Volgorde van oefeningen aanleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bieketjuh

Volgorde van oefeningen aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 14:38

Weet er iemand wat de volgorde eigenlijk is van het aanleren van dressuuroefening? Ze kan al achterwaarts lopen en keertwending om de voorhand. Hoe pak ik de rest aan?

M3isSi3j

Re: Volgorde van oefeningen aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:45

Een keertwending om de voohand? Waar is die oefening nodig voor!?

Pak je proevenboekje erbij en kijk goed naar de proeven.. Begin met rechtstellen en stellingen. Vervolgens met figuren rijden. Daarna een pasje wijken. Vervolgens een pasje schouder voor. Dit breid je uit met goede stelling en contra stelling. Zo kan je opzij doen met tegen stelling (wijken) of mee kijken (appuyement). Dit doe je ook met shcouder voor en op die manier krijg je dan eerst schouder binnewaards en later de traver. Dit kan je ook weer uitbreiden naar de keerwending om de achterhand die je later weer verder uitwerkt in de galop (volte sluiten in de verzamelde galop vervolgens achterhand naar binnen zetten en de volte verder door sluiten = basispirouette..)

Bieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 14:49

M3isSi3j schreef:
Een keertwending om de voohand? Waar is die oefening nodig voor!?

Pak je proevenboekje erbij en kijk goed naar de proeven.. Begin met rechtstellen en stellingen. Vervolgens met figuren rijden. Daarna een pasje wijken. Vervolgens een pasje schouder voor. Dit breid je uit met goede stelling en contra stelling. Zo kan je opzij doen met tegen stelling (wijken) of mee kijken (appuyement). Dit doe je ook met shcouder voor en op die manier krijg je dan eerst schouder binnewaards en later de traver. Dit kan je ook weer uitbreiden naar de keerwending om de achterhand die je later weer verder uitwerkt in de galop (volte sluiten in de verzamelde galop vervolgens achterhand naar binnen zetten en de volte verder door sluiten = basispirouette..)

Wel, ik heb die keertwending om de voorhand niet geleerd hoor. Dat kon ze al Wel de meeste figuren kan ze ook al netjes. Nu de rest nog, maar bedankt voor je info!!!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:38

keerwending om de voorhand is geen oefening.. ik zou ook de werking er niet vna kunne bedenken en raad het je af het te doen. Waarscheinlijk valt je paardje er juist meer door op zn voorhand, niet echt de bedoeling tohc?

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:41

En vergeet de basisafrichtring niet! Dus een los, gymnastisch paard, dat op eigen benen loopt, fijn in de hand en aan het been staat. Door dit iedere keer te verbeteren, stellen de oefeningen ook weinig voor!

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:43

naja weinig.. je moet dara natuurlijk ook aan werken maar de basisafrichting is in mijn ogen nog altijd het belangrijkste!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:23

M3isSi3j schreef:
keerwending om de voorhand is geen oefening.. ik zou ook de werking er niet vna kunne bedenken en raad het je af het te doen. Waarscheinlijk valt je paardje er juist meer door op zn voorhand, niet echt de bedoeling tohc?

In België wordt de keertwending om de voorhand in ik geloof de E-proeven gevraagd op wedstrijd

Bieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 20:18

xKatleentjex schreef:
M3isSi3j schreef:

In België wordt de keertwending om de voorhand in ik geloof de E-proeven gevraagd op wedstrijd

Idd in België is dat zo in de E5 zelf al

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:30

dan is dat m verkeerd aangeleerd.. huuuh weetniet.. maar dat is wel vaag.. in belgië.. maar kan die wijken schouderbinnenwaarts.. dat is belangrijker dan keertwendin om de 'voorhand'

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:35

keertwending is wel een oefening hoor!

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:44

volgens mij is een keertwending om de voorhand een gehoorzaamheidsoefening als voorbode op het wijken voor de kuit, hij leert al opzij te gaan op een eenzijdige kuitdruk, zelf gebruik ik de oefening altijd even ter controle

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 23:02

ja en in belgie word het in de proeven gebruikt, verder wat al gezegd is begin met een stukje wijken, dan een stukje schoudervoor

o ja en als je paard zijn benen niet helemaal schaart, kan je hem op een kleine volte zetten met zijn kont naar binnen, en als je dan eruit rijd verder wijkend gaan (snappie??) dat leert hem beter te scharen (wel in stap doen hoor deze oefening)

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:54

Dressuuroefeningen zijn een middel, geen doel.
En zorg alsjeblieft dat de basis goed is, anders verpest je heel veel. Neem goede les en zorg voor een stabiele basis, goede gangen en dan kan je stukje bij beetje meer aan de oefeningen gaan werken, die je dan gelijk aan je instructeur kan vragen.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:04

keertwending om de voorhand heb ik nog nooit van gehoord

Maar even terug op je vraag.
Als je paard in alle gangen het ritme kan blijven vasthouden en met veel tempo wisselingen geen tactfouten maakt en een lichte aanleuning naar voren zoeken/ heeft zou ik pas echt gaan beginnen met wat oefeningen te rijden
Te beginnen met het wijken voor het been en het achterwaarts gaan!
Als je dit onder de knie hebt kun je weer een stapje verder gaan en ga je schouderbinnenwaarts en travers erbij nemen.. Dit is immers een oefening voor het ontwikkelen en verbeteren van het onderbrengen van de achterhand en daardoor ook van de verzameling!!
Zodra je het paard meer verzameld hebt lopen kun je weer een stapje verder gaan en kun je bijv. een keertwending om de achterhand en appuyeren gaan oefenen

hihi en dan ga je maar eens de piaffe en de passage doen

succes ermee !!!

ps. wat is ong. niveau E5 in Nederland ??

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 16:47

Keertwending om de voorhand????? HELP

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:33

ben zo blij dat ik niet de enigste ben die zich daar niets bij kan voorstellen

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 19:20

ow ik oefen dat ook wel is hoor, ookal heb je dat niet nodig hier in NL

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 19:28

Ik vind het een belachelijke oefening.. keertwending om de voorhand???
Dan blijt je paard toch nooit mooi opwaards of op het achterbeen???
Echt de stomste oefening ooit naar mijn idee!

Als je zoiets wil doen om een paard eenzijdige kuitdruk enz wilt laten leren ga dan alstublieft volte vergroten en verkleinen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 19:55

Ik zou het die van mij gauw afleren als hi dat zou proberen...

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:06

M3isSi3j schreef:
keerwending om de voorhand is geen oefening.. ik zou ook de werking er niet vna kunne bedenken

In Belgie is dit dus serieus wel een oefening in de proef, ik weet het nut er ook niet van, lijkt mij juist dat je die voorbenen ermee naar de maan helpt...........maargoed

Voor de volgore van de oefeningen zou ik idd ff de proeven bekijken in het proevenboekje of anders op dressuurproeven.nl

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:31

Over de keertwending om de voorhand:

Wordt soms gebruikt als voorbereiding op het wijken om paard te laten snappen dat hij een heupverplaatsing moet doen.
Eens hij/zij het wijken wel al onder de knie heeft beter niet meer gebruiken en indien je het wel doet zeker niet te veel het is een goede oefening om het hem te laten snappen maar het doodt de impuls!!!