galopwissel = taboe ?!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nobelle

galopwissel = taboe ?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 23:32

Hoi allemaal !
Als ik met mijn paard van hand verander in de galop, wil ze dus onder géén beding wisselen??? Ik ondersteun haar heel goed met mijn benen, stel haar hoofd wat naar binnen...maar dit helpt allemaal niet ? Ze gaat gewoon heel snel galopperen, of gaat over in draf en springt dan terug aan in galop ...
Wat doe ik dan uiteindelijk nòg verkeerd ??

-xxx- tine

Lins_Vetra

Re: galopwissel = taboe ?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 23:37

Hulpen voor een galopswissel:

Als eerst je stelling de andere kant op; 'oude'buitenbeen op de singel 'nieuwe' buitenbeen achter de singel. Met je gewicht naar (het nieuwe) buiten.. Niet opeens je kont naast je zadel gooien, maar schouders zijn hier belangrijk.. Zo doe ik het op mijn paardje.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 01:04

Belangerijkste voor een goede wissel: je voorbereiding en de kwaliteit van de galop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 09:53

En iemand die vanaf de grond meekijkt. Je kan met zelf prutsen op de wissels de volledige galop van je paard verknallen als je niet zeker weet hoe en wat je moet doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 14:54

ik zou zeker hulp zoeken bij het aanleren van de wissels en de kwaliteit van je galop verbeteren door veel eenvoudige wissels en veel schakelen in de galop. Als hij meer verzameld galoppeert en meer sprong heeft, worden de wissels gemakkelijker. Controleer heel goed de inwerking van je gewicht - ik heb pas bij het leren van de wissels echt geleerd hoe belangrijk stil zitten is

nobelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 23:20

Al heel erg bedankt voor de infomatie !!!
vele groetjes,
tine

shettilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 11:03

hoi je bend het dus aan het oevenen dan heb ik een tip in de les gaan oevenen dan kan je lera je tips geven mijn pony doet het zo makelek ik kan galop wiseling om de pas ben ik aan het oevenen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:31

Je paard moet op de eerste plaats snappen wat je bedoelt, ik denk dat ze het niet snapt omdat ze harder gaat galoperen. Verder moet je een goede verzamelde galop kunnen rijden en moet het paard goed aan de hulpen staan. Zelf oefen ik de wissels altijd door een volte te rijden, mijn paard te sluiten en dan van volte te wisselen, omstellen en hulp voor andere galop geven. Je zithulp is daarbij erg belangrijk.
Vraag het vooral ook eens aan je lesgever, die staat op de grond bij je en kan zien wat je goed en fout doet.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 22:33

Je geeft ook de verkeerde hulpen Maak nóóit en te nimmer een wissel als je de hulpen niet beheerst! Er komt zoveel meer kijken bij een wissel dan je waarschijnlijk denkt. Op deze manier (o.a door het omstellen) krijg je -als ze al zouden lukken- scheve en rijtechnisch zeer foute wissels. Neem een goede instructeur en die zal je op het moment dat jullie er klaar voor zijn ze je wel leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:22

shettilover schreef:
hoi je bend het dus aan het oevenen dan heb ik een tip in de les gaan oevenen dan kan je lera je tips geven mijn pony doet het zo makelek ik kan galop wiseling om de pas ben ik aan het oevenen

Je bent 13, rijd een shet en een haflinger en doet wissels om de pas... Maar natuurlijk....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:23

ik had op een ander topic al gezet dat ik d

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:23

-acht dat het een Pennyaccount was maar dat was niet waar blijkbaar

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:30

je zou het kunnen proberen met een balk op de diagonaal en dan om stellen en dan goede hulp geven...zo doe k het altijd met de paardjes om t aan te leren..maar dat ik pas als ze echt goed galopperen en omda ik vooral met ze spring leren ze t vaak van zelf tijdens t parcourtje dat k weleens met ze oefen voor ervaring op te doen..

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:34

Met balk op de diagonaal wil inderdaad nog wel eens helpen om t 'kwartje te laten vallen'. Bovendien heb je dan een duidelijk moment om over te springen, en ga je het niet over de hele lijn proberen, minder kans dat ie gaat rennen.

nobelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 22:25

Ahhh!
Allemaal weeral heel erg bedankt voor de nuttige tips !!!
Wat ik eigenlijk niet goed begrijp !?
Mijn paard heeft vroeger dressuurwedstrijden meegereden, maar heeft dan 3 jaar compleet stil gestaan en sindsdien heb ik haar eigenlijk nooit meer helemaal terug te goei gekregen...
Ze heeft altijd last van iets, van haar rug? van haar achterbeen en nu mankt ze al bijna 2 maandan vanvoor. We weten niet goed wat het is, de DA denkt een ontsteking in de voet. Morgen zou deze normaal weg moeten, zijn ( zeheeft een spuit en podertjes gehad, zo'n week geleden), maar het helpt niet denk ik. Sinds vanmorgen heeft ze het weer terug erger. Morgen komt de Da terug...ben benieuwd of ze er aan uit zal komen...

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 16:52

nobelle schreef:
Ahhh!
Mijn paard heeft vroeger dressuurwedstrijden meegereden, maar heeft dan 3 jaar compleet stil gestaan en sindsdien heb ik haar eigenlijk nooit meer helemaal terug te goei gekregen...
Ze heeft altijd last van iets, van haar rug? van haar achterbeen en nu mankt ze al bijna 2 maandan vanvoor. We weten niet goed wat het is, de DA denkt een ontsteking in de voet. Morgen zou deze normaal weg moeten, zijn ( zeheeft een spuit en podertjes gehad, zo'n week geleden), maar het helpt niet denk ik. Sinds vanmorgen heeft ze het weer terug erger. Morgen komt de Da terug...ben benieuwd of ze er aan uit zal komen...

