zirkoontje schreef:
hier ben ik het dus helemaal mee eens! En jeetje zeg wat een drama over die spoortjes. Ik ken vele africhtingsstallen waar de ruiters altijd sporen om hebben maar je moet ze op de juiste momenten kunnen gebruiken.
Kijk, je hebt mensen die natuurlijk constant prikken met die dingen maar laten we er maar van uit gaan dat niemand van ons dat doet toch??
waarom dan zo'n drama over een spoortje.
Mijn paard is goed voor mn been maar toch heb ik altijd een (klein knop) spoortje om, op de momenten dat ze dan even wat minder voor het been is, bijvoorbeeld als ik buiging/ stelling vraag of wat moeilijker oefeningen, kan ik dan mn spoortje erbij pakken. Soms heb ik ze niet nodig en de andere dag weer wel en neem maar van mij aan dat ze NIET afgestompt is.
erg mooi paard trouwens!
Kijk als je een goede beenligging hebt en je kuithulpen goed op orde hebt is het idd niet erg om met sporen te rijden omdat je ze dan ook pas "gebruikt" wanneer je wat meer actie wil hebben.
Om eerlijk te zeggen hou ik m'n benen wel aardig stil, maar nog niet stil genoeg om sporen te kunnen dragen. Dat weet ik van mezelf en zal m'n paard daar dan ook niet mee pesten door bijna elke pas onnodig te gaan prikken. Daarnaast heb ik ooit met sporen gereden en ben ik zó voorzichtig bezig met drijven dat m'n houding daar flink van achteruit gaat...
Op de foto's is duidelijk te zien dat ze nog geen correcte houding heeft en dat het gebruiken van spoortjes zwaar af te raden is, omdat ze constant zal gaan "prikken". Áls je er dan voor wil zorgen dat ze weer voor het been gaat lopen moet je vooral elke pas gaan lopen prikken...
Als je nou behoorlijk moeilijke oefeningen gaat rijden, dan zijn sporen idd handig om even duidelijk te maken dat je paard niet zomaar harder moet, maar even flink veel meer actie moet gaan laten zien.(bv. de draf uitstrekken, passage e.d.) En dát is dan toch wel anders dan een overgangetje van stap naar draf, wat een van de basisoefeningen zijn voor een 3-jarige. De moeilijkere oefeningen zijn meestal voor paarden die 1 á 2 jaartjes ouder zijn en niet voor dit paard.
Vandaar het gezijk over de spoortjes