equador merrie 3jr @ work

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

equador merrie 3jr @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 13:12

Afbeelding

Afbeelding

Deze merrie is inmiddels verkocht, maar goh; ze liep toch al wel heel fijn! Ze moet nog wat beter aan het been, ik moet nog met mijn hakken drijven. Ze reageerde eerst niet zo charmant op het zweepje ahum... Met een spoortje om leek het al een stuk beter!

Mariek_

Re: equador merrie 3jr @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 14:56

Jammer dat ze verkocht is, het is een mooi paard!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 15:44

3jr, spoortje om? oke eigen keus, ik zeg niks meer...
jammer dat ze verkocht is echt een lekkerding!

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 15:46

"Ik moet nog met mijn hakken drijven" (??) Drijven doe je met je kuiten, en sporen, eigen keus maar ik had het niet gedaan.. mijn paardje was ook zo slecht aan 't been en bang voor de zweep, maar die heb ik op stemcommando getraind en nu verder aan 't been!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 17:04

dat stukje tekst is weggehaald zeker ?
ach..
leuk paard

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 17:11

Ja het is weggehaald

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:05

Mooi paard zeg!!
Echt jammer dat ze verkocht is!

Rak_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:09

3jaar mmm.. wel een mooie pony jammer dat die is verkocht

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 08:00

Ja inderdaad; ik rijd een 3 jarige liever voorzichtig met een stomp spoortje dan dat ik haar moet schoppen en slaan en dus met mijn handen beweeg en onrustig moet gaan zitten en haar uit ballans breng. Op stem trainen is heel leuk, maar dat doe je volgens mij ook met een zweep aan de longe en als ze dan niet luistert... ieder zijn eigen, maar mijn manier werkt echt prima en mijn paarden zijn allemaal blij. Bovendien was ze al wel aan de stem, maar hoe drijf je ze een hoek in op de stem hè... moeilijk hoor. Bedankt voor de leuke reacties. Het is inderdaad een heel leuk paard.

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 09:43

Leuk beestje zeg,jammer dat ze verkocht is.

Ik vind het heel goed dat je een jong beestje wat lager rijd,volkomen mee eens,alleen ze loopt te veel achter te loodlijn,voortaan een paard iets meer met zijn neusje eruit rijden,nog veel succes

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 09:49

jammer dat ze kort in de hals gereden werd en met spoor wel een mooi paard om te zien
mijn 3 jarige is ook niet zo aan het been maar om dan meteen naar sporen te grijpen

lilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 09:50

Loopt ze niet een beetje teveel achter de loodlijn? Verder vind ik het ene heel mooi paardje en loopt ze al best goed voor een 3-jarige

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:01

Leuk dier, jammer dat ze verkocht is.

Bi0n_Tiffiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:04

leuk bestje Jammer dat ze verkocht is, misschien kan je voglende keer je hakken uitdrukken (bij een ander paard dan )

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:05

ik vind het een leuk dier. loopt af en toe wel wat diep.
je had um natuurlijk eerst iets meer op het been kunnen rijden,reageert ie niet,tikje met het zweepje. ach en opzich een heel klein spoortje kan ook best,maar dan moet je niet zo met je hakken overdwars in de buik van je paard zitten...

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:15

meiske16 schreef:
Ach en opzich een heel klein spoortje kan ook best,maar dan moet je niet zo met je hakken overdwars in de buik van je paard zitten...

Daar heeft ze wel een beetje gelijk in.
Verder heb ik ook niets tegen je sporen. je eigen beslissing

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:01

Er staat duidelijk dat omdat t paard nog niet zo goed aan t been was, ze m nog teveel met r hak moest aandrijven (ipv met lichte kuitdruk lijkt mij). Op een zweep reageerde t beesie blijkbaar nogal heftig, dus dat je dan een spoortje om doet vind ik niet raar. Ik ga er niet vanuit dat ze zo met r hak r in zit te porren als ze een spoortje om heeft. Een spoortje rijdt makkelijker als met een zweep. Met een zweep zit je veel meer in de mond als je m bij wil tikken.

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:33

Probeer je hakken uit te drukken... lijkt wat netter en ook als je met spoortje rijdt hoef je je hakken niet zo op te trekken

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:53

Hmzz ik heb het ook niet zo op een spoortje bij jonge paarden, ik kon bij me 4 jarige niet anders aangezien die Volledig in paniek raakte als je een zweep in je handen had, en dan heb ik het over gevaarlijk paniek. toen ben ik er naar 3 maanden ook met een spoortje op gegaan, wat eigenlijk tegen me zin in was maar kon niet anders.

Me drie jarige rij ik gewoon met lichte kuit druk en een zweepje, gaat prima, afentoe aandrijven met je hak om geen reacktie wil ook wel eens helpen. Vandaar uit kan je ook gaan werken aan tempowisselingen noem maar op. dit zijn mischien moment op namens maar vind je hakken er zo niet fijn uitzien, moet dan ook al helemaal niet aan een spoortje denken.

