Tips voor het weglopen over de schouder

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Tips voor het weglopen over de schouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 09:06

Mijn pony gaat op t moment erg lekker, ze loopt lekker in balans, laag en rond, en rechtsom gaan de voltes ook perfect, buigt haar lichaam netjes in en blijft dus ook goed in balans.
Linksom is haar moeilijke kant, en als ik dan op de volte e-b-e rijdt, loopt ze weg over haar schouder richting de uitgang van de bak. Ook als ik gewoon over de hoefslag rijdt en we komen in de hoek waar de uitgang zit loopt ze over haar schouder weg en valt dus ook helemaal uit elkaar en het balans is ver te zoeken...
Toen ik er daarna een zweep bij pakte en die in mn rechterhand nam, deed ze het dus al bijna niet meer. Ze vindt linksom wel moeilijker (komt beetje omhoog) maar ze liep niet meer zo weg over haar schouder.

Nou vroeg ik me af, is ze gewoon aan het etteren?
Als ik dus op die volte zit, de kant waar de uitgang niet zit, gaat perfect, dan heeft ze een prachtig balans, maar als we dan aan de andere kant komen kan ze opeens helemaal niets meer...
Ik rijdt absoluut niet veel , hoogstens 3x per week een half uurtje , er zit altijd een dag rust tussen en we rijden daarvan maar 1x in de week in de bak. Overtraind is ze niet, we doen heel rustig aan.
Wat zijn goede oefeningen die ik in het bos kan doen om haar links sterker te maken?

chrisje_83

Re: Tips voor het weglopen over de schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:30

Zorg er eerst voor dat je pony goed rechtgericht is. En op de rechte zijdes echt recht loopt. Daarna kan je op je volte gaan begrenzen. Vraag niet te veel stelling, want dan is de kans dat ze over de schouder weglopen vele malen groter. Vraag dus wel stelling maar niet overdreven. Probeer goed te begrenzen met je buitenhand. Je kan ook goed begrenzen door iets stelling naar de buitenkant te vragen.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 17:59

begrenzen met je buitenhand.. dan kan hij niet meer over de buitenschouder weg vallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:23

Je pony is idd gewoon scheef, dat is ieder paard van nature. Hij vind het op die kant moeilijk om zijn binnenachterbeen eronder te zetten, daardoor loopt ie iets met de achterhand naar binnen en drukt de schouder er aan de buitenkant uit. Jij moet m nu begrenzen met de buitenteugel en met je binnenbeen die achterhand eronder drijven. Voltes openen en sluiten zijn hele goeie oefeningen, wijken van de hoefslag naar binnen ook. Verder misschien goed om af en toe eens een les te hebben, die ziet ook meer dan jij voelt... Succes!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 18:54

Sydney2005 schreef:
Je pony is idd gewoon scheef, dat is ieder paard van nature. Hij vind het op die kant moeilijk om zijn binnenachterbeen eronder te zetten, daardoor loopt ie iets met de achterhand naar binnen en drukt de schouder er aan de buitenkant uit. Jij moet m nu begrenzen met de buitenteugel en met je binnenbeen die achterhand eronder drijven. Voltes openen en sluiten zijn hele goeie oefeningen, wijken van de hoefslag naar binnen ook. Verder misschien goed om af en toe eens een les te hebben, die ziet ook meer dan jij voelt... Succes!

Ja met les ben ik idd bezig om te regelen, dat heeft iedere ruiter nodig.

Mn pony is wel wat scheef idd, maar ik denk toch dat het een combinatie is vn scheef zijn en aan het klieren zijn.. Ik ben bezig haar goed recht te richten, maar ik wist eigenlijk ook niet goed wat ik moet doen als ze 'ontsnapt' naar de uitgang en dus wegloopt over de schouder. Ik nam altijd mn buiten teugel er wat aan en liet haar voorwaartser lopen, maar dat werkt niet echt. Dan loopt ze juist naar de uitgang en wint ze ook nog...
Ik besef nu eigenlijk pas dat ik idd mijn binnenbeen er niet aan legde, dat zal de truc wel zijn... Als ik haar achterhand weer wat terug vraag kan ze natuurlijk niet meer over der schouder weglopen....

Alleen zit ik nog wel met een ding, mijn pony wijkt nog absoluut niet voor t been. Als ik been geef, of het nou links of rechts is, achter of niet, gaat ze harder lopen, ze wijkt absoluut niet opzij. Dus dat zal ik eerst moeten oefenen.

Thanx voor je antwoord

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 07:03

Dat wijken moet je aan beginnen als er een instructrice naast staat, in het begin is een pas al voldoende. Een voorbereidingsoefening is schouder binnenwaarts. Daarmee leer je ze de verschillende beenhoudingen aan. Been aanleggen betekent voor jouw paard nog alleen vooruit( heeft ook met begrenzen te maken).

