf, van draf naar stap en balkjes lopen zullen haar ook helpen om het hier makkelijker in te krijgen.

En wat betreft dat steigeren, je wilt niet iedere keer bestraffen, maar wat wil je dan?
1 keer goed straffen en naar voren blijven rijden, als jij van voren bezig blijft en dus de rem er op zet zal ze omhoog komen, als ze naar voren gaat zal het al veel moeilijker zijn te steigeren, en als ze het toch doet is 1 keer goed straffen beter dan 10 keer zacht.
Want iedere keer gaat ze weer een stap verder en hoger.

Maar boven alles laat eerst de rug en het zadel goed nakijken, straffen op welke manier om welke rijtechnische reden dan ook terwijl er iets pijn doet bij het dier is IMO niet goed.

Hoop dat je er wat aan hebt, denk dat een goede instructrice/instructeur je hier verder mee op weg zou kunnen helpen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 09:36

Jeuh eindelijk comentaar waar ik iets aan heb ..
Heb al wat vooruitgang geboekt... ze loopt nu stuk makkelijker voorwaarts...begint been te begrijpen ondertussen... steigeren, heeft ze na een keer straffen nooit meer gedaan <- heel blij mee....( dat was ook de laatste keer dat ik met dat zadel had gereden, daarna voort een ander zadel erop gelegd...Misschien dat dta ook een beetje heeft geholpen)... In stap ben ik vooral bezig met het voorwaarts neerwaarts rijden (of lager instellen ) in draf ook wel...Maar dan nog iets meer met het voorwaartse dan het neerwaartse...(heel laag zal ze nooit gaan lopen door tuigerbloed) Ik denk inderdaad dat haar rug nog een stuk moet ontwikkelen... zal wel wat tijd kosten... Met pessoa longeren wil ik wel, die ligt er ook nog een...maar heb dat nog nooit gedaan...:S ben naar instructrice aan het kijken... Maar niemand hier in de buurt blijkt nog tijd te hebben Kent iemand nog een (goede) intructrice of instructeur in omgeveing Nuenen, Eindhoven )
Bedaankt voor de reactie's... hier heb ik wat aan

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 13:12

Boek steeds meer vooruitgang... ze loopt nu vrij makkelijk in stap en draf... heb het idee dat ze haar rug iets losse laat ofzo...ben een beetje galop aan het proberen... gaat wel aardig alleen soms bokt ze een keertje bij het aanspringen (denk omdat ik haar dan een tikje geef om in galop te zetten) verder doet ze eigenlijk alles wel braaf wat ik van haar vraag.. maar ze blijft heel erg chagy met rijden... als ik iets vraag (voorwaartser ofzo) dan wil ze er eerst tegen in gaan... maar doet het uiteindelijk wel gewoon... ik vind het wel heel erg jammer.. het lijkt alsof ze er geen plezier in heeft...en das toch wel het belangrijkste als we er beide plezier in hebben. Iemand enig idee of dit beter owrd waar dit aan kan liggen... of dat dit nog steeds onwennigheid kan zijn... ik heb zelf het idee dat ze het in de bak gewoon erg saai vind... (ze loopt voor de kar marathons.....das wel net iets spectaculairder dan wat ik van haar wil....