ik weet niet of het hier goed staat.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poetser

ik weet niet of het hier goed staat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 10:52

hoi,

ik krijg woensdag avond mijn eerste springles sinds mijn ongeluk tijdens een wedstrijd(l2) 4jaar geleden. ik ben toen met paard vlak voor de hindernis onderuitgegaan en het paard sprong omdat hij anders door de hindernis vloog en ik stuiterde ervanaf boven op de hindernis en ben met hindernis en al op de grond gevlogen. ik heb sindsdien een grote angst aan springen overgehouden waar ik weer overheen wil komen. weet iemand hier wat ik het beste kan doen om het paard een gevoel van een ruiter met vertrouwen te geven ipv dat er een angsthaas op zit? ik heb een paar weken geleden met mijn verzorgpony een klein hindernisje genomen van 30 cm maximaal en dat ging redelijk, maar hoger ging ook niet gewoon doordat ik verstijf van angst.

alvast bedankt voor het lezen

groetjes Christi

Goofy44

Re: ik weet niet of het hier goed staat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:10

Als je zelf springangst hebt en je paard weinig ervaring, zou ik met begeleiding en een ervaren paard, waarmee je vertrouwd wordt stapje voor stapje de onzekerheid of de angst bij jezelf proberen te verminderen. Als jij bang bent, dan zijn er geen trucjes om je paard een ander gevoel te geven. Het paard moet die angst nooit voelen.

De angst kun je bestrijden, je kan ook de angst vergeten door zelf veel oefeneningen te doen waarbij je zelfvertrouwen op het paard maximaal wordt. Je strijdt dan niet tegen angst maar werkt aan zelfvertrouwen dat wordt opgewekt en vanzelf ontstaat omdat je iets beheerst. Het belangrijkste is kunnen zitten, in alle gangen met en zonder beugels, met een enkele beugel, beugels weer probleemloos terugvinden zonder het rijden te verstoren. Als er dan iets misgaat, dan blijf je zelf beter reageren en zijn de risiko's die je loopt minder. Dat geeft vaak al een geruststelling. Ik zou de lat, of de balk voor de ruiter en het paard niet direct te hoog leggen. Hoe vaker het goed gaat, hoe beter je je voelt. Een mens (ruiter) heeft meer herhalingen nodig om iets goed aan te leren (reflex reacties, net als fietsen, autorijden) dan een paard. De oplossing werkt het snelst en het meest effectief als je het langzaam opbouwt. Het lukt zeker. Suc6

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 11:12

dank je wel.

het is wel op een manege dat ik ga springen weer. ik heb mezelf, met overleg met de mensen van de manege, ingeschreven voor de beginnersspringlessen tot ik mijn vertrouwen weer terug heb.

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:56

Ik heb ook springangst gehad doordat ik in de les overvraagd werd.
Dus gestopt met de lessen en zelf veel kleine kruisjes gesprongen tot ik er weer plezier in kreeg. ik was toen een jaar gestopt met springen.
Nu terug met veel plezier!