Dat weglopen over de schouder kan een probleem worden op de inrijterreinen, Saskia is vorige week in Cornwerd begonnen en in makkum uitgekomen, over de linkerschouder weghollen. Daar moet je dus echt streng tegen optreden, desnoods een por met je buitenbeen of een tikje op de schouder.

Maar daar zal je instructrice je wel in begeleiden.
Kun je niet al naar les van de ponyclub? Dat is meestal een stuk goedkoper.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 07:06

Trouwens in je profiel gespiekt: wat een ontzettend gaaf paard is die connamara van jou!
( laat die ponyclub maar zitten zal wel een LRV worden)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 08:03

Zou ze niet gewoon stout zijn denk je? je zei dat het al heel wat helpt als je je zweepje aan de buitenkant houdt, dus dat zou ik maar even volhouden. Als ze weer door je buitenhand en been heen breekt naar de uitgang toe, moet je haar goed duidelijk maken dat jij dat niet wilt. Dus goed begrenzen aan de buitenkant, zweepje tegen de schouder en evt. tikje als ze toch niet luistert. Aan de andere ingewikkeldere dingen pas weer werken als ze gehoorzaam is.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 08:27

Zoals al eerder gezegd, goed rechtrichten, ook op de volte en dan linksom niet te veel stelling vragen maar voor je gevoel recht over de volte gaan, haast met wat contrastelling. Uiteraard de buitenkant goed begrenzen en dat zweepje zou ik inderdaad ook nog even volhouden!!

Misschien kun je een slangenvolte rijden? Dan ga je op de plek waar ze uitbreekt dus rechtstellen en ombuigen naar rechts in plaats van linksaf op de volte te blijven. Een volgende keer juist weer wel op de volte blijven en haar zo bezig houden. In je profiel staat ook dat ze veel te intelligent is en intelligente paarden moet je bezig houden, anders gaan ze jou bezig houden bijvoorbeeld door dit uitbreken .

Succes ermee en ik vind het een leuke pony!!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 09:42

Thanx iedereen! Ze is ook heel knap

Ja ik heb het geoefend, het ging al een stuk beter! (dus heb met mn binnenbeen gecorrigeerd en bijna geen stelling gevraagd) Soms probeerde ze het toch nog even, maar over het algemeen gaat het een stuk beter Ook een beetje wijken geoefend (1 of 2 pasjes maar hoor, het gaat om het idee dat ze wijkt voor het been niet voor de oefening 'wijken' zelf), gaat nu ook beter Ben gewoon naast de hoefslag gaan rijden en gevraagd haar te wijken naar de hoefslag. Omdat ze toch graag steun zoekt aan de rand deed ze dat maar al te graag natuurlijk.

amondi -> Ja gelijk heb je
Alleen pony club hahaha, ben al 19 hoor :p En mn pony is wel een bijna paard hoor

Babootje -> Ja er zal ook wel wat 'ondeugends' meespelen. Ze wil niet in de bak rijden, dat vindt ze saai, en dat laat ze merken ook.
Ze heeft nou weer wat nieuws. We kunnen nu ineens niet meer in de goede galop aanspringen... Terwijl dat tot nu toe nog nooit verkeerd is gegaan. En in het bos hebben we daar geen last van, dan kan ze ineens alles.

Gitta1977 ->
Ja die slangenvolte vindt ik wel een goede inderdaad! Dat ga ik proberen!
Je hebt helemaal gelijk hoor, ik móet elke keer met een andere (moeilijkere) oefening aankomen anders gaat ze dit soort dingen verzinnen. Ze heeft het nodig om elke keer wat anders te leren.

Ik weet nog wel met het oefenen halthouden toen ze net was ingereden. Onbewust stond ik 2x achter elkaar 5 seconden stil, en gaf daarna weer t commando stap.
De 3de keer stapte ze dus precies na die 5 seconden weg, en het koste mij heel veel moeite om haar stil te houden. Dit koste weer 4 dagen om er weer uit te halen...
Of ik liep onbewust een paar dagen achter elkaar aan haar linker kant. Toen ik een dag erna aan haar rechterr kant wou lopen lukte het dus niet, ze begon te steigeren en nam elke keer een spurt naar de andere kant van mij. Heeft ook weer een uur gekost voordat ik normaal aan haar rechterkant kon lopen.
Je moet zo oppassen met hoe je alles doet.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:59

Mijn paard deed dat ook, toen heb ik haar extra rechtgericht en iets meer me buitenteugel eraan. en toen ging het weer perfect.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:52

buitenteugel zou ik zeggen ...vooral laag desoods verkeerde stelling aannemen...