Volgorde in dressuuroefeningen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Martine_

Volgorde in dressuuroefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 09:04

Hallo!

Misschien een beetje vreemde vraag; maar bestaat er een volgorde, van wat je je paard kan leren? En daarmee bedoel de moeilijkere dressuur oefeningen. Is bijvoorbeeld wijken de eerste moeilijkere dressuuroefening? dan schouder binnenwaarts enz. enz. Ik wil graag zoveel mogelijk aan mijn paard leren, niet allemaal tegelijk in tegendeel. Gewoon alles 1 voor 1. Ik wil ook niet meer doen, dan wat hij kan.

Ik ben net een week met hem op vakantie geweest naar Drenthe (heerlijk ) En daar heb ik ontdekt dat hij kan wijken. Ik deed het eerst ook wel in de bak, maar toen deed hij alleen z'n voorbenen en zijn achterbenen slenterde er maar wat acheraan. Ik ben er toen niet mee verder gegaan en heb het deze vakantie weer geprobeerd. En jawel!! Dus nu zijn we hier hard mee bezig, hij loopt geweldig opzij, nageeflijk. Maar wat kunnen we hierna doen, als hij het helemaal beheerst?

Alvast bedankt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Volgorde in dressuuroefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 09:52

Oefeningen zijn geen doel maar een middel

Als een paard verder lekker in balans op eigen benen kan lopen begin ik met kleine stukjes eenzijdige kuitdruk. Gewoon op een grote volte wat extra laten buigen. (begin van schoudervoor, Sb en travers) vervolgens volte openen met wat wijken in stap en draf. Als het paard hierin zijn balans gevonden heeft ga ik verder met gewoon wijken, Sb vanuit een kleine volte op de rechte lijn etc. Allemaal om het paard meer te laten dragen achter en met verbinding door zijn hele lijf te laten lopen.

Eigenlijk hou ik globaal de volgorde van oefeningen uit het dressuurproevenboekje aan.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 09:53

OK bedankt, vandaag volte openen en sluiten oefenen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:34

Dat je paard wil wijken is al heel fijn, want hij moet zoals hierboven ook al gezegd is het principe van opzij gaan voor eenzijdige kuitdruk begrijpen om de andere oefeningen te kunnen doen. Gewoon rustig aan een beetje spelen met de oefening, het openen en sluiten van de volte is inderdaad een hele goede manier daarvoor. Als dat allemaal lekker gaat kun je proberen om je paard vanuit een volte een keer een stukje mee te nemen op de hoefslag in schouderbinnenwaarts, en later travers. Vindt ie travers makkelijker dan SB, dan zou ik daar geen punt van maken en eerst daar aan werken, laat hem gewoon zelf uitzoeken waar ie die vier benen neer moet zetten, niet te veel drukken en trekken om hem maar in het juiste bochtje te rijden.... Ik vind de volgorde wijken-schoudervoor-schouderbinnenwaarts-travers (evt renvers)-appuyeren wel fijn werken. En vergeet de galop niet, als ie daar fijn in balans is kun je een keer de contra gaan proberen, en van daaruit de wissels....nou en dan ben je al bijna Grand Prix

En les van iemand die vanaf de grond kan zien hoe het eruit ziet, en je dan ook oefeningen kan geven die speciaal geschikt zijn voor jou en je paard, is eigenlijk onontbeerlijk.

Oja, en vooral niet ophouden met zo nu en dan lekker buiten rijden, dat doet ook wonderen voor het humeur van je paard (en van jezelf), zul je zien dat de oefeningen een stuk beter gaan. Je kunt buiten ook gewoon zo nu en dan een stukje wijken of SB oefenen, vaak gaat het dan nog beter dan in de bak!

Nou, voorlopig genoeg te doen dus! Succes!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 12:57

Je hebt gelijk, na buitenrijden heeft ie een veel beter humeur en doet ie in de bak meer z'n best. Hij begon ook met wijken in de paardrijvakantie.

Mag ik je vragen wat travers is? Volgens mij is Sb met3 hoefslagen en travers met 4..?
in ieder geval bedankt voor je lange reactie hier heb ik wat aan

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:39

Ik heb even voor je gekopieerd van internet

De travers :

De travers is een zijgang op twee hoefslagen met vier sporen, waarbij het paard kijkt in de richting waarheen hij gaat. Elk been heeft een eigen spoor. Bij de travers blijft de voorhand op de hoefslag en wordt de achterhand naar binnen gebracht. Het paard is hierbij om het binnenbeen van de ruiter gebogen. Het paard kruist met zijn buitenbenen voor die aan de binnenzijde langs. De hoek van de beweging bij een travers is groter dan bij de schouderbinnenwaarts.

De hulpen voor de travers : Geef een halve ophouding voor de hoek van de rijbaan. Leg het binnenbeen op de singel om het paard omheen te buigen en voorwaarts te rijden. Vraag een binnenstelling met binnenteugel. Leg het buitenbeen achter de singel om de achterhand mee te nemen. Gebruik de buitenteugel om paard in balans en juiste buiging te houden.

Afbeelding

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 17:43

Mijn volgorde, bij mijn pony.

Ik ben begonnen met voor het been rijden, goed de hulpen snappen, daarna kwam het wijken (naar buiten wijken van de volte).

Nadat hij dat goed snapte schoudervoor om hem goed recht te maken (kontje naar buiten op de volte was het begin, daarna op de hoefslag schouder naar binnen).. Schouderbinnenwaarts kwam daarna (eerst vanuit de volte, buiging aanhouden en de schouder naar binnen plaatsen)

Vervolgens de travers en de keertwendingen (eerst kont naar binnen op de volte, daarna vanuit volte 10 meter de travers inzetten. Belangrijkste is eerst op 4 sporen, daarna de buiging)

Als hij de travers goed snapt kun je beginnen aan de appuyementen. (pasje naar binnen wijken, en dan de stelling houden en terug appuyeren). Of je zet de schouderbinnenwaarts in en dan zet je het appuyement in, dit is handig ivm het voorhouden van de schouder. Voor de rest heb je nog de eenvoudige galopwisselingen die zijn nu ook aan de beurt. Eerst terug in de galop, dan weer naar voren. Steeds iets verder terug totdat je het gevoel hebt dat je naar stap kan en dan gaan. In het begin kun je dat het beste doen op de volte, verzameling is daar makkelijker, daarna op de lange zijde ook.

Bij mij was het een probleem met de hulpen aangaloperen, en de inzet travers..Ze waren hetzelfde. Ik heb het nu zo dat ik aangalopeer meer op mijn binnenbeen en de inzet van de travers op mijn buitenbeen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:15

De oefeningen zijn niet bedoeld om ze aan te leren als 'truukjes', maar een middel om je paard te gymnastiseren. Een schouderbinnenwaarts waar je paard zijn heup niet laat zakken bijv. daar heb je niks aan. Het is dus heel belangerijk om goed les te nemen zodat je iemand op de grond hebt die jou kan vertellen of je ze goed uitvoert.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:06

Ik begin meestal met wijken als ik vind dat het paard fijn op ijn been reageert. Dan kun je namelijk controleren of hij ook op de eenzijdige kuit reageert. Daarna doe ik alles gewoon op gevoel. Het ene paard loopt sneller een keertwending, weer een ander schouderbinnenwaarts en met sommige moet je gewoon nog even wachten...

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 09:36

bedankt