kun je rijden met 1 hand?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

kun je rijden met 1 hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 19:34

Ik heb vanavond mijn hand bezeerd met het dollen met de hond.

Aangezien ik aan deze hand een lichte vorm van dystrofie heb,komt de klap harder aan.
Morgen wil ik mijn bijrijdpaard wel rijden, maar door de dystrofie denk ik dat het wel even nodig heeft zich te herstellen.

Mijn vraag kun je rijden met de teugels in 1 hand? Hoe houd je ze dan beet? De pijnlijke plek zit tussen duim en wijsvinger.Duim kan ik bijna niet meer bewegen.

Tips zijn zeer welkom....

Qimm

Re: kun je rijden met 1 hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:45

Als je een braaf paardje hebt is er geen probleem denk ik, en hoe je de teugels moet houden? Gewoon zoals jij dat fijn vindt.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 19:47

IK rijd een super braaf paardje. Ze is soms wat lui, dus zal morgen een spoortje aan doen, i.p.v. de zweep.
Ze bokt nooit en luistert goed.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:57

Dan kun je best gaan rijden, dressuurmatig kom je misschien niet zo ver, maar het is toch beweging

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:02

Je kunt wel gaan rijden hoor. Handige manier is Ach-en-bach, de manier van mennen (dat moet je ook met een hand kunnen).
Je doet je ene teugel tussen je duim en wijsvinger, de andere teugel tussen je middelvinger en ringvinger.
Ik weet niet welke hand je hebt bezeerd, anders kan ik het eigenlijk ook niet zo goed uitleggen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:14

Ja je kunt natuurlijk met 1 hand rijden en dan hobbel je wat door de bak heen je paard krijgt dan in ieder geval beweging.Ik zou het zelf niet doen en haar even vrij geven zolang je last hebt ik zou met opstijgen denk ik al die zere hand ergens tegen aan stoten en nog meer last hebben .

joyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:20

je kunt ook met 1 hand rijden!!
je stuurt dna gewoon met je benen is eigenlijk wel goed om te oefenen!! of ze nara je bene luistert alleen idd met opstappen:S is dat iets wat moeilijk maar opzich moet t kunnen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:32

Tuurlijk kan dat! Bij western is het deel van de sport. Hoe je ze moet houden? Net wat je zelf wilt. Ik houd ze meestal vast als normale teugels: het einde naar de lus tussen duim en wijsvinger (nu dus dubbel) en de eindes naar het bit of allebei tussen ringvinger en pink, of 1 tussen middelvinger en ringvinger, en 1 tussen ringvinger en pink. Bij western neem je ze in de volle vuist, maar dat vond ik heel raar voelen.

Ik rij dan met minder druk op de teugels, door je hand wat hoger en meer naar voren te houden krijg je ook meer ruimte om terug te nemen, maar zit en stem doen ook al veel.
Bij het sturen doe je gewoon je hand opzij in de richting die je opwilt, dan komt de buitenteugel tegen de hals, en binnenteugel van de hals. Je hoeft niets over te pakken of anders te doen. Begeleiden met je gewicht en je benen.

(Ik rij niet 'officieel' met 1 hand, maar vind het eigenlijk wel fijn, dus meestal met uitstappen en buitenrijden, en soms ook stiekem tijdens oefeningen)
Dit is ook ongeveer de uitleg die ik kreeg bij mijn introlesje western, maar ik geef geen garanties dat ik het allemaal goed heb onthouden.

Zeer waarschijnlijk wijkt dit af van de normale manier van rijden, maar je kunt er meer mee dan alleen rondhobbelen.

Mocht je echt voor langere tijd maar 1 hand kunnen gebruiken en toch wat meer begeleiding willen geven met de teugels, dan kun je aan zoiets denken: http://www.verenigingfpg.nl/hndteugel_eenhand.php
Dat moet ook wel zelf in elkaar te knutselen zijn.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:38

Ik bedoel eigenlijk geen westernachtige manier, maar met ach-en-bach ben je gewoon aan het sturen zoals je dat met twee handen ook doet. Dus zeg maar beetje druk op linkerteugel, naar links. Beetje druk op rechterteugel, naar rechts.

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:52

Als ik met een hand rij pak ik beide teugels op de normale manier: boven mijn pink langs. Dan pak ik de teugel aan de kant van de niet werkende hand tussen mijn duim en wijsvinger. Je moet dan wel met een pianohand rijden en het is heel verfijnd, maar als je het doorhebt gaat het prima!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:56

In dat geval http://www.mencursus.net/index2.htm
Maar is dat zo principieel anders? En wat zou het voordeel hiervan zijn boven de westernachtige manier?

Overigens stuur je normaal niet echt met 'druk op linkerteugel = naar links' toch? Misschien bij het mennen wel, maar bij dressuur is dat voor zover ik begrepen heb een doodzonde die direkt en onmiddellijk leidt tot het volledig verpesten van je paard, dat onder je handen in 5000 scherfjes uiteenvalt. (Ok, nou, misschien dat dat iets genuanceerder ligt, hoewel niet veel )

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:22

Gewoon een knoop in de teugels maken op de goede lengte. Zo reed ik vroeger ook altijd met het vaandel.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:25

Het is misschien niet zo verstandig ivm je blessure maar er zijn ook ruiters met één been die op zeer hoog niveau rijden (paralympics) dus dan gaat het met één hand ook

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:49

Ja, ik ken twee mensen met maar 1 hand en eentje is naar de paralypics geweest en de ander rijdt juist lastige ponies van klanten.
Zelf ben ik reumatisch en rijdt ook vaak met een hand.
Er is geen enkele reden waarom je een moeilijk paard niet met een hand zou kunnen rijden. Als je denkt twee handen nodig te hebben op zo´n paard, rijdt je hem verkeerd (ja, rollkur lukt dan niet ). Ik vind het een nuttige oefening voor elke ruiter om met 1 hand te rijden en laat het mijn leerlingen ook wel eens doen.
Zelf neem ik een teugel van onder naar boven en de ander van boven naar onder door de volle vuist en rijdt met een platte hand.
Zo staan de teugels ongeveer even wijd van elkaar als normaal.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 13:22

Bedankt voor de reacties.

Ik heb gelukkig met twee handen kunnen rijden vandaag. De pijnlijke plek zit tussen duim en wijsvinger en daar hoef ik gelukkig niet zoveel mee te doen.

Maar goed, ik weet dat er een probleem zit, wat altijd kan opspelen. Dus fijn om te weten dat er mogelijkheden zijn.
@Lusitana waar laat je dan de hand die je niet aan de teugel hebt.

shettilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:25

ik zal het wel probeeren

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:48

ankem schreef:
@Lusitana waar laat je dan de hand die je niet aan de teugel hebt.

Langs mijn zij naar beneden... meteen een goede check of je rechtop zit (dan volgt je onderarm je bekken/heupen), afgewisseld met rustend op de voorboom (kan ook niet zo lang getrekte arm houden)