Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maak nóóit en te nimmer een wissel als je de hulpen niet beheerst! Er komt zoveel meer kijken bij een wissel dan je waarschijnlijk denkt. Op deze manier (o.a door het omstellen) krijg je -als ze al zouden lukken- scheve en rijtechnisch zeer foute wissels. Neem een goede instructeur en die zal je op het moment dat jullie er klaar voor zijn ze je wel leren. shettilover schreef:hoi je bend het dus aan het oevenen dan heb ik een tip in de les gaan oevenen dan kan je lera je tips geven mijn pony doet het zo makelek ik kan galop wiseling om de pas ben ik aan het oevenen

nobelle schreef:Ahhh!
Allemaal weeral heel erg bedankt voor de nuttige tips !!!
Wat ik eigenlijk niet goed begrijp !?
Mijn paard heeft vroeger dressuurwedstrijden meegereden, maar heeft dan 3 jaar compleet stil gestaan en sindsdien heb ik haar eigenlijk nooit meer helemaal terug te goei gekregen...
Ze heeft altijd last van iets, van haar rug? van haar achterbeen en nu mankt ze al bijna 2 maandan vanvoor. We weten niet goed wat het is, de DA denkt een ontsteking in de voet. Morgen zou deze normaal weg moeten, zijn ( zeheeft een spuit en podertjes gehad, zo'n week geleden), maar het helpt niet denk ik. Sinds vanmorgen heeft ze het weer terug erger. Morgen komt de Da terug...ben benieuwd of ze er aan uit zal komen...
Sydney2005 schreef:En iemand die vanaf de grond meekijkt. Je kan met zelf prutsen op de wissels de volledige galop van je paard verknallen als je niet zeker weet hoe en wat je moet doen.
Okkie1 schreef:nobelle schreef:Ahhh!
Allemaal weeral heel erg bedankt voor de nuttige tips !!!
Wat ik eigenlijk niet goed begrijp !?
Mijn paard heeft vroeger dressuurwedstrijden meegereden, maar heeft dan 3 jaar compleet stil gestaan en sindsdien heb ik haar eigenlijk nooit meer helemaal terug te goei gekregen...
Ze heeft altijd last van iets, van haar rug? van haar achterbeen en nu mankt ze al bijna 2 maandan vanvoor. We weten niet goed wat het is, de DA denkt een ontsteking in de voet. Morgen zou deze normaal weg moeten, zijn ( zeheeft een spuit en podertjes gehad, zo'n week geleden), maar het helpt niet denk ik. Sinds vanmorgen heeft ze het weer terug erger. Morgen komt de Da terug...ben benieuwd of ze er aan uit zal komen...
Sorry maar vindt je het serieus vreemd dat je paard niet wilt wiss
elen? Begrijp ik het verkeerd op rijdt je nu op een kreupel paard en probeer je daarbij óók nog eens de wissels erin te stampen??!
Sydney2005 schreef:shettilover schreef:hoi je bend het dus aan het oevenen dan heb ik een tip in de les gaan oevenen dan kan je lera je tips geven mijn pony doet het zo makelek ik kan galop wiseling om de pas ben ik aan het oevenen![]()
Je bent 13, rijd een shet en een haflinger en doet wissels om de pas... Maar natuurlijk....![]()
Kafue schreef:Je kunt nu gaan tellen, 1,2,3 en als volgt de hulpen, halve ophouding, leg het been om, geef d hulp en pak de stelling. Om de wissel recht te houden niet voor die tijd de stelling omgrijpen.
Barbara_m schreef:Kafue schreef:Je kunt nu gaan tellen, 1,2,3 en als volgt de hulpen, halve ophouding, leg het been om, geef d hulp en pak de stelling. Om de wissel recht te houden niet voor die tijd de stelling omgrijpen.
Je moet je paard ABSOLUUT niet omstellen. gewoon rechthouden. Anders is de kwaliteit van de wissel minder en zal hij de wissel gaan naspringen.
Gewoon rechthouden, been om leggen en voila, de glopswissel is geboren. (In het begin zal hij niet meteen op de hulp reageren maar dat komt vanzelf.)
Het belangrijkste is, is dat je paard aan je been is en rechtgericht is.
shettilover schreef:hoi je bend het dus aan het oevenen dan heb ik een tip in de les gaan oevenen dan kan je lera je tips geven mijn pony doet het zo makelek ik kan galop wiseling om de pas ben ik aan het oevenen