Aan de Teugel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_oud

Aan de Teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 15:40

Hallo Allemaal!
Zoals simmige van jullie mischien al weten heb ik sinds een paar maanden een nieuw verzorgpaard.. het is een Fries van 4,5 jaar.. hij ligt nu ongeveer 5 maanden onder het zadel.. waarvan ik de laatste 2 maanden met hem bezig ben.. en zoveel dagen in de week met hem probeer te trainen.. vorige week woensdag heb ik ook voor het eerst een prive-les op hem gehad! dit ging best redelijk.. graag wil ik hem aan de teugel rijden.. en dit hebben we dus ook geoefend.. van de instructrice moest ik de teugels zo kort mogelijk maken.. hem voorwaarts houden en dan ophoudingen maken! af en toe was er beweging in te krijgen.. maar nu ik voor mezelf bezig ben en dit met hem oefen.. is er bijna geen beweging in te krijgen.. hij zet ze hoofd op z'n lichaam een dat is het.. nu geef ik natuurlijk niet op.. en weet ik zelf ook dat ie het niet binnen een week geleerd zal hebben.. gister heb ik iets nieuws geprobeerd.. en dat is hem in een volte aan de teugel proberen te krijgen.. dit ging best aardig.. en het is me dus ook een aantal keer gelukt..

ik vraag me af of jullie nog suggesties hebben hoe ik hem aan de teugel kan rijden.. ook ik weet dat het bij ieder paard anders zal zijn.. maar dan kan ik misschien ook eens andere methodes proberen?

wat ook een probleem is.. is dat hij erg hoog op gooit.. het doorzitten is dus ook echt een ramp.. en me benen stil houden wordt hierdoor ook moeilijk.. misschien daar nog tips voor?

Groetjes Lisa..

Urielle

Re: Aan de Teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:43

eerst ontspannen rijden, dan goed aan het been rijden, impuls voor elkaar krijgen, soepel maken op twee kanten en rechtrichten en dan kunnen we het verder hebben over aan de teugel rijden
Probleem is dat je nl. anders van voor naar achter (paard in de krul trekken) bezig bent ipv van achter naar voor (paard aan de teugel rijden)

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:44

bedoel je aan de teugel of door de hals sommige vergissen zich daar wel eens mee

Lisa_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 15:45

door de hals halen? daar heb ik nog niet echt van gehoord moet ik zeggen.. sorry.. maar volgens mijn instructrice is het de bedeling dat ik hem aan de teugel rijdt.. hij zet ze hoofd nu hoog op zijn lijf.. ikwil dat ie dus in een mooi boogje gaat lopen.. net zoals de meeste friezen doen?

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:49

dat is dus door de hals!
Je paard kan aan de teugel lopen, zonder dat ie door de hals loopt. je kan het best eerst je paard aan de teugel laten lopen, en dan door de hals gaan proberen. je heb er namlijk niks aan als je paard door de hals loopt maar niet aan de teugel
volg je het nog?hihi

Lisa_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 15:52

haha.. nou niet veel.. ben nu inderdaad wel aan het leren oom hem aan de teugel te laten lopen.. dat is dan juist tog? maar wat veranderd er dan als die door de hals gaat lopen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:54

loveprince: jij bedoelt nageeflijk en aan de teugel denk ik

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:00

Je paard aan de teugel laten lopen, heel simpel uitgelegd
:als je b.v.b de hals laat strekken dan moet je paard met z'n neus naar voor toch? nou dan mag ie niet aan je teugel trekken maar dan moet ie met jou hand mee gaan zo zeg ik het heel simpel hoor!
je paard door de hals, is als ie (zoals jij zegt)in dat mooie boogje lopen.
veel mensen zien het fout en dat is heel jammer.want als een jury dan opschrijft, dat je paard niet aan de teugel liep gaan mensen hun paard dus in de krul trekken en dat moet niet

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:01

Ja dat is toch hetzelfde als je paard aan de teugel loopt dan is ie nagevelijk zo zie ik het

Lisa_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 16:03

hmmz.. maar als die zijn hals strekt loop ie tog niet aan de teugel.. haha.. ik begirjp er niks van..

