HELLUP!! Twee probleempjes.... HELLUP!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Strateeg

HELLUP!! Twee probleempjes.... HELLUP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 16:20

Hai Bokkers,

Heb met rijden ff twee probleempjes.
Mijn paard vindt het heel moeilijk om linksom te stellen en te buigen. Hij heeft ook met het rechtuit gaan de neiging om lekker naar rechts te gaan kijken.. Heeft er iemand tips om mijn paard te helpen om naar links te gaan stellen en buigen??? Wat leuke oefeningetjes of iets anders.. Hij wordt namelijk op een gegeven moment boos dat het hem niet lukt en gaat dan hard lopen en bokken.. NIet erg handig dus.. Alle tips en oefeningen zijn welkom.. Ik heb al goed gekeken of er niks anders aan de hand is.. Hij heeft geen last van zijn rug en het zadel is ook goed..
En het andere is niet echt een probleem maar meer een gevold van probleem 1. Hij laat dan niet echt lekker dan bit los en gaat dus ook niet schuimen., Soms geef ik hem een suikerklontje om te gaan schuimen en dat bit lekker aan te nemen. Maar wat kan ik hier nog meer aan doen?? Ik heb ook wel eens gehoord van stroop op het bit????

Alle tipzzzz zijn welkom..

Groetjes van Jessica

Biepje

Re: HELLUP!! Twee probleempjes.... HELLUP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:02

owkeej...

wat ik een tijdje geleden heb gehoord en een leuke oefening vind (paard ook trouwens), is een omkeert maken (dus afwenden bij A-C en dan naar F-K-M of H rijden) en dan slalommen, dus voortdurend vragen om rond je been te plooien.
achten en slangevoltes zijn ook leuk om te doen, omdat ze dan ook maar eventjes kort op hun moeilijke hand zijn. het is namelijk belangrijk om ook veel op hun makkelijke hand te rijden zodat ze daar goed soepel op zijn, en dan van die basis uit naar de moeilijke hand te rijden zodat je na een tijdje een evenwicht hebt.
ook veel corrigeren op de binnenhoefslag, op de middellijn voltes rijden en achtjes, eigenlijk zoveel mogelijk van de hoefslag afblijven zodat hij daar al niet naartoe kan trekken en steun zoekt.

dat bit loslaten is volgens mij ook een gevolg van je eerste probleem, pas als je paard los is op beide kanten, loopt op eigen benen en op twee teugels, zal hij pas loslaten. geef hem de tijd, suikerklontjes en stroop (slecht voor de tandjes trouwens!) is voor mij een beetje nep en een trucje. je kan er beter langer over doen en deftig dan dat je de reactie gaat versnellen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:03

Strateeg schreef:
Hij wordt namelijk op een gegeven moment boos dat het hem niet lukt en gaat dan hard lopen en bokken..

Hier moet je dus iets van leren.Je paard wordt niet boos maar je paard krijgt pijn en geeft zo aan jou aan dat je moet stoppen en iets anders moet gaan doen.Ik denk dat je te veel bezig bent met het te laten inbuigen naar links en je paard verzuurt dan en dat doet pijn.

Ga lekker bezig om je paard te gymnastiseren en doe dit op de linker hand maar ook op de rechterhand.Ga veel overgangen rijden veel op de binnen hoefslag rijden{zodat hij op eigen benen leert te lopen}en heel veel figuren zodat je steeds van stelling kunt veranderen maar vraag niet te veel van je paard.De tip van hierboven is idd een hele leuke oefening om te doen probeer dit ook zeker te oefenen.

Het geven van een suikerklontje of stroop vind ik een belachelijk truucje en heeft al helemaal geen meerwaarde voor het paardrijden doe gewoon je best en ben trots op je pony en hij beloont je dan vanzelf.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:14

Ga eens met zijn 2-en aan de slag je instructeur ofzo of een ander die kritisch kijkt naar hoe je rijd. Je paard is waarschijnlijk wat scheef en het kan ook zijn dat je zelf niet gelijk bent in je rijden. Las je wil dat je paard links los laar moet je dus zorgen dat je conract en de druk op rechts goed is en er zelf vor zorgen dat je druk links gelijk is als recht. Dus niet gaan vast pakken op extra doorvragen met inbuigen.

