verkeerd aanspringen in galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

verkeerd aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 19:00

Mijn paard springt steeds verkeerd aan in galop. Linksom gaat ze heel erg naar binne toe lopen waardoor ze dus op t verkeerde been aanspringt en als je dan op de hoefslag gaat rijden krijg je een soort van travers in galop. Rechtsom is het omgekeerd en dan gaat ze dus meer schouderbinnewaarts galopperen..dus met d'r beentjes richting hoefslag, ze valt in de galop gewoon steeds door m'n rechterbeen. Hoe zouden jullie zoiets oplossen? in draf loopt ze rechtop. Ben benieuwd wat jullie dan zouden doen en misschien zit er wel de juiste manier voor ons tussen

nog ff wat duidelijker maken. Rechtsom zou ze dus als je haar op de volte zet naar rechtsgalopperen..overkruisd soort van wijken. En linskom valt ze naar binnen. Beetje moeilijk uit te leggen maak er binnekort wel een filmpje van. Moet nu weg, wat ik doe om haar rechtop te krijgen zet ik er morgen wel bij.

Libera

Re: verkeerd aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:47

Het klinkt alsof je pony scheef is...wat je dan zou moeten doen is hem eerst helemaal rechtrichten, dus evenveel gewicht op 2 teugels, voordat je verder gaat op de galop. Kent je pony het wijken enz. al? Zorg in elk geval dat je pony niet tegen je linker been aan gaat hangen, elke keer dat je hem naar links voelt gaan pasje naar buiten zetten met je linker been. Zorg dat ie recht blijft, zodra dat lukt kun je je op de galop gaan concentreren. Hoop dat je hier wat aan hebt? Succes

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:01

Ik zou op een volte aanspringen naar de gesloten zijde toe. Denk erom je binnenschouder voor te hebben anders vraag je juist de andere galop. Verder zal je heel hard moeten gaan werken aan rechtrichten.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 07:13

Als ik je bericht zo lees, zou ik denken dat hij niet recht is.
Misschien en punt om daar aan te gaan werken, eerst rechtrichten.

Wat ik leerde bij het verkeerd aanspringen was het volgende, niet op de lange zijde aan galoperen, maar in een hoek, bij een volte maakte het niet uit. Mijn gewicht iets verplaatsen naar binnen toe en niet aan mijn binnenteugel komen, bij het aanspringen houd ik die naar voren.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 07:22

Om het voor je paard makkelijker te maken om in de juiste galop aan te springen, moet je juist je gewicht verplaasten naar het BUITEN ACHTER been. Het helpt om bijv voor de linker galop, met je rechterhand op zijn (rechter)bil te tikken.

Voor het aanspringen in galop moet namelijk het binnenvoorbeen een langere pas maken, dus als je daar juist op gaat leunen, is het voor het paard moeilijker om de juiste galop te vinden.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:35

Ik zou de galop onder de ruiter even vergeten en vooral gaan werken aan een paard wat los, soepel en ontspannen is in de lengte en naar opzij. De draf en de stap van het paard zullen dan beter worden, het paard zal meer in evenwicht gaan. Het paard moet ook in de galop zijn evenwicht hervinden. Daarbij veel overgangen en tempowisselingen oefenen. Grondwerk en oefeningen die al vaak beschreven zijn op bokt zijn de oplossing. Een andere factor is vaak de ruiter. Als een ruiter niet onafhankelijk kan zitten, dan zal een paard dat niet goed over de benen gaat, slechter gaan, daardoor zit de ruiter slechter en daardoor is de -/- cirkel rond. Dus: 1. paard in evenwicht zonder ruiter in alle gangen, tempo wisselingen en overgangen, 2. ruiter moet redelijk kunnen zitten, 3. paard in evenwicht onder de ruiter in alle gangen, tempo wisselingen en overgangen. Elk paard kan galopperen, ga dus niet crossen om te laten zien dat het paard kan galopperen. Belangrijkste is om het paard door het lijf los, soepel en ontspannen te maken en het paard wat sterker te maken (dragen). De ruiter kan evt. oefenen op een ander paard om aan zit te werken.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:19

