Tempo probleem

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kims

Tempo probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 16:55

Ik heb sinds kort een nieuw paardje op proef.
Ze is vroeger L2 ingereden maar na haar 5e is er niks meer met haar gedaan qua serieus rijden. Ik probeer het nu op te pakken (ze is nu 10 jaar oud) maar dit gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot! Ik ben bezig een instructeur te zoeken maar zit voorlopig nog met een vraagje.

Ze is ontzettend hard in haar mond terwijl ik juist altijd een hele zachte hand heb. Ze rent haar benen onder haar lijf vandaan omdat zij altijd heeft mogen "crossen" in de bak. Ik krijg haar niet langzamer met mijn zit en ik heb geen behoefte om aan haar mond te gaan trekken. Wanneer ik dat wel doe (omdat het écht niet anders kan) is ze weer een poosje langzamer en begint het gedoe weer van voren af aan.
Ik wil haar op een ontspannen manier gaan rijden, maar ik weet niet hoe ik een rustig tempo van haar kan vragen zonder te veel aan haar mond te zitten. Hebben jullie enig idee hierover? Ohja, hoe meer voltes ik rijd, hoe heter ze wordt
En hoe krijg ik het voor elkaar dat ze wat zachter wordt in haar mond? of is dat niet meer te redden als ze 10 jaar oud is?

En nog een probleem... Elke keer als ik haar een beetje op wil pakken dan duikt ze naar beneden of gaat kantelen met haar hoofd. Ze is pas naar de paardentandarts geweest dus daar kan het niet aan liggen.

Hebben jullie tips voor me?

Alvast heel erg bedankt
Groetjes Kimberley

Biepje

Re: Tempo probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:09

als je je paard niet terugkrijgt op zit, moet je ze toch een keertje laten voelen wat je wilt. ik ga altijd eerst zwaar zitten (zodat ze dat combineert en leert begrijpen wat ik bedoel) en dan even een harde ophouding met mijn buitenhand. veel oefenen met die overgangen, en steeds minder hand en meer zit gebruiken, ze hebben het vrij snel door meestal.
laat haar ook een beetje een goed tempo zoeken, ze mag zich niet overrennen, maar een stevig arbeidstempo kan er wel inzitten. dan kan je ook middendraf en -galop vragen, zodat ze duidelijk het verschil inziet tussen arbeidsgang en middengang.
heter worden op de volte is een vrij gekend probleem, hier ook weer vragen langzamer te gaan, vaak is trager lichtrijden al een oplossing. ook weer iets meer naar binnen gaan zitten, en zeker niet de binnenteugel vastpakken (vaak worden ze daar juist heter van), maar binnenbeen-buitenteugel werken.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 18:19

dankje voor de reactie

Het probleem is met het "laten voelen wat je wilt" dat ze er dus helemaal niks om geeft als je een keertje een ruk aan de teugels geeft. Zo is zij namelijk jarenlang bereden en reageert hier totaal niet meer op.
Dat langzamer lichtrijden heb ik nog niet geprobeerd, misschien dat dat wel helpt...
Nogmaals bedankt,

Groetjes Kimberley

shettilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:45

mischien een anderen bit nemen en je zwaar maken he

mirarocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:51

op het verkeerde been gaan lichtrijden
en als ze langzamer gaat dan weer op het goede probleem.
ik heb hetzelfde probleem met mijn verzorgpony.
die is net zo heet als die van jou.in de bak ga ik heel zwaar zitten en dan een paar keer korte ophoudingkjes en dan een keer teugels beet houden.met die van mij gaat het al beter ik ben nu bezig in galop langzamer maar dat train ik altijd op de oprit(zit gras op allebeide kanten van de oprit)mag ze eerst even uitrazen en dan moet ze steeds langzamer en dan hoor je als ze steeds langzamer gaat de staart zwiepen zo moeilijk vinden ze het.maar mijn verzorgpony bokt dan ook reuzehoog en dan ook nog scheef maar je kan het nog wel uitzitten.
weet trouwens niet of het helpt met verkeerde been lichtrijden maar je zou het kunnen proberen

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:42

Kipje schreef:
Ohja, hoe meer voltes ik rijd, hoe heter ze wordt

Dag Kimberley,

Zelf rijd ik ook een paardje dat vroeger met een sterke hand is gereden en niets liever doet dan hard gaan. Wat ik moet doen, is voltes 10m rijden. Elke keer als hij weer loperig wordt, rijd ik een volte 10m, al zijn het het er 100 . En bij mij werkt het, omdat het in zo'n kleine volte voor mij ook gemakkelijker is om trager licht te rijden.

