hoe lastige zaken, makkelijk uitleggen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

hoe lastige zaken, makkelijk uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 07:56

Saskia was een paar dagen op vakantie en dan hebben wij het onuitsprekeijke geluk dat haar instructrice dan wel op Ulysses wil rijden.
De eerste keer dat ik hem bracht ging ze na 5 minuten mopperen, paard zocht haar hand niet op, wilde niet loslaten. Niet alleen op Ulysses werd gemoppert maar ook op zichzelf, hoe kon dat nou dat ze dat nooit gezien had( beestje loopt verder prima). Wij als toeschouwers snapte het ook niet helemaal, haar lat ligt hoog en voor ons was nou niet echt te zien wat het probleem was. Ik zag haar wat oefeningen rijden en trok zo mijn "beste stuurlui staan aan wal" conclusies. Ze heeft nog 1 f 2 keer gereden en melde mij dat het al veel beter ging maar nog lang niet goed genoeg. Sas moest maar eens beginnen om zonder teugeldruk te rijden.

Maar hoe leg je dat uit, waarom? moet het zo. Al die kretelogie, loslaten, hij moet je hand opzoeken, halve ophouding, aan je been houden, rechtop zitten. Hoe leg je dat uit? Wat moet je voelen.

Ik heb het aan Saskia vertaald zo doorgegeven: Ukki wacht op een handhulp voor hij iets gaat doen, stappen, tempo terug, wending, in alles wacht hij op jouw hand. En dat moet andersom, hij moet voor je hand de boodschap snappen waardoor hij zo gaat ontspannen dat hij gewoon op licht teugels wel rond kan blijven lopen en niet die"ruk"in de bek gaat afwachten. Bij Saskia werkt het, van de week had ze gereden( teugels lang en ze doet echt haar best om er af te blijven) komt ze thuis en riep al op de dam: Ik heb met Pinogevoel gereden.( Pino is ZZ zwaar met winst), Mam hij liep helemaal rond en ik had niks geen gewicht in me hand en hij liet zich alle kanten opsturen, whow!
Het was maar even maar het begin is er.

Nou moeten er meer gewone mensen tips zijn voor moeilijke dingen, hier op RT kwam ik al de tip tegen om stoelzit tegen te gaan, de bobbels van je knieën moeten als het ware naar beneden wijzen, dan strek je je bovenbenen en kun je ze niet aanknijpen.

Wie weten er nog meer zulke tips?

Anoniem

Re: hoe lastige zaken, makkelijk uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 08:51

Bij hakken naar beneden is het beter om je tenen omhoog te trekken zodat je hak vanzelf zakt?? Weet niet of je zoiets bedoeld???

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 08:55

Tuurlijk wel, maar waarom moeten je hakken naar beneden?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:02

Jaa, prima topic, zo klinkt het allemaal veel logischer!

@ amondi: Je hakken moeten naar beneden wijzen, omdat je moet drijven met je kuit, niet met je hak. Als je je hakken optrekt ga je veel sneller drijven met je hak.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:09

idd dorientjuh, en je moet drijven met je kuit omdat ze je kuit ook wel voelen en als je je hakken optrekt om te drijven dan ga je de verkeerde spieren spannen en je moet er juist voor zorgen dat je onstpannen op je paard zit en dan kan niet als je je hakken gaat optrekken want dan ga je staan in de beugels..

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 18:43

Dat bedoel ik nou, zo moet het voor iedereen duidelijk zijn dat je niet alleen je hakken naar beneden doet maar daarbij je bovenbenen lang maakt.

Ik hoorde er vandaag nog een, rechtop zitten: altijd je ellebogen VOOR je lichaam anders zak je krom.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 18:50

Hoezo kun je niet krom zakken met je ellebogen voor je lichaam?
wat ik tegen meisje roep dat moeite heeft met recht zitten: jezelf zo lang mogelijk maken. dat doe je eig automatisch recht naar boven.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 19:15

Probeer het maar, als je je ellebogen voor je lichaam houdt zit je automatisch rechter dan als je ze naast of achter je hebt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 19:29

Hmm, zit net foto's van dr te kijken, ellebogen ervóór doet ze wel, soms nog t probleem van gestrekte armen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 19:38

Foto's??
Ik moet zeggen dat de stand van mijn ellebogen weinig effect hebben op mijn houding. Maar als je je ellebogen voor je lichaam houdt, moet je daarbij niet je handen laten zakken, want dan kan je lichaam wel makkelijk krommen.

Amondi, het is mij niet helemaal duidelijk wat je precies wilt?? Je wilt dus een simpele uitleg van lastige dingen horen. Snap ik, want mensen zijn er een kei in om dingen zo moeilijk mogelijk te laten lijken!! Maar wat wil je simpel uitgelegd krijgen???

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:11

Hand volgen: als je je hand naar voren brengt moet het paard zijn neus naar voren brengen om de spanning op de teugels te bewaren.

Zoiets??

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 07:48

ja bijvoorbeeld, vaak zat krijgt een leerling alleen te horen, hij moet je hand volgen. En dan gaan ze er maar wat graag gewicht in hangen, dat is ( ten dele ) ook het probleem van het eerste voorbeeld. Saskia dacht wel dat ze dat snapte, maar ondertussen hield ze constant druk op de teugel en toch ging hij dan wel mee naar voren maar omdat hij ruimte kreeg, niet omdat hij de hand volgde. Dat is een heel verschil.
Hij liep aan de hand, niet aan het been.