Puur rechtrichten van je pony. Elke pony/paard is van nature scheef. Dwz dat ze aan een kant de spieren korter zijn als aan de andere kant. En je moet die korte kant oprekken tot je pony op gelijkmatig aanleuning (dmv juiste drang naar voren)komt en dan voorwaarts neerwaarts gaat lopen. Lees meer over rechtrichten en natuurlijke buiging/scheefheid in mijn onderschriftlinks staan. Suc6

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:37

[quote="callippo"]Om het voor je paard makkelijker te maken om in de juiste galop aan te springen, moet je juist je gewicht verplaasten naar het BUITEN ACHTER been. Het helpt om bijv voor de linker galop, met je rechterhand op zijn (rechter)bil te tikken.

dat zou ik niet echt aanraden, je pony kan er héél erg van schrikken!
ik moet echt niet gaan proberen om als ik in galop wil gaan, zn kont
aan te tikken hoor! dan weet ik nu al dat ik eraf donder!
*een keer spelletjes gedaan, kont aangeraakt onder het aanspringen,
voor ik auw kon zeggen lag ik al op de grond,,..*
je weet niet hoe je paard erop reageert, helemaal omdat het gewend
is dat als het een tik op de kont krijgt, het meestal de zweep is!

mijn pony springt ook aan één kan verkeerd aan, stap draf enz allemaal
perfect, ook het wijken / springen etc. maar ze vind het gewoon heel
erg moeilijk om in de goede galop aan te springen, en ze snapt het nut
niet,,..

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 19:16

In draf en stap is ze gewoon goed recht en geeft ze makkelijk na. Ik rijd veel overgangen met haar en gebroken lijnen, links/rechtsomkeerd om haar goed los te krijgen.

galop linksom is gisteren goed gegaan. Als ik rechtsom ga heb ik de zweep zowizo in m'n rechterhand om een tikje te geven bij t aanspringen om te voorkomen dat ze dus toch het buitenvoorbeen pakt..maarja helpt gewoon niet.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:36

Dat heeft vaak te maken met de balans van het paard. Ik denk dat je iemand moet zoeken die je kan helpen en ervaring heeft met het in eerste instantie recht maken van het paard.

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:42

ik ben op dit moment een paardje aan het inrijden. zij is nog niet perfect rechtgericht (maar dat mag je na drie maanden ook nog niet verwachten) en zij heeft ook moeite met de rechtergalop goed aan te springen. Bij haar werkt het heel goed als ik goed voorbereidt, dus: ga rustig doorzitten en wacht tot je voelt dat ze goed om je binnenbeen heen buigt. Pas als ze goed gebogen is probeer je de galophulp te geven.
Probeer niet te lange stukken te galopperen, maar spring een aantal keer achter elkaar aan en galoppeer dan bijvoorbeeld één keer de volte rond en maak dan weer een (nette!) overgang terug te rijden. Op deze manier maak je als het goed is ook de achterhand sterker.
Hoop dat je er wat aan hebt! Succes!

Groetjess

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 19:46

m'n instructrice en de sporen(een beetje) hebben ons toch al wel een heel stuk geholpen, de draf ging eerst gewoon heel scheef en de laatste keer toen we les hadden was m'n instructrice erg tevreden ze heeft die keer niet een keer moeten zeggen "houd haar recht"

In oktober (helaas is eerder niet mogelijk omdat dit een heel stuk duurder is en ik haar dus dan alleen mee neem wanneer t echt niet anders kan...b.v als het donker is als ik thuis kom kan ik niet meer rijden dus dan gaat ze mee) neem ik haar mee naar m'n stageadres, daar helpen ze me dan wel een beetje, daar is ze ook afgericht.

Morgen ga ik haar weer eens longeren met pessoateugel...heeft iemand nog tips? laten jullie je paard galopperen aan de pessoa? hoe doen jullie de pessoa dan? iets losser of gewoon zoals t al zat in draf?