Ik zie erg veel spanning in zijn/haar nek. (herken het probleem, probeer hem van voor wat meer los te laten. Dan heb je kans dat die nog meer lager komt, en niks in je hand hebt, probeer vanuit daar ook gewoon los te kunnen laten en het neusje eruit te kunnen rijden, het lijkt of je veel druk op je hand hebt..

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 18:22

Ik heb het niet zo op sporen. Je zal wel erg snel resultaat zien, maar voor je paard is het niet zo fijn en wat als je paard ook niet meer reageert op de sporen?! dan heb je niks meer
Daarnaast maak je nu de regels met je paard dat een prik met de spoor harder gaan is terwijl dat eigenlijk al moet met de druk van je kuit...

Waarschijnlijk reageert ze dus niet meer op je been omdat je constant aandrijft. Het is de bedoeling dat je rust geeft wanneer ze reageert op je been en dat ze leert een constant tempo aan te nemen. Voor een jong paard is dat nog moeilijk dus geef haar eerst de tijd om te begrijpen wat je nou precies van haar wil. Verder zie ik het hoofd en de hals wat ontspannender omlaag en dat het paard op der eigen benen loopt... Beugels zijn wat aan de korte kant waardoor je je hakken erg optrekt en daardoor constant elke pas aan blijft drijven en ook nog eens je paard tijdens het lopen in de weg zit. (jezus wat ben ik aan het zeiken zeg! )
Ik wou iig nog kwijt dat ik m'n paard (een manegepaard dat niet voor het been was) binnen een paar maanden had geleerd door met m'n zit! (niet eens met kuithulp) te reageren en voorwaarts te gaan. Geen spoor aan te pas gekomen! het kán dus ook zónder spoor maar eigen keus

Voor de rest een erg leuk paard met hele leuke gangen! Heb je nog wel contact met de mensen die haar gekocht hebben!? Lijkt me een enorme stap om je paard die je hebt ingereden te verkopen.

JoRiNe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 18:33

mooi paard, maar ik ben het helemaal eens met de mense hiervoor, over de sporen en de hals!

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 20:23

Yvonnelind schreef:
a inderdaad; ik rijd een 3 jarige liever voorzichtig met een stomp spoortje dan dat ik haar moet schoppen en slaan en dus met mijn handen beweeg en onrustig moet gaan zitten en haar uit ballans breng. Op stem trainen is heel leuk, maar dat doe je volgens mij ook met een zweep aan de longe en als ze dan niet luistert... ieder zijn eigen, maar mijn manier werkt echt prima en mijn paarden zijn allemaal blij. Bovendien was ze al wel aan de stem, maar hoe drijf je ze een hoek in op de stem hè... moeilijk hoor. Bedankt voor de leuke reacties. Het is inderdaad een heel leuk paard.

hier ben ik het dus helemaal mee eens! En jeetje zeg wat een drama over die spoortjes. Ik ken vele africhtingsstallen waar de ruiters altijd sporen om hebben maar je moet ze op de juiste momenten kunnen gebruiken.
Kijk, je hebt mensen die natuurlijk constant prikken met die dingen maar laten we er maar van uit gaan dat niemand van ons dat doet toch??
waarom dan zo'n drama over een spoortje.

Mijn paard is goed voor mn been maar toch heb ik altijd een (klein knop) spoortje om, op de momenten dat ze dan even wat minder voor het been is, bijvoorbeeld als ik buiging/ stelling vraag of wat moeilijker oefeningen, kan ik dan mn spoortje erbij pakken. Soms heb ik ze niet nodig en de andere dag weer wel en neem maar van mij aan dat ze NIET afgestompt is.

erg mooi paard trouwens!

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 00:27

zirkoontje schreef:

hier ben ik het dus helemaal mee eens! En jeetje zeg wat een drama over die spoortjes. Ik ken vele africhtingsstallen waar de ruiters altijd sporen om hebben maar je moet ze op de juiste momenten kunnen gebruiken.
Kijk, je hebt mensen die natuurlijk constant prikken met die dingen maar laten we er maar van uit gaan dat niemand van ons dat doet toch??
waarom dan zo'n drama over een spoortje.

Mijn paard is goed voor mn been maar toch heb ik altijd een (klein knop) spoortje om, op de momenten dat ze dan even wat minder voor het been is, bijvoorbeeld als ik buiging/ stelling vraag of wat moeilijker oefeningen, kan ik dan mn spoortje erbij pakken. Soms heb ik ze niet nodig en de andere dag weer wel en neem maar van mij aan dat ze NIET afgestompt is.

erg mooi paard trouwens!

