kan me linkerhand niet ontspannen help!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wendyelst

kan me linkerhand niet ontspannen help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 23:39

ik rij nou vanaf januari op een manege paard Dr.pepper ik rij 2x in de week op hem en in januari ga ik met officiele wedstrijden beginnen het enigste probleem waar ik tot nu toe alleen nog op loop is dat ik totaal me linkerhand niet kan ontspannen mijn instructeur zegt dat ik rechts helemaal ontspannen heb maar me linkerhand weer altijd gespannen is. omdat ik met me linkerhand zo gespannen zit vergeet ik me rechterhand helemaal dus dan vraag ik op een gegeven moment nog alleen maar met links en dat is niet fijn voor het paard maar ook niet fijn voor mij want soms heb ik ook echt kramp in me linkerarm maar het lukt me gewoon echt niet om die te ontspannen iemand die er nog meer last van heeft ? of goede tips heeft ik doe trouwens in het dagelijkse leven ook alles met links kan dat niet daarmee temaken hebben of?

p.s ik heb ook altijd het gevoel dat ik meer kracht kan zetten in links en in rechts een stuk minder

Babootje

Re: kan me linkerhand niet ontspannen help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:12

Je bent niet de enige! Als je om je heen kijkt zie je meer ruiters als "Lee Towers" op hun paard zitten. Het kan dus nog erger. Het is overigens al mooi dat je je ervan bewust bent dat je dit doet.
Probleem begint ermee teveel gefocust te zijn op het paard rondrijden door aan de voorkant te "rommelen". Denk eraan, maar dat zul je best wel weten, dat het paard eerst naar voren is voordat je nageeflijkheid kan vragen.
Daarbij bewust omgaan met je houding en zit en in jouw geval met je handen. Dit kunt je doen door bijv. (als je het paard in stelling rijdt, met begrenzing aan de buitenkant) een poosje heel bewust en overdreven je linkerhand naar voren te plaatsen (wel richting aangeven, maar in plaats van de teugels naar je toe te halen deze van de hals af te nemen met een naar voren geplaatste hand). Ook is het handig om een poosje met martingaal (alleen het halstuig) te rijden en deze samen met de teugels vast te houden, zodat je meteen merkt wanneer je je handen te ver naar achteren gaan. Je zult overigens dan vanzelf merken dat je paard fijner gaat lopen als hij niet iedere pas een ruk aan zijn mond voelt en dit draagt dan bij aan meer ruitergevoel. Misschien nog iets meer lessen, of iemand naast je die iedere keer als je aan de linkerkant "haalt" je daarop attendeert.

marloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:24

ik herken mezelf er helemaal in! op de rechterhand gaat alles altijd prima bij mij, maar op links heb ik de binnenteugel (linkerteugel) veel te strak vast... het klinkt makkelijk om gewoon meer met je rechterhand te gaan doen, maar ik heb het mezelf zo aangeleerd en het is moeilijk om het ineens anders te doen.

mijn lesgever zegt dat ik langzaamaan steeds de rechterhand iets meer naar ''achteren'' te doen. en dus de linkerhand iets naar voren.

je moet er echt op letten, en niet in een keer alles doen, maar in stapjes. bij mij gaat het dan steeds een beetje beter... mijn lesgever denkt dat het niet in weken goed kan komen, maar in maanden.

succes!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:28

Ik deed het met rechts; zo erg dat ik er een slijmbeursontsteking aan kreeg bij mijn schouder. Nu is het probleem nagenoeg over; steeds als ik voel (of als mijn instructrice zegt) dat ik ga spannen, geef ik een klopje op de hals. Soms moet dat 20 x op een lange zijde, soms helemaal niet.

wendyelst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 11:35

@marloe : daar had mijn lesgever het laatst ook over om me linkerhand naar iets naar voren te doen want ik wil het echt afleren want ik heb het mezelf ook aangeleerd bedankt voor de reactie ik zou het proberen

en de andere2 heel erg bedankt