terugweg heeft hij nou aldoor

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

terugweg heeft hij nou aldoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 17:54

waytje mijn nieuwe paard vind buitenritten maken geweldig..je merkt het ook want ze weet de terugweg al te vinden..wel vervelend..want ze wil niet stilstaan snelle stap terug.,of overhaast achterwaarts gaan.loopt dan echt onder je uit..de heenweg nergens geen last van..hij heeft wel 3 weken stilgestaan..weet niet of dat daarmee te maken heeft..maar wat doe je aan dit probleempje..dit kun je niet hebben helmaal als je bij een weg staat..ik heb hem al op de flikker gegeven met zweepe enz..maar luisterd op zo'n moment niet..ruikt dan alleen de wei en z;n vriendinnetje..gr emaartje

Qimm

Re: terugweg heeft hij nou aldoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 17:55

Slaan heeft geen zin, hoe krijg ik mijn paard nóg drukker? Je kan beter een andere route (desnoods met omweg) maken. Of voor 'straf' een stuk terug rijden.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 18:00

Qimm schreef:
Slaan heeft geen zin, hoe krijg ik mijn paard nóg drukker? Je kan beter een andere route (desnoods met omweg) maken. Of voor 'straf' een stuk terug rijden.

voor straf terugrijden had ik een stukje gedaan...dat doet hij allemaal wel..maar daarna doet hij het gewoon weer..die slimmerd..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:23

En je kan niet een andere weg terug rijden? Probeer goed zwaar te zitten of ga om de zo veel tijd gewoon eens stil staan. Boos worden werkt hier alleen averechts, het paard doet het namelijk niet expres verkeerd, hij wil gewoon graag terug. Maar hij mag niet vergeten dat jij de gene bent die tempo bepaald.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 18:50

ja ik ga exstra al vaak stilstaan!!!maar daar wordt hij juist boos van.dan gaat hij alleen maar achterwaarts en loopt door het bit een

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 19:12

verder nog iemand tips!!!zodat hij onder controle blijft..op de terugweg

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:40

Ik had een heet arabiertje die dat ook altijd deed. Heel druk op de terugweg. Bij haar hielp het alleen om zelf rustig te blijven. Gewoon relaxed zitten. Geen getrek aan de teugels of wat dan ook. Dan ging het het beste met haar.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:54

Ten eerste: nooit oplossen met zwepen enzo... en extra vaak gaan stilstaan maak je het soms ook alleen maar erger mee. Ik zou op de terug weg alleen stappen, misschien aan een los teugeltje. Elke keer dat ze gaat dribbelen oid gewoon rustig terugnemen en teugels weer iets langer. Voor mij werkt dit met de meeste paarden, gewoon rustig en consequent blijven, dan leren ze t t snelst.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:00

Mijn paarden worden juist heter in stap, ik controleer ze liever in draf. Nooit de teugels te kort houden daarmee zorg je voor extra spanning en de rest van mijn oplossing ken je al

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 11:44

ja ik rij juist al met lange teugels...met ophoudingen maken wil het aardig lukken...

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:49

Een druk paard maak je alleen maar gekker met de zweep. Als je de zweep gebruikt om iets af te straffen moet je wel weten wanneer het uitkomt!!!

Neem eens een andere route en probeer veel terugwaartse vergangen en schijnovergangen te maken, zoals je een paard ook rustiger krijgt tijdens het dressuur rijden.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 12:08

oke doe ik dat...maar het probleem is dat hij niet stil wil staan..dus door het bit heen loopt

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:43

Zorg er eerst eens voor dat hij in de rijbak beter aan je hulpen staat dan gaat het 9 van de 10 keer buiten ook beter. Als hij zo heet is zou ik niet teveel halthouden vaak raken ze daar nog opgefokter van.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:53

Of als hij dat doet gewoon eraf springen en aan de hand teruglopen..

Of misschien voordat je met de terugweg bezig bent afstappen (want dan staat hij wel stil heb ik begrepen??)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 13:23

Okkie1 schreef:
Zorg er eerst eens voor dat hij in de rijbak beter aan je hulpen staat dan gaat het 9 van de 10 keer buiten ook beter. Als hij zo heet is zou ik niet teveel halthouden vaak raken ze daar nog opgefokter van.

nou in de bak doet ze dit juist niet!!!super braaf enzo..

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:08

Uitzondering op de regel dus. En wanneer je hem even longeert voor het buiten rijden? Of de route eens andersom rijden?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 14:17

ja ik ga de route eens andersom rijden..maa rpaarden blijven inderdaad slim...en longeren van te voren kan ook inderdaad.maar de heenweg is die zo lui af en toe dat je denkt waar haalt hij de energie vandaan de terugweg..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:57

Zelf heel rustig blijven. Weinig hand gebruiken en als hij echt niet tot rust wil komen gewoon wat dressuuroefeningen rijden. Desnoods op een zandpad vlakbij de wei. Hij moet wel gehoorzaam zijn, maar maak 'm niet gekker als dat hij al is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:36

Rij niet direct terug naar de stal maar stijg een eindje vantevoren af en ga daar nog wat grondwerk met hem doen. Als je dat aldoor op een net iets andere plek doet, associeert hij terugrijden niet meer met naar stal gaan.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 23:17

ik heb vanavond eens een andere route gepakt dus andersom en af toe hem evne laten verdwalen op het spoor die die wel kent..maa rhet werkte wel..ik moest gewoon even lachten want waytje keek echt zo als die een pad in ging dat is niet goed,keek echt alle kanten uit...maar wel braaf geweest verders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:42

Mijn paard doet dit dus ook en ik ben er ondertussen achter dat het is omdat hij vreselijk nodig moet plassen en dit dan in de stal wil doen.

Een paard vind altijd de stal terug, voor hem vele wegen die naar Rome leiden, dus op een gegeven moment weet hij wel welke richting stal is.

Ik ben aan het oefenen om hem buiten te laten plassen, zoek een berm of gras op en ga een paar keer stil staan in de hoop dat hij vertrouwen krijgt buiten te plassen, is al een paar keer gelukt.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 22:30

wat ook helpt heb ik gemerkt vanavond als je op de terug weg bent inderdaad relaxed zitten en je zwaar maken en voltes rijden als je de weg over moet steken werkt dat wel..

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 23:12

heb mijn slimme volbloed twee jaar nu. Maar ze weet overal de weg en wil graag op huis aan. Ik laat haar vaak halthouden, waar het veilig kan en dat gaat redelijk(soms in achteruit of dribbelen etc), maar met oversteken(echt naar huis toe dan) blijft ook een probleem. Hij wil niet wachten, niet stilstaan en het is tot nu toe gelukkig altijd nog goed gegaan.
Het zwaar zitten en ontspannen heeft volgens mij geen effect. Ik zing ook veel de terug weg(arm paard), want dat schijnt ontspannend te werken, maar ook dat helpt niet. Het allerlaatste stuk naar huis is heel relexed(voor mij) daar kan niets gebeuren(en voel ik mij zeker ontspannen). Maar hij blijft dribbelen en huppelen. Ik heb me er maar bij neergelegd, schijnt niet anders te kunnen bij hem. Hopenlijk heb jij meer succes

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 23:16

andere route nemen of naar huis maar dan een stuk door rijden, en dan ergens een rondje maken zodat je danthuis komt.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 00:28

Leuk zo'n slim paard...het vergt wel creativiteit van jezelf om nog net even slimmer te zijn dan hij !!