Ik probeer m'n paard nu echt heel erg te helpen. Zit nu echt zo stil mogelijk en heb ook geprobeerd om licht te rijden op het verkeerde been. Het bokken en die rare sprongen zijn al wat minder, ik rijd haar goed naar voren en laat haar in de binne en buiten bochten aanspringen, dus niet steeds in dezelfde hoeken. Dacht zelf dat we in de eerste hoek meer kans hebben om goed aan te springen dit moest ik ook steeds van m'n instructrice doen omdat ze dan nog van de lange zijde af komt en ze dan meestal nog mooi rechtop loopt.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 19:52

m'n stagebegeleider weet ervan en had gezegd dat we een beetje ruzie hadden t paard en ik...toen zei hij kun je t niet op een akkoordje gooien...dus ik dezelfde dag maar korter gereden...paard d'r zin(korter galopperen)en ik dus ook een beetje door toch te galopperen. Gewoon eerst goed los gereden en eerst linskom geprobeerd..we hebben toen bijna een heel rondje (door de hele bak) gegaloppeerd en dan nam ik haar terug en beloonde haar, een rondje gedraafd en weer een kort stukje gedaan, ging weer goed, weer beloond en gedraafd. Nog een keer geprobeerd ging weer goed en toen beloond en gaan stappen. Daarna rechtsom gedraafd en een paar keer geprobeerd te galopperen maar helaas maar 1x goed aan gesprongen en toen ging ze gelijk terug in draf. Maarja was erg tevreden en verwacht ook niet dat het gelijk goed gaat deze week. Heb veel geduld en heb woensdag les, we zijn vergeleken met vorige week erg vooruit gegaan, ze is goed aan het been zonder sporen en ik zet door in de galop...eerst was t raar omhoog springen enz. en dan was ik gewoon te bang dat ik m'n sporen in d'r zou prikken...

Nog meer mensen wat tips? volgende week woensdag heb ik pas weer les

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 08:15

Let erop bij galop moeten de beide binnenbenen (voor rechtergalop, dus rechter voorbeen en rechterachterbeen) op 1 lijn zitten, is dit niet geval, dan zal paard niet recht aanspringen. Dus probeer dat in de gaten te houden. Zorg ervoor dat rechterachterbeen er makkelijk eronder geplaatst kan worden, dus dat deze goed naar voren kan reiken en goed je linkerteugel eraan te houden. Succes

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:13

Wat kan helpen is iets stelling naar buiten te vragen. Het paard begint de galop met zijn binnenachterbeen.

Een ander tip is om te blijven lichtrijden, op het goede been, en dus niet netjes te gaan doorzitten.

Wat ook wel eens wil helpen is wannneer je wilt aangalopperen je kont naar buiten te drukken. Weet eigenlijk niet goed hoe ik dit moet omschrijven. Op het moment dat je je binnenbeen aandrukt druk je meteen je kont mee. Dus als het ware druk met je been en kont??? Hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Verder gewoon blijven oefenen op het rechtrichten en veel buitenrijden. Daar kunnen ze mooi lange paden galopperen. Wel zorgen dat ze recht blijft lopen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 16:59

egnie schreef:
Wat kan helpen is iets stelling naar buiten te vragen. Het paard begint de galop met zijn binnenachterbeen.

Een ander tip is om te blijven lichtrijden, op het goede been, en dus niet netjes te gaan doorzitten.

Wat ook wel eens wil helpen is wannneer je wilt aangalopperen je kont naar buiten te drukken. Weet eigenlijk niet goed hoe ik dit moet omschrijven. Op het moment dat je je binnenbeen aandrukt druk je meteen je kont mee. Dus als het ware druk met je been en kont??? Hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Verder gewoon blijven oefenen op het rechtrichten en veel buitenrijden. Daar kunnen ze mooi lange paden galopperen. Wel zorgen dat ze recht blijft lopen.

denk dat je de linkergalop bedoeld? als ik rechtsom m'n gewicht meer naar buiten leg dan gaat ze nog schever lopen, linksom zou het vast wel helpen want dan heeft ze de neiging om naar binnen te vallen. Ga het zo even proberen