AARGH mijn tenen!!! Wie heeft nu eens echt de tip?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

AARGH mijn tenen!!! Wie heeft nu eens echt de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 20:22

Nou ja, de titel verklaart het al, ik word gek van mijn kapstokjes en wat ik ook probeer, het lukt me niet om ze goed te leggen (en als ik dat doe gaat het voor de rest helemaal mis en loopt mijn paard als een dweil)... Wie heeft nu de tip???

Unfaithful

Re: AARGH mijn tenen!!! Wie heeft nu eens echt de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:28

Tja, had ik ook last van ..
Heb ze gewoon de hele tijd dat ik ging rijden naar binnen proberen te houden, dat deed in het begin wel even zeer, maar daarna, bleven ze bij mij ook wel naar binnen. Nu heb ik bijna niet tot geen last meer van kapstokvoeten

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 20:30

het probleem is ook dat ik een beetje gammele knieen heb, dus het voelt idd heel erg verrot en onnatuurlijk... meer tips zijn dus heel erg welkom!!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:35

Iemand die je elke keer op je tenen let

Bij mij binden ze soms de beugels aan de singel vast. Is niet velig maar wel effectief.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 20:40

hmmz das misschien wel een plan... hoewel het paard zich daar eigenlijk niet voor leent (wil nog wel eens uit zijn panty gaan...)

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:20

Dit topic wordt gevolgd, ik ben ook zo'n kapstokmens. Is zo jammer als je voor de rest dan best netjes zit en je tenen steken er zo uit. Ik geloof dat ik ook ergens van die riempjes ben tegengekomen waarmee je je beugels aan de singel vastzet? Ik vraag me alleen af hoeveel bewegingsvrijheid dat je dan nog met je benen hebt (en bij een "vervelend" paard lijkt het me ook niet zo handig).

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:41

Je hebt haast geen bewegingsvrijheid, en het is GEVAARLIJK. Daarom doen ze bij ons altijd op hele makke paarden die (normaal) niks doen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:47

Heb 1 "kapstokje" door in het verleden gebroken linker enkel heb ik een beperkte bewegingsvrijheid. Mijn andere teen houd ik wel binnenboord en dat gaat eigenlijk automatisch. kan dus zijn dat jouw "kapotte" knieen een belemmering zijn. Enige wat helpt is advies van Missiisii, en bewust je tenen binnenboord te houden. Als ik constant aan denk lukt het mij mijn kapstokje beter binnenboord te houden, al zal het misschien nooit helemaal de schoonheidsprijs verdienen. Dat zij dan maar zo....

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 10:21

tis zooo frusty, ik wil ook mooie tenen!! paard is ook nog eens heel breed (fries) dus maakt het nog moeilijker...

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:19

Ik heb ook altijd van die vreselijke tenen
Gelukkig is Joep mooi breed, dan gaat het veel makkelijker. Bij Ky is het soms echt heel erg. Een ander zadel maakt wel nogal wat uit, maar het is wel een erg dure oplossing
Ik merk dat het helpt als ik mijn knieen verder naar beneden in het zadel leg, dus eerst gewoon gaan zitten en dan je bovenbeen langer maken en je knie naar beneden schuiven.
Iemand op de grond die constant op je tenen let helpt ook.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:25

Je moet proberen niet je voet te draaien maar je hele been, vanuit je heup je been naar binnen. Je komt dan meer op de zijkant (richting bovenkant) van je been in plaats van op de achterkant van je dijbeen te zitten. Je voet, waar je tenen aanzitten, draait dan vanzelf mee.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:31

ik heb ook kapstokken,maar heb overlaatst iets speciaal gezien bij de paardendrogist , het is bijna het zelfde als het vastbinden aan de singel denk ik even de afbeelding opgezocht :

Afbeelding
ze kosten 16.50 euro bij de paardendrogist.
weet wel niet afdat ze echt helpen.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:40

Don_Marcello schreef:
Je moet proberen niet je voet te draaien maar je hele been, vanuit je heup je been naar binnen. Je komt dan meer op de zijkant (richting bovenkant) van je been in plaats van op de achterkant van je dijbeen te zitten. Je voet, waar je tenen aanzitten, draait dan vanzelf mee.

