Overgang draf-stap

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orchid

Overgang draf-stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 15:57

Inmiddels heb ik 7 rijinstructices gehad, en allemaal zeggen ze het anders, natuurlijk ieder een eigen methode, maar welke is het beste?
Eerst langzaam gaan lichtrijden en dan terug nemen naar stap , of in draf doorzitten en dan terugnemen naar stap?

Rin

Re: Overgang draf-stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:04

Ik heb altijd geleerd eerst door te zitten en dan terug nemen naar stap.

shettilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:31

nou als je hem in draf stil wil staan dan moet je een halfen ophouding maken en als je het vaker doe dan lukt het van zelf

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:52

Ik ga altijd doorzitten, maak me zwaarder en geef zo nodig een lichte ophouding, maar Amo komt meestal op mijn zit al terug

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:57

Tsja dat ligt ook een beetje aan het paard.Op mijn eigen pony ga ik door zitten en dan terug naar de stap, maar op de pony van mijn vriend die het nog erg moeilijk vind om te dragen en dan de rug gaat wegdrukken ga ik eerst heel langzaam lichtrijden en dan ga ik zitten en dan is ze meestal met 1 a 2 passen in stap.Je moet dus even kijken wat voor jullie lekker werkt.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:31

Langzamer lichtrijden terwijl je in het vertragen toch probeert je paard ontspannen te houden, paar pasjes doorzitten (ligt eraan hoelang het duurt tot je paard genoeg ontspannen en verzameld is voor de overgang) en dan proberen aan te voelen wanneer je in stap kunt, proberen dan zo min mogelijk te doen, hoe rustiger je zit hoe makkelijker hij in stap zal gaan. Veel oefenen dan voel je het vanzelf aan na een tijdje!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 23:32

ik ga altijd voor de overgang draf-stap, voor dat ik de overgang maak gaan doorzitten.. Maar ieder heeft natuurlijk zn eigen methode..

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 09:33

Ik heb altijd geleerd om eerst door te zitten en en dan terug nemen naar de stap

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:45

Dat hangt heel erg van de combinatie af.

Als je paard zijn rug spant tijdens de overgang, is het fijner om te blijven lichtrijden. Ook als je niet makkelijk kan doorzitten is het beter, want dan stoor je het paard minder in zijn overgang.

Als je het paard niet in de weg zit tijdens het doorzitten en het paard laat het gewillig toe, dan kun je al eerder gaan doorzitten en de overgang maken. Dit geeft je meer gevoel.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:50

Ik blijf bij jonge paarden altijd lichtrijden, naarmate het paard meer kan gaan dragen en ontspannen in de rug blijft ga ik meer doorzitten.