Dus mijn vraag aan jou is nu, wordt ze ook zo heet bij het rijden van kleine voltes?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:47

Een moeilijk probleem en je moet er van te voren rekening mee houden dat het lang kan duren voor je haar lekker aan het lopen hebt dus je hebt heel veel geduld nodig.Je moet werken aan tact en regelmaat je moet proberen om altijd in hetzelfde tempo te draven.Let eens goed op de oren van je pony als ze gaat vliegen staan ze dan helemaal naar voren en als ze goed loopt wijzen ze dan naar de zijkant{dan let ze dus op jouw}Waarschijnlijk is dit een pony die je goed moet bezig houden want anders neemt ze het van je over en gaat ze heel hard lopen.Probeer steeds kleine opdrachten aan je pony te geven dit kan zijn een figuur rijden,een overgang rijden,even extra laten inbuigen enz.Laat je pony niet eindeloos over de hoefslag lopen probeer om de paar meter iets anders te doen {een opdracht geven}zolang je haar bezig houd en ze dus op jouw let kun je het tempo beter regelen.Ze heeft een hele tijd niets gedaan maar 10 is zeker niet te oud hoor maar je moet er goed om denken dat je op tijd stopt want als je te veel vraagt of te lang door gaat heb je kans dat ze gelijk weer snel gaat draven omdat ze het dan niet meer kan verwerken.En belonen is erg belangrijk als het goed gaat prijs je haar de hemel in.

Nu over het snelle draven want dat zal niet gelijk over zijn.Ga nooit met haar tempo mee dus als ze heel hard gaat ga je niet heel snel lichtrijden maar je blijft langzaam lichtrijden.Je moet ook niet over de hoefslag heen blijfen denderen maar je moet haar een opdracht geven zodat haar aandacht weer bij jouw is een grote volte kunnen ze vaak ook nog heel hard op lopen dus ik zou kiezen voor een volte 10 meter{die kun je overal rijden hoeft niet precies bij een letter maar die ga je direct rijden als ze versnellen wil} of een slange volte{in de slangevolte kun je in iedere bocht ook nog een volte meepakken wees creatief} of door een S van hand veranderen dit zijn figuren waardoor ze wel terug moet komen in tempo.Je moet tegelijk een ophouding geven met je buitenteugel.Als ze helemaal niet luisterd mag je ook wel een keer wat strenger een ophoudng maken om te zeggen dat je het echt meent.En let er goed op dat je recht boven je paard blijft zitten dus let er goed op dat ze je niet naar buiten of naar binnen laat zitten en heel goed meekijken in de wendingen dat is de halve wending en hoef je bijna niet meer je teugels te gebruiken.

Oh ja les nemen lijkt me erg verstandig het werkt vaak geweldig als er iemand mee kijkt en je verteld wat je goed of fout doet en wat je kunt doen om te verbeteren veel succes.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:54

Consequent blijven in je hulpen. Zwaar zitten, terug zitten als ze te hard gaat en ophoudingen maken aan de buitenkant. Wel steeds weer ontspannen daarna en belonen als ze op het moment van ontspannen in hetzelfde tempo blijft lopen!
Niet afstraffen als ze te hard gaat maar belonen als ze langzamer gaat!

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 11:30

Dank jullie wel voor de reacties, hier heb ik wat aan!

Dus als ik het goed begrijp moet ik haar goed bezig houden met voltes en dergelijke zodat ze haar aandacht erbij houdt. En lichtrijden op een langzamer tempo dan haar draf.
Ik ga van de week een instructeur bellen zodat er ook iemand vanaf de grond meekijkt, dat zal wel helpen denk ik!

Nogmaals bedankt
Groetjes kimberley

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:21

Kipje schreef:
Dus als ik het goed begrijp moet ik haar goed bezig houden met voltes en dergelijke zodat ze haar aandacht erbij houdt.
En elke keer als jij vindt dat ze te snel gaat, draai je een volte 10m.
Op deze manier laat je haar vertragen zonder in haar mond te zitten foefelen .
Op den duur moet je nog maar aan een volte 10m dénken, en ze zal in haar tempo terugkomen.

Veel succes alleszins!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:54

Citaat:
En nog een probleem... Elke keer als ik haar een beetje op wil pakken dan duikt ze naar beneden of gaat kantelen met haar hoofd. Ze is pas naar de paardentandarts geweest dus daar kan het niet aan liggen.

Ik denk vanuit dit stukje dat het meer een balans probleem is door scheefheid. Een van de grootste angsten van een paard zijn om te vallen. Een paard dat op de voorhand loopt en daarbij een been meer gewicht draagt, heeft constand het idee dat ze valt. Het gevoel dat jij krijgt als je een stijle heuvel afrent met je hoofd en boven lichaam naar voren. Zie zo maar is te stoppen.

Hoe rent ze, oren verstart naar voren, heel erg snuivend aan het einde en heel bezweet?

Door haar eerst recht te maken los je het gewichts probleem al een heel eind op. Vandaar uit kun je haar meer leren te dragen en in evenwicht te komen.

Zelf raad ik aan om grondwerk te gaan doen.