stil vallen bij voorwaarts neerwaarts?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

veronake

stil vallen bij voorwaarts neerwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 16:12

mijn paard heeft lang stil gestaan , nu ben ik terug begonnen en eigenlijk al een tijdje enkel aan het trainen op haar door de rug te laten lopen. nu vraagt ze wel en gaat hierdoor bijna met haar neus tegen de grond lopen maar ze is heeltraag dan , is dit normaaL?
omdat ze misschien op haar eigen benen moet lopen nu?

kim

Esther

Re: stil vallen bij voorwaarts neerwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:35

Neerwaarts is ze dus wel, het voorwaarts ontbreekt nog. Zie je vaak dat paarden wel voorwaarts willen maar dan niet meer neerwaarts zijn of neerwaarts lopen en niet meer voorwaarts zijn.
Rijd je paard eerst voorwaarts en vraag tijdens dat voorwaartse het neerwaartse. Dat moet je gewoon oefenen, tijdens het eerste voorwaartse eerst het hoofd negeren, als je op de goede manier voorwaarts rijdt komt het naar beneden gaan vanzelf. Tijdens het rijden wel aan redelijk losse teugel figuren en tempowisselingen/overgangen rijden. Je paard moet leren loslaten ook tijdens het voorwaartse lopen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:55

ja heb ik ook weleens, is bij mij een teken van te weinig binnenbeengebruik. maar idd, eerst voorwaarts en dan neerwaarts gaan vragen (voorwaarts staat niet voor niks voor neerwaarts)

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 22:37

Waarschijnlijk wordt ze traag omdat haar achterbeengebruik wegvalt. Voorwaarts neerwaarts is alleen correct en effectief als ze actief vanuit het achterbeen loopt. Zorg voor betere reactie op de hulpen als eerste, zonder juiste reactie kun je nooit juist rijden! Vraag iemand die er verstand van heeft om je hierbij te helpen. De meeste ruiters kunnen niet correct vwnw rijden, er komt meer bij kijken dan dat hij de hals strekt!

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 23:07

Zoals al eerder gezegd, eerst het voorwaarts en dan het neerwaarts! Van achter naar voren rijden dus en niet voor beginnen en er vervolgens achter komen dat de achterkant (motor) niks doet!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:42

voorwaarts-neerwaarts.... het zegt het al... rijd je paard gewoon naar voren.... zorg dat ze aan je been is... is ze niet voorwaarts, kan ze niet neerwaarts, anders ben je 8eruit aan het rijden in mijn ogen... en dat kan niet dus gewoon goed naar je hand toe blijven rijden, als je merkt dat ze te ver op de voorhand komt, en erg in tempo trugvalt, gelijk je been erbij.. wakker houden... veel overgangen rijden.. constant actief maken, en houden.... en bij sommige paarden is dat erg moeilijk ik weet het...

veel succes ermee !!!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 16:56

OrissE_GipsY schreef:
voorwaarts-neerwaarts.... het zegt het al... rijd je paard gewoon naar voren.... zorg dat ze aan je been is... is ze niet voorwaarts, kan ze niet neerwaarts, anders ben je 8eruit aan het rijden in mijn ogen... en dat kan niet dus gewoon goed naar je hand toe blijven rijden, als je merkt dat ze te ver op de voorhand komt, en erg in tempo trugvalt, gelijk je been erbij.. wakker houden... veel overgangen rijden.. constant actief maken, en houden.... en bij sommige paarden is dat erg moeilijk ik weet het...

veel succes ermee !!!

Het 'voorwaarts' in voorwaarts neerwaarts heeft helemaal niks met tempo te maken. Maar met een voorwaartse drang van het achterbeen. Het paard voorwaarts laten 'denken' in het tempo dat je zelf bepaald. Voor de controle van de achterhand en de ontspanning van de rug zie ik dat zelfs het liefst heel laag tot je het punt hebt bereikt wat je wilt. Een ontspannen paard dat WERKT! met zijn rug en achterhand, zichzelf gaat dragen etc. Vanuit dát punt kun je voorwaarts in het tempo gaan rijden.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:12

Okkie1 schreef:
OrissE_GipsY schreef:

veel succes ermee !!!

Het 'voorwaarts' in voorwaarts neerwaarts heeft helemaal niks met tempo te maken. Maar met een voorwaartse drang van het achterbeen. Het paard voorwaarts laten 'denken' in het tempo dat je zelf bepaald. Voor de controle van de achterhand en de ontspanning van de rug zie ik dat zelfs het liefst heel laag tot je het punt hebt bereikt wat je wilt. Een ontspannen paard dat WERKT! met zijn rug en achterhand, zichzelf gaat dragen etc. Vanuit dát punt kun je voorwaarts in het tempo gaan rijden.

Precies!! Er is een verschil tussen snel/gehaast lopen en actief lopen.. Je kan wel keihard gaan, maar dan hoeft de achterhand nog niet aan het werk te zijn..

Het paard moet actief lopen.. Met passen.. Lekkere passen maken.. En je voelt wel degelijk het verschil tussen alleen maar naar voren jagen en dat je paard actief loopt hoor!! Afbeelding

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 18:26

hmm t is jammer dat mensen sommige dingen verkeerd opvatten... ik heb nergens gezegd dat je een paard keihard rond moet laten lopen... integendeel zelfs... tuurlijk moet dit beheerst... maar wat ik bedeolde typte ik misschien te letterlijk.. en dat snapte sommige mensen hier blijkbaar niet.... ik bedoel dus nogmaals... je paard moet wel eerst naar voren zijn wil jij hem nageeflijk krijgen... je kan moeilijk je paard stilzetten en em in zen bek trekken en dan pas drijven en wegrijden... heel veel mensen doen dat , en dat weet ik... en dat is erg jammer.. terwijl je dus ook een paar passen weg kan rijden en weer terug..ensz... totdat je paard zelf gaat nageven.... maar iedereen heeft een andere methode he... ik hou er niet zo van om een paard in houding te dwingen.. in tegenstelling tot andere mensen.... dus gewoon naar je hand toe blijven rijden... en voorwaards aan je been houden... snelle reactie..ed.. veel overgangen en figuren rijden... zodat je goed moet buigen e.d.... worden veel paarden ook actiever van... en niet dppr het tempo nog lager te leggen.. als ze dan al een lui achterbeen hebben, kan je het nog niet activeren... dan valt ied alijk alleen maar stiller, en dan verziek je je paard zijn gangen.. als je te ver terug gaat rijden terwijl je paard nog niet aan die verzameling toe is...