Inderdaad, meer je been draaien zodat je op de binnenkant van je bovenbeen komt te zitten ipv op de achterkant.

Kun je doen door je voet uit de beugel te laten glijden, dan je been recht houden, van je paard af brengen, naar achter duwen (recht houden!!! Strekken!) en dan zachtjes tegen het paard aanleggen. Ten slotte schuif je je been weer naar voren, schuif je je voet weer in de beugel en klaar is de ene kant. En dan de andere kant nog. Steeds herhalen, zeker na draf en galop zal je been weer in de "oude" positie gedraaid zijn. lang volhouden en je lijf went er vanzelf aan.

ZwarteKa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:49

Don_Marcello schreef:

Ja daar heb je absoluut gelijk in, ook al is het ontzettend moeilijk. Maar ik moet zeggen, ik rij nu 20 jaar en de laatste paar jaren gaat het steeds beter, mag haast wel van mezelf zeggen dat ik met mijn tenen netjes naar binnen (OK, naar voren) rijd.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 13:43

kijk, dat is denk ik wel een goede tip, ga ik zeker proberen! het zal ook wel niet meehelpen dat ik behoorlijke bovenbenen heb (understatement) , maar hier ga ik eens mee aan de slag. Is het niet slecht voor je knieen?

xPebblesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:17

Ik zou het zeker niet met die riempjes proberen, ik vraag me uberhoubt af of die dingen helpen!?
Wat Don Marcello zegt is waar, je hele been draaien, is wel heel moeilijk

Rubb0e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:22

Nouja.. Ik heb is een keer iets gezien..

Dat waren riempjes die je om je voet heen kon doen en om de singel, Ik vind het niet echt iets maar je zou het kunnen proberen

Groetjes ruby

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:23

Don Marcello heeft wel gelijk, helaas is dat niet zo heel makkelijk... Als ik probeer mijn bovenbeen te draaien dan zit ik niet meer stevig met mijn kont in het zadel, ik duw mezelf er als het ware uit. Daar moet je dan wel mee oppassen.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:28

Bij mij heeft het geholpen om mijn enkel te ontspannen, normaal als mensen hun voeten naarbinnen gaan drukken, gaan ze hun enkels zodanig spannen dat je hun voet des te meer naarbuiten gaat.
Probeer maar eens in stap je enkels gewoon lekker te ontspannen, je voet gewoon lekker los op de stijgbeugel steunen. Je merkt vanzelf dat je voet zich dan naarbinnen draait. Dit heeft voor mij heel erg geholpen .

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:16

Je kan ook dubbel a-symmetrische beugels kopen.
Die duwen je voet in de goede richting.

Ik heb ze helaas moeten kopen omdat ik kluts enkels heb en elke keer met rijden door mijn enkels ging.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 22:02

Hmm, ik rijd al met asymmetrische beugels en mijn tenen steken nog steeds uit en ik krijg de laatste tijd nog last van mijn enkels ook (ik denk van de beugels/blokjes). Zo'n riempje lijkt me ook niks, dus ik ga mezelf maar extra vaak aan mijn tenen herinneren en ervoor zorgen dat ik er vaker op gewezen wordt......... Lastig.... netjes zitten....

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 22:11

Ik had het ook heel erg (nu nog soms hoor ).
Maar je moet idd niet alleen aan je tenen denken, je hele been moet goed liggen.

Ik sluit m'n knieën niet altijd goed aan tegen het zadel, wat dus resulteert in uitgestoken tenen. Als ik dit wel doe, dan blijven 'n tenen op hun plaats.

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 07:40

Ik heb geleerd op de manege om m'n tenen naar buiten te doen! En nu ik dus een andere instructrice heb moet ik ineens leren om m'n tenen naar binnen te doen! Echt vervelend is dat.