Kijk als je een goede beenligging hebt en je kuithulpen goed op orde hebt is het idd niet erg om met sporen te rijden omdat je ze dan ook pas "gebruikt" wanneer je wat meer actie wil hebben.
Om eerlijk te zeggen hou ik m'n benen wel aardig stil, maar nog niet stil genoeg om sporen te kunnen dragen. Dat weet ik van mezelf en zal m'n paard daar dan ook niet mee pesten door bijna elke pas onnodig te gaan prikken. Daarnaast heb ik ooit met sporen gereden en ben ik zó voorzichtig bezig met drijven dat m'n houding daar flink van achteruit gaat...
Op de foto's is duidelijk te zien dat ze nog geen correcte houding heeft en dat het gebruiken van spoortjes zwaar af te raden is, omdat ze constant zal gaan "prikken". Áls je er dan voor wil zorgen dat ze weer voor het been gaat lopen moet je vooral elke pas gaan lopen prikken...
Als je nou behoorlijk moeilijke oefeningen gaat rijden, dan zijn sporen idd handig om even duidelijk te maken dat je paard niet zomaar harder moet, maar even flink veel meer actie moet gaan laten zien.(bv. de draf uitstrekken, passage e.d.) En dát is dan toch wel anders dan een overgangetje van stap naar draf, wat een van de basisoefeningen zijn voor een 3-jarige. De moeilijkere oefeningen zijn meestal voor paarden die 1 á 2 jaartjes ouder zijn en niet voor dit paard.
Vandaar het gezijk over de spoortjes

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 11:11

casjuh schreef:
zirkoontje schreef:

Kijk als je een goede beenligging hebt en je kuithulpen goed op orde hebt is het idd niet erg om met sporen te rijden omdat je ze dan ook pas "gebruikt" wanneer je wat meer actie wil hebben.
Om eerlijk te zeggen hou ik m'n benen wel aardig stil, maar nog niet stil genoeg om sporen te kunnen dragen. Dat weet ik van mezelf en zal m'n paard daar dan ook niet mee pesten door bijna elke pas onnodig te gaan prikken. Daarnaast heb ik ooit met sporen gereden en ben ik zó voorzichtig bezig met drijven dat m'n houding daar flink van achteruit gaat...
Op de foto's is duidelijk te zien dat ze nog geen correcte houding heeft en dat het gebruiken van spoortjes zwaar af te raden is, omdat ze constant zal gaan "prikken". Áls je er dan voor wil zorgen dat ze weer voor het been gaat lopen moet je vooral elke pas gaan lopen prikken...
Als je nou behoorlijk moeilijke oefeningen gaat rijden, dan zijn sporen idd handig om even duidelijk te maken dat je paard niet zomaar harder moet, maar even flink veel meer actie moet gaan laten zien.(bv. de draf uitstrekken, passage e.d.) En dát is dan toch wel anders dan een overgangetje van stap naar draf, wat een van de basisoefeningen zijn voor een 3-jarige. De moeilijkere oefeningen zijn meestal voor paarden die 1 á 2 jaartjes ouder zijn en niet voor dit paard.
Vandaar het gezijk over de spoortjes

Nou nou, jij hebt er verstand van zeg ahum; mij zo beoordelen aan de hand van 2 foto's!! En lezen kan je dus ook niet. Ik doe die spoortjes; Stompe knopspoortjes dus, om zodat ik niet zo hoef te drijven. Ik heb een super stil been en ben echt niet gewend om met mijn hakken omhoog te rijden en om bij elke stap te drijven. Een paard moet leren op eigen benen te lopen! Verder vind ik het normaal om een jong paard ietwat in de verlichte zit te rijden en dus de beugels een gaatje korter te hebben dan bij een verder afgericht paard. vandaar deze houding. Ik grijp niet zo snel naar hulpmiddelen. Mijn Sportpaarden rijd ik thuis allemaal zonder spoor; zie foto.
Afbeelding
Ik ben gedipl. Orun instructrice ook, dus ben echt wel in staat te beoordelen of ik cappabel genoeg ben om een stomp spoortje te dragen dame! Bovendien rijd ik elke week les en 2 keer per maand privéles, dus zit er maar niet over in dat ik mijn paarden mishandel.
Misschien moet je eerst wat beter nadenken voor je zoiets onder een foto schrijft waar iemand anders trots op is. Laatste opmerking: Gebruik nooit een spoor omdat je wat meer "actie" wilt, want dáár is een spoor dus níet voor bedoeld .

Leuk zeg; ik zal hier nog eens een foto plaatsen BAH!!

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 11:19

Ik vind het ook sneu voor je dat mensen zo reageren! Je weet toch wel wat je doet? en denk je meteen als je met een spoor rijd dat je paard verneukt is? ach kom op zeg! de TS weet heus wel wat ze doet!