Fardau [Fries] weer eens @ work

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Fardau [Fries] weer eens @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 10:05

Sinds Fardau nogal uitgedijd is omdat ze dag en nacht in het land staat, past mijn zadel niet meer helemaal. Hij is wat aan de smalle kant geworden en de singel is moeilijker vast te krijgen. Ik moet dus op zoek naar een breder zadel, maar moet eerst nog even doorsparen.

Ik heb mede daardoor de laatste paar maanden maar weinig gereden en vooral gelongeerd. Af en toe klim ik er even op, en het valt me mee hoe goed we dan door gaan waar we gebleven waren.

Vorige week was zo'n dag en het leek me leuk deze foto's te plaatsen om een beetje te kunnen blijven volgen of en hoe het rijden veranderd.

Het galopknopje komt er steeds meer op te zitten en ik wordt minder heen en weer geschud. Ik ben in de galop alleen maar bezig met het aangaloperen op commando, braaf doorgaloperen, een beetje sturen (grote volte) en weer terug naar draf als ik dat wil.
Ook met het rijden ben ik nog steeds bezig met sturen, aanleuning, nagevelijk blijven in de overgangen gaat al best goed, maar luisteren naar het binnenbeen en lengtebuiging blijft nog wat moeilijk. Ook probeer ik meer tempowisselingen te rijden en stukjes middendraf op diagonaal en lange zijde. Sinds we meer met de galop bezig zijn vergist ze zich vaker en springt sneller aan in de galop als ik wil verruimen

Ik probeer er bij mezelf om te denken dat ik mijn hakken uitdruk, mijn handen meer bijelkaar houd en voor me draag en rechtop te blijven zitten.

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding
De rechtse/onderste vind ik zelf mooi

AfbeeldingAfbeelding
Een galopje

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding
Ik wil niet dat ze zich sterk kan maken door aan me te trekken, dus als ze dat probeert, dan ga ik eerst mee en probeer haar dan met mijn been weer naar mijn hand te rijden. als ze zich sterk kan maken omdat ik echt weerstand bied, dan red ik dat toch niet en wordt ze alleen maar strak. en vervelend.

AfbeeldingAfbeelding
weer galopje

En deze laatste:
Afbeelding

Hopen dat ze wat afslankt en ik snel een breder zadel kan kopen. Dan kan ik weer wat meer met haar doen.

Geertje bedankt voor het foto's maken!

NehnaDagmar

Re: Fardau [Fries] weer eens @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:10

Dat is een heel verschil met Moenira! Maar het ziet er goed uit hoor.. Ga je deze niet starten?
Ik ben trouwens zooo jaloers op die mensen

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:17

Ooh wat een mooie fries!
Ziet er netjes uit hoor ..
veel plezier er mee!

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:55

wow die hengstenvlecht!!!
Pracht beest en jullie zijn een leuke combie

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:15

Wow mooi beestje!!!
En idd een gave vlecht....
En wat ben ik jalours op dat terrein incl huis!!!!!!!!

xSemmiexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:18

Waauw mooi

HedwigG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:49

Het ziet er weer goed uit hoor! wat is ze toch een leuk friesje
zo dik lijkt ze eigenlijk niet eens, staat wel bij der! ga je der ook starten?

Rak_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:56

Echt een mooie fries! hij loopt ook mooi een mooi setje zijn jullie!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 12:23

Dank jullie wel

Dat ze zo dik is zie je ook niet echt omdat ze een beetje vierkant wordt Vandaar dat mijn zadel ook niet meer zo past, het komt er aan de bovenkant bij in plaats van aan de onderkant

Het lijkt de eigenaren heel erg leuk als ik haar ga starten, maar ik zie het zelf nog niet zo zitten. Ze is soms wat drammerig en erg sterk aan de hand en kan zich ook best druk maken. dan is de overstap van een gevoelig pony naar een stevige eigenzinnige Fries wel erg groot
Daarnaast merk ik om me heen dat je met een Fries toch wel snel jezelf dubbel en dwars moet bewijzen als het niet echt een rijtypische Fries is met goede bewegingen.
Fardau heeft van zichzelf wat korte en vlakke gangen, is nog overbouwd met een wat verzonken rug. Ik moet haar echt goed rijden wil ze meer ruimte en gedragenheid laten zien en dat lukt nu nog maar af en toe op kleine stukjes.

