afstaffen of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

afstaffen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 21:01

hoi,
zinds kort ben ik bezig met een pony aan het inrijden. het gaat opzich heel lekker maar zo af en toe heeft ze nog rare buien. zoals een poosje geleden.
ik zat er net op. wil weg stappen en begint zo uit het niets (was er ook niet op voorbereid) te rodeo'en. ik lig op de grond, sta op en zij gaat nog bokkend door de bak. staat stil, ik kan haar pakken. en dan? afstraffen of niet? wat zouden jullie doen? het is een pony van 3 jaar die nu ong kleine 2 maand onder het zadel is. onder de rodeo's heb ik geen mogelijkheid om haar een flinke tik te geven want voor ik het weet lig ik op de grond (ze is erg gemeen!!)
wat zouden jullie doen?

hunter87

Re: afstaffen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 21:02

uuhm de titel moet trouwens zijn
afstRaffen of niet??

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:18

Hulp vragen aan iemand in je omgeving.Straks gaat het een keer fout.

Kimmy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:24

Sorry hoor, maar waarom moet jij dat beestje inrijden, als je niet zelf dit soort problemen op kunt lossen?

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 22:06

Ik vind dat je met iemand die er verstand van heefd dat maar moet proberen op0 te lossen, maar hem/haar niet af te gaan straffen!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 22:38

Nee, zeker niet afstraffen!
Je moet het dier op het moment aanpakken dat hij vervelend is.
Op het moment dat je haar te pakken hebt is ze alweer braaf, ze laat zich namelijk pakken. Straf je haar dan legt ze dat niet in verband met het bokken van daarnet, maar met het braaf laten vangen. Gegarandeert dat ze zich de volgende keer niet meer laat vangen.
Als je haar niet op het moment kan straffen, dan niet.

Ik raad je aan het zadel en haar rug te laten nakijken om er zeker van te zijn dat ze geen pijn heeft. Heeft ze geen pijn zou ik er niet meer opgaan tenzij er goede begeleiding naast staat die je kan helpen. Eventueel een aantal een wat ervarener iemand erop laten.
Succes ermee.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 01:15

Je kan haar niet meer straffen als je haar eindelijk te pakken hebt, dan ben je te laat.

Aanpakken moet meteen gebeuren op het moment dat het gebeurd.

Maar zou idd eerst haar zadel en rug etc. na laten kijken, dat dit opeens zo gebeurd *was in het begin niet toch?* zou ook een teken van pijn oid kunnen zijn.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 06:13

Hoelang had je haar gelongeerd van te voren?
Met of zonder bijzet?

Altijd longeren zo'n jong ding, dan kunnen ze hun energie kwijt aan de longe. Daarna aan de bijzet longeren( zoek hulp hoe dat precies moet) en dan misschien nog 10 minuten erop met stappen en draven op beide handen.

En les, veel les! iedere keer als je wat nieuws wil, alleen met een lesgeefmens ernaast die je kan helpen om het direct goed te doen.

Fout aanleren is zo gedaan, Fout afleren kan jaren duren.
En straffen heeft echt geen zin.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 06:31

Citaat:
(ze is erg gemeen!!)
Paarden/pony's zijn nooit uit zichzelf echt gemeen.
Ze doen misschien niet wat wij willen,maar dat maakt ze toch nog niet gemeen..
Je geeft waarschijnlijk onduidelijke hulpen,en dan bedoel ik niet te zacht. Schoppen maakt het dus niet duidelijker,maar misschien snapt de pony zo wie zo niet wat je van haar wil?
Bokken kan frisheid(vreugde) of pijn/angst betekenen..
Straffen maakt het allemaal 100 keer erger,de pony zal je dan niet meer vertrouwen!
Als je eerst eens uitvind wat er aan de hand is,en dan pas een oplossing zoekt..
Ga anders eenst eens grondwerk doen met je pony.
Als ze dat allemaal snapt,is ze pas klaar voor iemand op haar rug...
Ik vind toch dat negen van de tien mensen te vroeg met rijden beginnen...(maar dat is mijn bescheiden mening..)
Met grondwerk bedoel ik bijv.: netjes naast je lopen aan een halster,geduldig stilstaan, achteruit met je meegaan,stukjes over de weg lopen,misschien meelopen aan de fiets,en dat soort dingen.
Dan kweek je een band,en zal je pony je beter begrijpen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 08:47

ik laat een jong dier wat net onder het zadel is altijd eerst even loslopen, zo kunnen ze nog lekker even uitbokken zonder mij erop...
dan heb je onderling geen ruzie, ergste looplust is eruit en kan je er zo weer opstappen.

afstraffen is uit den boze vind ik, hoogstens kun je even flink mopperen, absoluut geen zweep gaan gebruiken, die is en blijft een hulpmiddel en geen strafmiddel!

bij dit dier dus ook, laat haar even los zodat ze kan uitrazen..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 10:44

Denk een stapje terug, ze doet het nite voor niets. grondwerk, band versterken, longeren en zorgen dat ze het leuk vind.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 10:57

Dat zeg ik..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:25

mischien heeft ie pijn
zelf denk ik dat dit weer het zoveelste paard is met een knellend zadel op z'n rug.... en die daar flink last van heeft
welk merk zadel heb je?