Stelling komt vanuit je binnenbeen onhoud dat goed en niet vanuit de teugel of vanuit je hand. Eerst dus sorgen dat je paard recjt is gelijk op vier benen en aan twee teugels gelijk.

Dan pas je oefenionngen beginnen met grote voltes gebroken lijnen en later door met wat slangevoltes etc. Eerst je paard recht stellen en dan pas stelling links of recht vragen. Pak de moeilijke kant nooit te lang achter elkaar maar telkens maar korte stukje en wdan wer terug naar de makkelijke kant (zie vorige reactie goede tip) Dus ga niet door ploeteren op de moeilijke kant als ie gaat verzetten is de ontspanning al weg en daar heb je niks aan. Spanning vragen aan een gespannen paard is nutteloos. Probeer eerst ontspanning op de moeilijke kant te krijgen en werk van daar uit.

En dat ie geen last heeft van zijn rud en zadel heb je dat zelf besloten of heeft een goede DA of zadelmaker dat voor je besloten. Veel mensen vergissen zich daar toch in.

Het vastzitten aan een kant is toch 99% van de gevallen een probleem van de ruiter en niet zo zeer een probleem van het paard.

En het paard kan ook niet in 1 dag los zijn voorzichtig aan, veel werk aan de longe met bijzet kan helpen. En voor al eerst netjes recht satellen en dan pas laten inbuigen. Bokken is toch verzet tegen iets. Probeer te vinden waarom het paard zicht verzet (toch pijn ergens?).

En vraag raad aan een goede instructeur,

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:28

Les nemen, vooral veel goede les nemen. Klinkt heel cliché en je zult waarschijnlijk niet op dit antwoord staan te wachten. Maar helaas is jou paard scheef, niet rechtgericht. Dat wilt simpel uitgelegd zeggen dat hij aan een kant heel lenig is en aan de andere kant niet. Als je niet weet hoe je het moet oplossen en er de handigheid en de ervaring nog niet mee hebt is dit een van de lastigste problemen. Waar internet je niet veel bij kan helpen.

88marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:53

hoihoi

net zoals de anderen zeiden: veel voltes maken en zorgen dat de ene kant net zo lenig als de andere kant wordt. Dit probleem had ik namelijk ook met mijn paard, ook had mijn paard last van haken aan haar kiezen. Misschien een ideetje om dr even na te laten kijken door een tandarts? Door die haken ging mijn paard namelijk ook minder goed buigen, en harder lopen als ik dr naar binnen wou sturen. En als ze pijn heeft kan dit het misschien wel zijn. In iedergeval veel suc6!

Strateeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 19:51

Hartstikke bedankt voor alle tips... heel erg fijn.. Heel; veel herken ik inderdaad. Hij is idd scheef. en ik zit inderdaad veel te plukken en te veel door te vragen. Dus dat ga ik maar es ff afleren.. Ik ga wat met jullie tips en adviezen doen, en ik krijg nu ook goede hulp met longeren om hem lenig te maken. Dat is iemand en die heeft daar hele goede oefeningen voor. En dat moet goed effect hebben op het rijden. En ik heb nu meer tijd want ben klaar met studie, dus kan nu ook lekker twee keer per week gaan lessen. En ik denk dat het wel goed gaat komen. Nu ik jullie tips en adviezen heb gelezen, ik ben er echt heeeeel erg blij mee!!!

BEDANKT!!!

meer tips enzow zijn altijd welkom!!..

Groetjes van Jessica

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:59

Ik zou hem idd niet ineens heel erg naar links gaan inbuigen, das net zoiets als iemand in de spagaat schoppen, natuurlijk gaat ie dan bokken, dat doet pijn. Zorg dat je paard eerst recht is, voor dat je hem gaat buigen. Zorg dat je links evenveel druk hebt als rechts, dus rechts meer aan gaan nemen en links juist je hand voor houden. En goed dat je les gaat nemen, die kunnen helpen op letten dat je niet gaat zitten plukken! Veel succes

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:04

Ik zou em om te beginnen eerst recht laten zetten (door b.v. kraker of acupunctuur, enz. enz.). En daarna weer beginnen met rijden, onder begeleiding natuurlijk.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:58

Vonnie mag ik vragen hoe je er van uit deze tekst bij komt dat Dit paard scheef is in de wervels en dus een kraker nodig heeft .. kan gerust zo zijn maar zou het niet logischer zijn dat het (zoals bij zovelen) een ruiterfout is? Je gaat je paard toch maar niet zomaar laten kraken als er een RT probleen is denk ik ? Alle paarden zijn va nature scheef en sommige hebben duidelijk een voorkeur voor een kant dat wil toch niet zeggen dat de wervels scheef zij??

