sloom

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luckytopper

sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 19:05

Ik rij op een 4 jarige haflinger ruin.
Hij reageert niet optimaal aan mijn been en is niet goed voorwaarts.
Ik rij af en toe wel met sporen, maar ik vraag me af of dit wel goed is,
heb gehoord dat ze eerst goed aan je been zijn en dat je dan pas met sporen moet gaan rijden.
Ik rij wel altijd met zweep maar soms moet ik hem echt een harde mep geven voordat ik reactie heb.
Heeft iemand nuttige tips.

LittleKathy

Re: sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:13

Sporen zijn er niet om je paard vlotter te doen lopen Ik had ze eerst ook, maar sinds anderhalf jaar rijd ik zonder. En dat gaat net zo goed kan ik je zeggen. Wat je moet doen is je paard vlotter te reageren op je been. Als hij reageert op je been, belonen! Reageert hij niet geef dan een tik achter je kuit met de zweep. Reageert hij: belonen! Ga nu schakelen: stappen, draven, stappeb draven, je zult merken dat je paard beter gaat reageren. Reageert hij niet moet je niet blijven schoppen of wat dan ook, want daar went ie aan en dan wordt het alleen maar erger Geef rustige hulpen, schop hem niet maar gewoon evne knijpen. Succes!

KisSs_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:21

ik ben het met manonnetjoe eens,mijn instucteur zegt ook dat je moet knijpen en dan vast houden tot je reactie krijgt,en en als het te lang duurt idd een tik geven

luckytopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 19:25

oke ik ga het is proberen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:07

Mijn ruin is ook sloom maar ik heb zoiets van gewoon conditie kweken en zo soms is het de aard van het beesie.

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:53

je kunt ook heeel veeeel overgangen rijden. Dat doe ik ook als ik op de haflinger van een vriendin moet rijden. Dan maak ik heel veel overgangen en als hij niet meteen op been reageert dan geef ik een tik met de zweep (een flinke tik, want da heeft ie echt nodig :s). En uiteindelijk moet ie beter reageren op benen. Je kunt ook in tempo schakelen en schijnovergangen maken. Succes

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:15

Ben het met bovenstaande eens ga heel veel overgangen rijden en wees conseqwent.Vraag altijd op dezelfde manier aan je pony om een overgang te maken en wil dan ook echt een reaktie van je pony hebben.Met heel veel ovegangen bedoel ik dat je om de paar meter wel van gang mag veranderen houd je pony lekker bezig en verras hem dus vraag elke keer wat anders niet alleen stap draf maar ook eens halt houden of een paar pasjes galop tussen door.Blijf daarbij ook veel figuren rijden blijf niet eindeloos op de hoefslag rijden maar maak het leuk en interessant voor je pony.Je zult zien dat het steeds beter gaat.De sporen zou ik in de kast laten liggen hier moet je helemaal niet mee rijden zorg er voor dat hij lekker aktief aan je been komt en dan heb je geen sporen meer nodig blijf je met sporen rijden dan luisterd hij volgend jaar waarschijnlijk helemaal niet meer naar jouw been.

luckytopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 12:36

Ik heb gister weer gereden en hij was echt super voorwaarts.
bedankt voor de tips