benen afsteken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fielychi

benen afsteken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 16:07

hallo allemaal!

Oké, een korte inleiding:
vorige jaar zomer heb ik gewerkt op een manege op Texel en reed daar zo'n 4/5 uur per dag. Ritten begeleiden in het bos voor toeristen.
Erg leuk, veel ervaring met verschillende paarden.
MAAR , omdat ik zoveel reed, ben ik iets té ontspannen gaan zitten. Grotendeels ben ik erachter en let ik nu goed op, behalve bij mijn been!

Hij steekt af, teveel naar voren en opzij. Mijn enkel knikt in richting paard en mijn voet kan je je jas aan ophangen.
Heb het voordat ik op de manege op Texel heb gewerkt nooit gedaan, maar nu krijg ik het niet meer weg! Let erop en verbeter mezelf steeds, maar het voelt ook niet goed, alsof ik naar voren duikel en me paard niet op eigen benen laat lopen (omdat ik dan constant me been eraan heb).

Oplossing: zonder beugels gaan rijden..?

Nu rij ik op een jong paard, net ingereden en vind het niet verantwoord om mijn beugels uit te doen: a. voor zijn rug niet als ik blijf zitten en b. omdat ik het nog niet vertrouw

Wie heeft tips? Wie helpt?
Groetjes!

Keet

Re: benen afsteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:12

beugels met een touwtje aan je singelstoten binden?
schijnen zelfs speciale bandjes voor te zijn
maar of dat met een jong paard een strak plan is weet ik ook niet
(geen ervaring mee)

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 17:35

Ach dat paard moet er maar aan wennen

Ik had volgens de mensen in Amerika ook geen nette dressuur-zit, ik heb daar heel veel zitles gehad en volgens die mevrouw was het vooral een kwestie van leniger worden in je heupen. zodat je zeg maar je hele been makkelijker naar achteren doet. Want in principe zou je been, als je ontspannen zit, recht naar beneden moeten hangen. Dat dat nu niet lukt is een kwestie van tegenwerkende spieren, gewoonte en misschien ook korte beugels (hoewel langere beugels op dit moment geen optie is denk ik). Je moet waarschijnlijk ook proberen je bekken iets te kantelen en echt op je zitbeenknobbels gaan zitten. Je moet ze echt goed kunnen voelen tegen het zadel.

Dat is in theorie De uitvoering gaat bij mij ook nog steeds niet vlekkeloos Je moet het gewoon steeds blijven herhalen tegen jezelf, tot je er helemaal gek van wordt. En anders heb je toch een goeie instructrice, die doet dat ook met veel plezier hoor

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:42

hehe, dat probleem herken ik
ik zit wel op mn zitbeenknobbels *heb cezar therapie gehad, dus
weet veel van hoe en wat...*
maar alsnog gaan mn benen alle kanten op,,..
zonder beugels rijden helpt niet, want zonder beugels rijd ik perfect,
maar met beugels zien mn benen er niet uit,,....
wedstrijden etc. zonder beugels rijden is helemaaaaal niet de bedoeling!
dus ik weet het ondertussen ook niet meer!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 10:38

Angelstears schreef:
beugels met een touwtje aan je singelstoten binden?

Ja! Inderdaad, heb ik ook al eens van gehoord, maar = bij dit paard niet zo'n strak plan denk ik...

Ellebel schreef:
Ach dat paard moet er maar aan wennen

eigenlijk wel he?

Citaat:
...volgens die mevrouw was het vooral een kwestie van leniger worden in je heupen. zodat je zeg maar je hele been makkelijker naar achteren doet...

ik ben vrij lenig in mijn benen (als zeg ik het zelf , boedha-houding of benen in me nek leggen = no problem). Been naar voren is heel makkelijk, maar naar achter zoooo moeilijk!

Citaat:
...Dat dat nu niet lukt is een
kwestie van tegenwerkende spieren

, gewoonte en misschien ook korte beugels (hoewel langere beugels op dit moment geen optie is denk ik)...

denk inderdaad dat dat aan de orde is. Misschien moet ik ook maar zit-lessen nemen, helemaal geen slecht idee...
(heb nu een mental-picture van hééééél veel spierpijn..?)

Citaat:
Je moet waarschijnlijk ook proberen je bekken iets te kantelen en echt op je zitbeenknobbels gaan zitten. Je moet ze echt goed kunnen voelen tegen het zadel.

Dit is dat 'zitten op je kont, daar heb je dat ding voor gekregen!' he??

Citaat:
Je moet het gewoon steeds blijven herhalen tegen jezelf, tot je er helemaal gek van wordt. En anders heb je toch een goeie instructrice, die doet dat ook met veel plezier hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:44

Inderdaad zitles of beugels met een touwtje aan de singel vastmaken. Misschien niet op dat paard waar je nu op rijdt, maar probeer eens of je iets kan regelen dat je goed met je houding kunt oefenen op een ander paard.

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:21

Tenen naar binnen doen,dan gaan je benen ook automatisch naar daar
Het heeft bij mij toch geholpen...
Zonder beugels rijden is alleen maar nuttig als de ruiter zich niet onnodig opspant (zoals ik dus )

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 18:31

als ik nu mijn teen naar binnen duw, blijft mijn been op de verkeerde plaats liggen.
dus misschien heb ik wel 2 problemen
1. been naar achter en recht
2. tenen naar binnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:00

Nou precies, Zitles!

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 07:16

Probeer je zit vanuit je bovenbeen te verbeteren. Dus ga heel rechtop je zadel zitten. en haal je been naar achteren en draai het iets naar binnen. en zet hem van daaruit in je beugel. Als het goed is heb je zo je hak iets naar buiten maar je voeten verder recht aan het paard.

succes. groetjes joyce