Daarnaast geeft acupunctuur weer een heel ander effect dan je bij een osteopaat krijgt .. acupuntuur is zo'n breed begrip dat ik het in deze context nergend op vind slaan sorry. Acupuntuur kan erg goed helepen, maar in geen 100 jaar dat je er een paard mee los Krijgt op 1 kant.

Waarom in jouw ogen is er fysiek iets met het paard mis waarvoor behandeling nodig is ? De TS geeft aan dat de gezondhied van het paard is bekeken. Ik vind het zo dom om gelijk te wijzen naar een kraker of andere goeroe zonder dat je een onderbouwd probleem hebt.

In 9 van de 10 gevallen komt het vasrtzitten van een paard bij de ruiter vandaan. Een mens is even min als een paard recht. Een goede instruteur kost en hoop minder en lost veel meer op. Immer wat heeft kraken voor zin als de ruiter er het probleen blijft inrijden??

De TS zegt meer tijd aan lessen en houding en het recht krijgen te besteden.. Lijkt mij heel nuttig

En jij kan vanachter de PC het paard doorverwijzen naar een kraker én een acupuncturist .. kanp hooor .. kan je dat ook onderbouwen ???

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:22

De stroop en suikerklontjes vond ik al raar staan. Je wilt toch dat je paard schuimt als teken van ontspanning op je hand en niet vanwege het schuim ofzo?!! Dus dat soort dingen geven, zal niet helpen om hem meer te laten ontspannen en nageven. Mijn paard rijdt zelfs aan de teugel zonder op het bit te knauwen, dat doet hij nooit, dus ook paard afhankelijk hoe ze erop reageren.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:53

Vonnie84 schreef:
Ik zou em om te beginnen eerst recht laten zetten (door b.v. kraker of acupunctuur, enz. enz.). En daarna weer beginnen met rijden, onder begeleiding natuurlijk.

Naar mijn mening is dat allemaal niet nodig als je een beetje dressuur kan rijden! Tijd en geld verspilling!

Strateeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 12:18

Over die suikerklontjes en stroop ben ik het eens.. dat is onzin of in ieder geval nep!! Ik had het ergens gelezen dat je paard het bit dan lekkerder gaat vinden en dan juist gaat kouwen en schuimen..

En wat betreft het probleem.. Ik weet gewoon zeker dat het een groot deel aan mezelf ligt dat hij aan de linkerkant moeilijker is. Hij zelf heeft er ook veel moeite mee en hij vint het ook echt moeilijk. Maar er ligt ook een deel bij mij, en ik ben gelukkig al wel zover dat ik weet dat ik soms ga zitten plukken en rommelen en dat ik ook weet dat het ook voor een deel aan mezelf ligt...
En een heleboel herken ik in jullie verhalen. Wat ik zelf al heda bedacht om idd eerst aan de rechterkant te zorgen dat hij lekker is en dan af en toe een stukje links doen, en kijken of het daar beter wordt.
En wat betreft de lessen, ik had al les hoor... maar door drukte van studie had ik niet de tijd om echt met regelmaat te lessen waar ik wel van baalde en nu dus wel dus ik ga lekker 2x per week lessen. En een stalgenoot gaat mij helpen met longeren om hem echt dan te laten ontspannen.
En ik ga mijn paard nog niet naar een kraker doen ik ga eerst eens een aantal weken kijken of hij gaat verbeteren en als dat echt niet zo is of ik ga mereknb dat het slechter wordt dan zal ik de DA erbij halen.. maar nu nog even niet.
Ik was namelijk oop vergeten te vertellen dat het een 6 jarig paard is en hij is sinds 1,5 jaar onder het zadel.. Hij is al eens eerder beleerd op zijn 3e. Maar heeft daarna een jaar in de wei gestaan en is er niks aan hem gedaan dus hij is nu pas weer anderhalf jaar onder het zadel. En we zitten nu in de L1.. en en sinds dat we daar in zitten en we hebben moeilijkere oefeningen gaat het wat moeizamer en hij is erg gevoelig voor spierpijn.. dus ik denk dat het een deel ook te maken zal hebben met de spierontwikkeling..