Binnenkort zouden we eens een proefje zonder galop proberen en als de galop goed te sturen is en ze ook daarin nagevelijk te rijden is zal ik haar wel eens meenemen naar een onderling wedstrijdje van onze club...
kijken of ze zonder hek ook nog zo braaf is

Maar dat zal wel even duren want moet mijn tijd voorlopig nog over 3 paarden verdelen (excl. Andrew). En moet ook weer aan het werk volgende week... Ik kom ongeveer 2 a 3x per week bij deze familie, maar rijd dus niet elke keer.

Ze wonen inderdaad heel erg mooi en huis, tuin, stallen en bak liggen er zeer verzorgd bij. Het was de bedoeling dat we van de winter overdekt zouden kunnen rijden, maar voorlopig hebben ze het nog te druk met hun bedrijf om aan de bouw van de binnenbak te beginnen. Is dus even afwachten of dat nog lukt... (ik hoop het, want was echt vies, nat en blubberig afgelopen winter )

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:46

Ziet er erg goed uit

mirarocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:50

ziet er heel goed uit

chantal13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 09:57

leuk zeg!!.. en een mooie paardje!! en ze loopt mooi!
ga je echt geen wedstrijden met haar rijden?

Groetjes Chantal!

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:38

mooi merrie...

Persoonlijk vind ik er wel wat te zwaar maja met een lekkere wei mag dat wel.

Vind het er netjes uitzien
Hoe oud is ze nu precies?

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:11

Heey Joyce!

Het gaat echt leuk met Fardau zeg!
Jammer dat ze wat dik word..
Ik zou zeggen: zoek een sponsor.. koop een vrachtwagen... en ga met alle 3 op concours!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 20:31

Hahahahaha, zie je me al rijden
Met 2 B-paardjes en 1 L2-pony op concours met vrachtwagen...
Eerst alle op 3 adressen vlechten, dan alles op drie adressen ophalen en vervolgens op concours zonder hulp en voorlezer

Bij deze dus: groom gezocht

Fardau is 4 geworden deze zomer. Ik ben begonnen met haar zadelmak maken in november en we zijn er maximaal 3x per week, maar ook periodes veel minder vaak, mee bezig. Ze heeft ook tussendoor verschillende keren een paar weken "vakantie" gehad door verschillende redenen (weer, zieke eigenaresse, druk bezette agenda van mij of eigenaresse, te dikke Fardau etc. )
Zou eigenlijk wat meer regelmaat in moeten, maar we hebben geen haast met haar... Als ze echt goed genoeg gaat lopen dan komt de zin in wedstrijden vanzelf wel denk ik!
Ik merk wel dat hoe verder ik zelf kom met rijden hoe hoger ik de lat leg voor ik een paard er klaar voor vind
Hebben anderen dat ook?

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 23:37

Hmmm..? nee,.. geen last van
Dilayla is 2 weken geleden "beleerd" en over 2,5 week hebben we onze eerste (onderlinge) wedstrijd..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 07:51

Leuk leuk leuk!!!! Super zeg!!! hihihi
Gaat vast ontzettend goed, Delaila is zo braaf!!! (en galopeert vast makkelijker dan Fardau )
Vanaf wanneer neem je haar mee naar les?

Als je een keertje rustig naar buiten wil met mij en Andrew moet je het zeggen! Die kennen elkaar zo goed. dat kan bijna niet verkeerd gaan

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:48

Het gaat echt goed, he Joyce!?! Super! Het is echt een mooie merrie!

Verder nog succes, en als je nog een groom nodig bent...Hoeveel geef je ervoor per uur? Haha, nee geintje, als je nog iemand nodig bent, geef je maar een gil!

Groetjes Klaas

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 09:44

Bedankt Klaas! Van je aanbod wil ik graag gebruik maken. Heb meestal wedstrijd op zaterdagen is dat een probleem? Dan kan ik wat inplannen voor van de winter Anders overleggen we even via pb of msn...