Sorry maar vindt je het serieus vreemd dat je paard niet wilt wisselen? Begrijp ik het verkeerd op rijdt je nu op een kreupel paard en probeer je daarbij óók nog eens de wissels erin te stampen??!

nynke19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 17:48

Sydney2005 schreef:
En iemand die vanaf de grond meekijkt. Je kan met zelf prutsen op de wissels de volledige galop van je paard verknallen als je niet zeker weet hoe en wat je moet doen.

Het gaat er ook niet om dat ze niet zeker weet wat ze moet doen!! zoals al eerder gezegd is het belangrijk om je paard de goeie passen te laten maken zodat ze die passen in galop ook gewend is en zoals al eerder gezegd weer ''buitenbeen op de singel ' buitenbeen achter de singel. het is niet een kwestie van dat het paard niet wil... het paard snapt het gewoon niet basisvorming is ook zeer belangrijk oefen de hulpen of zoek begeleiding die je kan ondersteunen van waneer je iets fout doet.. daar bereik je enorm veel mee!!

nynke19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 17:52

Okkie1 schreef:
nobelle schreef:
Ahhh!

Sorry maar vindt je het serieus vreemd dat je paard niet wilt wiss
elen? Begrijp ik het verkeerd op rijdt je nu op een kreupel paard en probeer je daarbij óók nog eens de wissels erin te stampen??!

aaaaj dat had ik ook niet gelezen... Ik denk dat je eerst maar eens de oorzaak moet gaan vinden van wat je paard mankeerd idd!! Wees niet te snel geduld is het allerbelangrijkst!! wisselen is al helemaal verkeerd als je niet eens zeker weet wat je paard heeft dan ben ik het er idd wel mee eens dat je je paard eerder verprutst dan iets leert... ik zou gewoon afwachten op de uitslag van de DA want dit klinkt wel even ernstig....

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 16:57

Heey

Het is heel goed dat je stelling naar binnen neemt, maar hou je buitenteugel er ook goed bij!!

Ook kan je proberen op de diagonaal van hand te veranderen in galop, vlak voor de hoek eerst in draf en na een paar passen aanspringen in galop. Langzaam opbouwen!!

suc6

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 20:55

Sydney2005 schreef:
shettilover schreef:

Je bent 13, rijd een shet en een haflinger en doet wissels om de pas... Maar natuurlijk....

haha, alleen schrijven?typen wil nog niet lukken.
Moet ze nog even op "oevenen"

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:51

Allereerst is het heel erg belangrijk dat je weet dat je paard gezond is.

Voor de galopwissel moet je allereerst de galop goed onder controle hebben, kunnen verruimen en verkorten zonder horten of stoten, verzameling, contragalop, aanspringen vanuit stap in de galop die jij in gedachten had. Dan ga je wisselen door bijvoorbeeld een links of een rechtsomkeert aan het einde van de lange zijde, of door het van hand wisselen op de grote volte.
De galop moet je mee kunnen tellen, nadat het binnenbeen in bijvoorbeeld de rechts galop op de rechterhand voorgrijpt komt het zweefmoment.
Je kunt nu gaan tellen, 1,2,3 en als volgt de hulpen, halve ophouding, leg het been om, geef d hulp en pak de stelling. Om de wissel recht te houden niet voor die tijd de stelling omgrijpen.

sucses en wees verstandig oefen in het begin met begeleiding.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:44

Kafue schreef:
Je kunt nu gaan tellen, 1,2,3 en als volgt de hulpen, halve ophouding, leg het been om, geef d hulp en pak de stelling. Om de wissel recht te houden niet voor die tijd de stelling omgrijpen.

Je moet je paard ABSOLUUT niet omstellen. gewoon rechthouden. Anders is de kwaliteit van de wissel minder en zal hij de wissel gaan naspringen.
Gewoon rechthouden, been om leggen en voila, de glopswissel is geboren. (In het begin zal hij niet meteen op de hulp reageren maar dat komt vanzelf.)
Het belangrijkste is, is dat je paard aan je been is en rechtgericht is.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:52

Barbara_m schreef:
Kafue schreef:

Je moet je paard ABSOLUUT niet omstellen. gewoon rechthouden. Anders is de kwaliteit van de wissel minder en zal hij de wissel gaan naspringen.
Gewoon rechthouden, been om leggen en voila, de glopswissel is geboren. (In het begin zal hij niet meteen op de hulp reageren maar dat komt vanzelf.)
Het belangrijkste is, is dat je paard aan je been is en rechtgericht is.

Dat schreef ik ook. Om de wissel recht te houden niet voor die tijd omgrijpen. Bij de meeste paarden is de wissel betrekkelijk eenvoudig. Echter er zijn uitzonderingen. Mijn Kafue is een grootete uitzondering waarintegen Dark niet fatsoenlijk kan galloperen en al wel omspringt en goed ook. Daarom ook geen van hand veranderen om wegstormen te voorkomen.

Maar hoeveel ruiters zie je niet grof de stelling ompakken? Genoeg laats in Aachen nog en die waren dus al GP.

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 18:09

shettilover schreef:

Zou je alsteblieft ABN = algemeen begaafd nederlands willen typen, want dit is zo niet te lezen..