Maar in ieder geval weer bedabkt voor de nieuwe tips.. enne alles blijft welkom hoor!!!!

Greetzzzzzzz......

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 23:04

@ Riant: Kennelijk heb ik andere ervaringen met acupunctuur/kraker dan jij.
En mijn reactie was gewoon mijn eerste ingeving (op gevoel).

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:55

Strateeg: ik zou zeggen, veel succes! gewoon veel geduld hebben en dan komt het allemaal goed!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:47

Recht richten van je paardje, dus ervoor zorgen dat korte kant van je paard (rechterkant dus) op gaat rekken zodat je paardje ook dmv drang naar voren op gelijkmatige aanleuning zal komen en zal ontspannen. Zie meer informatie over natuurlijke buiging en rechtrichten in mijn onderschriftenlinks. Anders stuur me een pb.
Succes verders.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:13

Strateeg schreef:
Hai Bokkers,

Heb met rijden ff twee probleempjes.
Mijn paard vindt het heel moeilijk om linksom te stellen en te buigen. Hij heeft ook met het rechtuit gaan de neiging om lekker naar rechts te gaan kijken.. Heeft er iemand tips om mijn paard te helpen om naar links te gaan stellen en buigen??? Wat leuke oefeningetjes of iets anders.. Hij wordt namelijk op een gegeven moment boos dat het hem niet lukt en gaat dan hard lopen en bokken.. NIet erg handig dus.. Alle tips en oefeningen zijn welkom.. Ik heb al goed gekeken of er niks anders aan de hand is.. Hij heeft geen last van zijn rug en het zadel is ook goed..
En het andere is niet echt een probleem maar meer een gevold van probleem 1. Hij laat dan niet echt lekker dan bit los en gaat dus ook niet schuimen., Soms geef ik hem een suikerklontje om te gaan schuimen en dat bit lekker aan te nemen. Maar wat kan ik hier nog meer aan doen?? Ik heb ook wel eens gehoord van stroop op het bit????

Alle tipzzzz zijn welkom..

Groetjes van Jessica

Hmm..heb je les? Niet om dat als antwoord te geven maar lijkt mij voor jou goed..voor iedereen eigenlijk!
In iedere geval!
Hij wil dus niet links in buigen, wat versta jij daaronder? Dat hij naar binnen kijkt? Ik rij les volgens ' klassiek' dressuur..mijn paard loopt achtr zijn hoofd aan, klaar. Niks links of recht in buigen. Ik heb manier ook geprobeert en mijn paard kwam alleen vast te zitten. Wat mij weer brengt op jou verhaal; je zegt dat je paard boos wordt als het hem niet lukt, maar een als iets een paard niet lukt, ligt dat vaak aan de ruiter/amazone dan het paard zelf. Maar hij loopt hard weg en bokt, dat houdt in dat er iets volgens hem mis is, dat jij iets vraagt wat hij niet snapt of kan. Maar doorvragen helpt niet altijd.
Misschien zit hij ook vast? Ik zou het 'inbuigen' maar even voor wat het is laten, en lekker voorwaarts gaan rijden een tijdje, lekker spiertjes los maken.

En niet om l*llig te doen, maar in mijn ervaring een paard neemt zijn bit graag aan als hij goed gereden wordt, en dus daarmee fijne ervaring mee heeft. Tenminste het zegt mij genoeg als een paard zijn mond goed open doet voor zijn bit!

En schuimen doet het paard als hij lekker ontspannen gaat kauwen aan zijn bit, maar uit jou verhaal maak ik dat je niet echt ontspannen bzeg bent!
Ik zou echt bij iemand gaan lessen als ik jou was..