plaast eens een foto van de pony met zadel erop!

het is in 1 oogopslag te zien of de kamer te klein is
en verder kan het zadel niet goed gevuld zijn (asymetrisch)
zelf de zg. bekende "zadelmakers" kunnen niet eens vak werk leveren heb ik ervaren
Laatst bijgewerkt door unamie op 27-08-05 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:30

oke sorry nouja dan zeggen we het samen

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:47

Eerst maar eens weten wat je ervoor gedaan hebt ... en gemeen zijn ze niet zomaar ... alhoewel me dat erg sterk lijkt.
zoek er eerst maar eens proffesionele hulp bij.
Er kunnen hier heel wat redenen zijn waarom het mis gaat.
1= zadel ligt niet goed
2= rugpijn
3= bekgetrek
4= te snel het zadel erop

en ga zo maar door ...

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 18:24

Jansje schreef:
Sorry hoor, maar waarom moet jij dat beestje inrijden, als je niet zelf dit soort problemen op kunt lossen?

jeetje relaxt man, vraag jullie MENING!!!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 18:29

unamie schreef:
mischien heeft ie pijn
zelf denk ik dat dit weer het zoveelste paard is met een knellend zadel op z'n rug.... en die daar flink last van heeft
welk merk zadel heb je?

plaast eens een foto van de pony met zadel erop!

het is in 1 oogopslag te zien of de kamer te klein is
en verder kan het zadel niet goed gevuld zijn (asymetrisch)
zelf de zg. bekende "zadelmakers" kunnen niet eens vak werk leveren heb ik ervaren

hoi,
ik heb wel fotos van haar met zadel. maar dit is met het oude zadel! het zadel wat er nu op ligt heb ik nog geen fotos van. die komen dan zo snel mogelijk.

Kimmy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 20:45

hunter87 schreef:
Jansje schreef:

jeetje relaxt man, vraag jullie MENING!!!

Nou, dat is dus mijn mening!

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 20:50

Jansje, ik vindt wel dat ze gelijk heeft hoor... er wordt niet gevraagt of het verstandig is dat ze de pony inrijdt, er wordt gevraagt of ze hem moet straffen of niet. Je weet niets van de situatie van de pony en het meisje, dus als je niets over het topic zelf te zeggen hebt zeg dan niets..

en on-topic: ik zou het niet weten, ik heb er geen verstand van.. veel succes ermee!

Kimmy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 20:52

Nou, ik ben van mening dat tegenwoordig veel paarden en pony's slecht worden ingereden. En als ik dan zo iets lees, denk ik echt waar ben je mee bezig?!

lolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:54

ik zou hem idd niet straffen als je hem al hebt maar als er een longeerzweep in de bak ligt kan je wel proberen hem eerst weer even los te laten rousen en zo iedere keer totdat je er op kan zonder dat hij gaat rodeo'en
dat wil zeggen als de rest wat er allemaal al is gezegt uitgesloten is

en jansje: doe niet zo kinderachtig

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 07:40

Jansje schreef:
Nou, ik ben van mening dat tegenwoordig veel paarden en pony's slecht worden ingereden. En als ik dan zo iets lees, denk ik echt waar ben je mee bezig?!

Tegenwoordig?? Ik denk dat er nu veel meer pony's netjes worden beleerd dan vroeger. Vroeger waren de eisen voor een pony wel erg eenvoudig, trekken is ho, schoppen is voorwaarts. Maar toen hadden ook eigenlijk alleen boeren en maneges pony's

Kimmy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 09:13

Vroeger waren er veel minder particulieren met pony's etc, die uit de leuk even een paard/pony willen beleren. Tegenwoordig gebeurd dat veel te vaak. Heb je het over vroeger vroeger?of over 10 jaar terug? Suggereer jij dat pony's toen bij maneges en boeren niet goed werden ingereden? Ik heb het namelijk over zo'n 10 jaar terug, toen werd er echt wel netjes ingereden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 09:19

vroeger heb het over ploegpaarden dan
werden ze op jonge leeftijd al naast een ouder paard gezet en moesten zo een paar uurtjes meelopen, zo bouwden ze het netjes op, en wende het paard rustig aan, nu is het heel vaak zo (let op niet altijd0 dat een paard tot 3 het land op gaat en daarna zo snel mogelijk beleerd moet worden.
Had het ploegpaard het toch beter denk ik, ondanks het op jonge leeftijd al wat moest werken (meelopen dus)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 09:22

Zo maar uit het niets bokken bij een paard dat 2 maanden onder het zadel is kan een teken zijn van puberaal gedrag. Als jij niet met dat puberale gedrag om kunt gaan, en niet weet hoe je dit moet voorkomen, dan ben je in mijn ogen niet de geschikte persoon om een paard in te rijden.

Ik ga daarbij van uit dat er geen lichamelijke gebreken zijn, en dat het harnachement goed past. Als een pony eenmaal door heeft dat hij je er af kan werken, is het hek van de dam.

Afstraffen kun je dit gedrag absoluut niet, je pony zou niet weten waarom hij die "correctie" krijgt. Het feit dat je er al over na denkt toont al dat je niet weet hoe een paard in elkaar zit, hoe het paard denkt. Hoe wil je hem dat in hemelsnaam verder op gaan leiden?