Paard terugnemen op de zit in draf. Hoe???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_

Paard terugnemen op de zit in draf. Hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 14:51

Ik rij sinds kort een nieuw paard en in draf in ze behoorlijks voorwaarts. Nu moet ik haar in tempo terugnemen d.m.v. mijn zit. In stap en galop is dit geen probleem. Maar in draf wil het me maar niet lukken. Mijn instructrice roept altijd langzaam lichtrijden, maar ik krijg het niet voor elkaar. Iemand tips?

Solvej

Re: Paard terugnemen op de zit in draf. Hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:08

Het langzamer lichtrijden is inderdaad een goede tip die ik zelf ook regelmatig geef. Zo haal je het paard uit zijn ritme en moet hij zich gaan aanpassen aan jou ipv jij aan haar. Het is in het begin zeker lastig en je moet je er ook echt op concentreren. Probeer eens iets langer (al is het een fractie van een seconde in het begin) te blijven staan. Als je dit even volhoudt merk je normaal gesproken dat zij zich aan je gaat aanpassen. Ook héél veel (echt de een na de andere) schijnovergangen rijden en overgangen zodat ze niet alleen op je voorwaartse maar ook op je terugwaartse hulpen reageert. Doet ze dat niet kun je naar mijn mening best de ophouding een keer wat feller door laten komen. Succes

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:31

Okkie1 schreef:
Ook héél veel (echt de een na de andere) schijnovergangen rijden en overgangen zodat ze niet alleen op je voorwaartse maar ook op je terugwaartse hulpen reageert. Doet ze dat niet kun je naar mijn mening best de ophouding een keer wat feller door laten komen. Succes

Het paard dat ik rij reageert ook niet echt op die zit hulpen, en als ik die ophouding wat feller doe, gebruik ik mijn handen ook, maar dan gaat ie te diep lopen.. Gevolg --> In de mond heb ik geen contact en hij gaat niet langzamer draven.. Ik moet dan gelijk doorzitten, wil ik hem laten stappen, maar ja dit is geen goede overgang natuurlijk.. Hoe moet ik dat dan doen??Afbeelding

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:36

achterin je zadel zitten en vooral heel veel ontspannen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:38

Okkie geeft het goed weer

verder helpt het ook erg goed om een paard dat hard wil op en volte te zetten.
Maak deze langzaam kleiner, dan gaat je paard ook zachter.
Maak hem weer groter bij het juiste tempo enz enz.

uiteraard goed belonen met je stem als ze het gewenste tempo heeft, dan word het voor het paard ook sneller duidelijk wat wij mensjes nu allemaal willen

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 07:10

gisteravond weer gereden. Bij het lichtrijden iedere keer geprobeerd tot 2 te tellen met staan. Volgens mij ging het al beter, maar het is heel moeilijk om het vol te houden.

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:40

Je kan ook proberen tijdens het doorzitten tegen de beweging in te gaan zitten. Dat moet ik altijd doen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:43

Chivari schreef:
Je kan ook proberen tijdens het doorzitten tegen de beweging in te gaan zitten. Dat moet ik altijd doen.

Zo verstoor je naar mijn mening de ontspanning en de aanleuning?! En gaat het principe van een onafhankelijke zit verloren.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:55

Ja precies.. En het is voor de rug van je paard ook niet echt bevoordelijk lijkt mij..

Ik wil het zo doen, dat ik de bewegingen voor geen enkele mogelijkheid belemmer..

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:47

Ik heb ook een tip. Dat is inderdaad rustiger lichtrijden. Maar ik begrijp dat je dat moeilijk vind.

Je moet net doen alsof je weer leert lichtrijden en gaan tellen....1...2...sta...zit...1...2....enz. Dat tellen gaat, omdat het tempo hoog is, vrij vlot.
Dan ga je heel langzaam in slowmotion tellen. En zo gaat je lichaam automatisch langzamer bewegen en past je paard zich aan.

Ik ga dan ook altijd lager praten (bazzzzzzzzz)

Als je dat lukt moet je zodra je paard te hard gaan je zit aanknijpen, buikspieren spannen en halthouden. Dan draaf je weer rustig weg. Elke keer te hard is elke keer halthouden. Maar wel op je zit en niet met je hand.
Op deze manier heb ik een hoop bereikt met mijn paard!

Heel veel succes!

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:55

Okkie1 schreef:
Het langzamer lichtrijden is inderdaad een goede tip die ik zelf ook regelmatig geef. Zo haal je het paard uit zijn ritme en moet hij zich gaan aanpassen aan jou ipv jij aan haar. Het is in het begin zeker lastig en je moet je er ook echt op concentreren. Probeer eens iets langer (al is het een fractie van een seconde in het begin) te blijven staan. Als je dit even volhoudt merk je normaal gesproken dat zij zich aan je gaat aanpassen. Ook héél veel (echt de een na de andere) schijnovergangen rijden en overgangen zodat ze niet alleen op je voorwaartse maar ook op je terugwaartse hulpen reageert. Doet ze dat niet kun je naar mijn mening best de ophouding een keer wat feller door laten komen. Succes

Vooral het langzaam lichtrijden werkt erg goed!!

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:33

Inderdaad steeds rustig lichtrijden.
Je paard past zich dan aan, aan het tempo wat jij aanneemt.

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:23

Bij mijn paard helpt het om een beetje (!) naar achter te gaan zitten