middendraf..... wat doe ik verkeerd?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

khorizon

middendraf..... wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 13:15

Ik ben pas gestart in de B. Nu loopt hij super maar zijn middendraf is sinds zijn peesblesure vorig jaar niet meer wat het geweest is. Nu denk ik dat het vooral aan mij ligt. Waarschijnlijk houd ik hem te veel in.

Hij veruimd niet genoeg en loopt soms enkele passen onregelmatig. We zijn nu zijn achterhand aan het trainen zodat hij niet meer op de voorhand valt.
De keren dat hij de middendraf wel goed doet loopt hij ook niet onregelmatig.
(Hij mankeert verder niks).
Zou ik hem te veel vast houen of juist teveel los gooien.
Wie kan mij helpen en heeft tips.

MSDH

Re: middendraf..... wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:25

aan je verhaal te hore, gooi je em teveel los waardoor ie ineens al jou steun kwijt is, en gaat daardoor krabbelen. probeer alleen licht het frame te verlengen door je hand naar voren te doen, maar wel contact te houde!

KisSs_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:20

ik heb dat ook wel eens,paard loopt ook erg op de voorhand
alleen op wedstrijden loopt hij wel weer regelmatig
zou ook zo niet weten wat je er tegen kan doen?

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:27

ik ga mee met de tip van Marjette.
Probeer je hand er wl aan te houden. niet te vast en niet te los.

hij moet wel in contatc blijven met je hand, maar je paard moet wel jou hand opzoeken en niet de ruiter de paardenmond.

je bent in iedergeval wel goed bezig door de achterhand te trainen.
want hij moet leren op zijn eigen benen te lopen en balans te krijgen en sterker worden op het achterbeen.

hij moet niet in de overgang naar veruimen of voorwaarts gaan zijn balans in jou handen zoeken. is dus een questie van trainen en voelen.

succes

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:37

Denk voordat je aan de middendraf begint aan het plaatje dat je wilt neerzetten; dus meer gewicht op de achterhand zodat hij voor weg kan komen. Bij de middendraf zelf open je alleen je hand licht zodat je hem de lucht geeft om weg te komen; zorg er ook zeker voor dat je paard voor de loodlijn is met een middendraf mag de nase nog meer heraus. Ook is middendraf gewoon een heel lang proces voor je paard genoeg gewicht op de achterhand kan overnemen om voor weg te komen. Maar middendraf is weer wat anders dan uitgestrekte draf houd daar rekening mee.

Lynnlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 07:58

Hej ik heb juist gehoord dat jevoor je begint je paard IETS lager moet instellen , voor het geval hij opgooit dat jij hem nog steeds hebt . Hou de buitenteugel goed vast en zorg ervoor dat je hem niet te hard vast houd aan de binnenteugel want dan worden ze "scheef getrokken" . Hebt dit ook ff voorgehad na dit lukt het aardig goed !! Dus zoek het evenwicht tussen" houden" en "lossen" met je handen eigelijk

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:12

Volgens mij als je je paard lager instelt rijd je hem meer naar horizontaal evenwicht of zelf de grond in. Als je dat doet kan een paard nooit voor weg komen omdat hij de ruimte niet heeft en zijn gewicht even veel of meer op de voorhand is geplaatst. Juist als je het gewicht verplaatst naar de achterhand kan een paard voor meer wegkomen. Als een paard licht ontsnapt dus meer voor de loodlijn komt dat mag; deze extra lengte in zijn hals heeft hij nodig om goed te kunnen verruimen

Lynnlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:42

ik zeg ook niet dat je hem heel diep moet gaan rijden . Maar gewoon zorgen dat het hoogste punt niet" tussen zijn oren zit " maar net iets meer nr achter niet veel !!! Kan het moeilijk utileggen van hier , heb 'k een paard voor nodig :s

Lynn

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:11

In de B moet het hoogste punt nog lang niet tussen de oren zitten, eerder bij de derde nekwervel. Pas later komt het hoogste punt tussen de oren als een paard meer opgericht kan lopen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:24

khorizon schreef:

Zou ik hem te veel vast houen of juist teveel los gooien.

Probeer dit zelf eens uit probeer te voelen wat er gebeurt wanneer je iets minder of iets meer ruimte geeft en vergeet hierbij ook niet je beenhulp en hoeveel been er nodig is om hem mooi te laten veruimen.Dit is dus het moeilijke van paardrijden je moet voelen dit kan je instructrice je ook niet vertellen ze kan je onder steunen maar jij moet zelf voelen wat er voor nodig is om je paard mooi te laten veruimen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:32

probeer je niet teveel te focussen op die middendraf, maar ga juist in je training veel tempowisselingen rijden, steeds hele kleine stukjes. Probeer je aanleuning daarbij hetzelfde te houden. Let er wel op dat ie nageeflijk is als je naar voren rijdt, maar ook als je hem opvangt. Dit moet je zoveel mogelijk op je zit doen en je hand steeds naar voren houden, zonder los te gooien! Echt 100.000 tempowisselingen verder en je bent van je probleem af.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:18

Dat onregelmatige komt denk ik doordat je um te veel tegenhoud, probeer de teugels eens wat meer mee te geven...
veel oefenen, veel overgangen rijden

Irisamaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:28

Ik denk dat dit heel moeilijk is om te beoordelen als je het niet kunt zien. Alles is mogelijk: teveel geven, te kort houden, onrustige hand, etc etc. Vraag je instructeur om er eens naar te kijken, al moet je het zelf gaan voelen.
Maar: oefening baart kunst en ik ben dan ook voorstander van veel tempowisselingen rijden! Succes ermee!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 01:21

Het kan beide, teveel vasthouden of teveel loslaten zijn..probeer het gewoon eens uit zou ik zeggen, je voelt het zelf het beste.

Als ik die van mij teveel loslaat *wat ik per ongeluk vrij snel doe * valt ze op haar voorhand en ziet het er niet uit, wij zijn echt nog zoekende naar de perfecte manier om vooruit te komen zonder dat ze uit balans, ritme of op haar voorhand valt.

Dit is per paard verschillend, moeilijk om zo te zeggen via internet, en het beste te achterhalen door goed les te krijgen en goed naar de reacties van je paard te luisteren.

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:08

Als je paard onregelmatig wordt in de middendraf loopt hij gewoon niet genoeg op de achterhand. Je zegt zelf al dat jullie daar mee bezig zijn, dus ik zou er vooral op letten dat je hem zo veel mogelijk op de achterhand blijft rijden. Voor je middendraf doet kun je misschien net iets meer drijven en opvangen (VWNW) zodat hij net iets meer op de achterhand komt en vanuit daar een goede middendraf kan laten zien. Vergeet bij VWNW het voorwaarts rijden niet, want anders heb je niets om tegen te houden..

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 18:31

probeer als je bijvoorbeeld op de diagornaal komt voor je middendraf er voor te zorgen dat je paard helemaal recht is. Daarna zet je hem dieper aan de teugel. en niet ineens naar voren sturen, maar geleidelijk, dus: 30-40-50-60 en dan weer langzaam terug nemen. Op het moment dat je dat doet, heeft hij geen kans om zijn achterhand eruit te gooien.