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:04

neeee als ie z'n hals strekt loopt ie niet door de hals!!!!hahaha

Lisa_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 16:09

aha.. okee.. maar heb je zelf ook een paard.. ? en hoe heb jij hem dan aan de tegel gekregen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:16

loveprince als hij aan de teugel loopt is hij wel nageeflijk, maar als hij nageeflijk loopt hoeft hij niet aan de teugel te lopen. Een paard wat aan de teugel loopt is zowel goed door de hals als door de rug imo.
Maar Lisa meid, ik zou me eerst concentreren op andere punten en dan komt het aan de teugel rijden veel gemakkelijker. Je wilt je paardje niet in de krul trekken, geloof me.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:18

Ik heb mijn pony nu 13 jaar
heeeeel veeeeel trainen haha
je kan het het best is stap beginnen links en rechts laten kijken maar dan moet ie op jou tempo mee gaan:dus niet als jij je linker teugel van je af doet, dat je paard meteen zijn hoofd naar links gooit. maar je moet contakt houden met zijn mond dus als jij 10% vraag moet hij 10%geven
dan ga je b.v.b stil staan en geef je druk met twee handen tegelijk, op een gegeven moment geeft je paard een knikje met zijn hoofd naar beneden,dan voelt ie je hand en geeft ie mee. zo begin je.
Ik heb wel eens een uur gestapt en alleen maar geoefend met nagevelijk aan de teugel rijden.
en als je paard ontspannen is stopt ie vanzelf met sterren kijken en gaat ie laager lopen met zijn hoofd dan hou je je benen er aan zodat ie niet te laag komt en dan heb je een mooi ontspannen boogje en loopt hij door de hals

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:20

en zo trek je hem dus in de krul, sorry loveprince, maar aan de teugel rijden begint van achter uit en niet door van voor te gaan zitten prullen eraan.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:20

Maar wees altijd zacht in je paard zijn mond en ga niet willens en wetens je paard in die krul trekken

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:22

Ik vind het allemaal goed. iedereen moemt het anders en daarom zijn er zoveel discussies over haha

Lisa_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 16:23

Urielle schreef:
loveprince als hij aan de teugel loopt is hij wel nageeflijk, maar als hij nageeflijk loopt hoeft hij niet aan de teugel te lopen. Een paard wat aan de teugel loopt is zowel goed door de hals als door de rug imo.
Maar Lisa meid, ik zou me eerst concentreren op andere punten en dan komt het aan de teugel rijden veel gemakkelijker. Je wilt je paardje niet in de krul trekken, geloof me.

ik trek hem niet in de krul maar rijd hem door zijn hals.. dat is een verschil denk ik zo.. natuurlijk zit ik er niet alleen op om hem dat te leren.. als k 10 minuten met hem heb geoefent.. ga ik lekker even drafen.. en stukjes galoperen.. veel figuren rijden.. want hij heeft nog een groot probleem om zijn evenwicht te vinden

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:27

Loveprince bedoelt denk ik dat een paard wat op de juiste manier aan de teugel loopt, zijn neus naar voren en naar beneden zal strekken. Een paard wat in de krul wordt getrokken zal zijn hoofd omhoog strekken als je hem laat halsstekken of de teugels in een ruk uit je handen trekken en dan gaan hangen.

Hals laten strekken is dus een mooie manier om te kijken of je het paard op de goede manier aan de teugel hebt lopen.

Teugels zo kort mogelijk maken klinkt als in de krul trekken. Te lange teugels werkt overigens ook niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:28

dwz dat je je paard dus met impuls voorwaarts rijdt (dwz een volkomen door jou gecontroleerde drang naar voren) en dan voor heel zachtjes aftast waar hij voor vasthoudt en dat zachtjes loswerkt. Nooit meer met je hand vragen dan je met je been kunt opwekken.
En aangezien je paard eerst ontzettend goed aan je been moet staan (anders kun je niet met impuls rijden)
en aan twee kanten soepel moet zijn en zo recht mogelijk moet kunnen gaan, is deze vraag voor TS nog niet aan de orde.
Maar dus niet beginnen tijdens het halthouden met twee handen te gaan plukken alsjeblieft.

Lisa, als je paard nog niet in balans is, is het belangrijker dat eerst op te lossen. En de kans dat je paard met zoveel impuls loopt als ik bedoel is denk ik erg klein en dan kom je dus uit op teveel hand en te weinig been - maar goed, ik heb mijn fouten ook moeten maken. Ik hoop dat je over een paar jaar dit stukje nog eens terug wilt lezen.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:33

hehehe ik denk dat ik het gewoon een beetje onduidelijk uitleg. dank je wel lindsey ik begon hier al te zweten hahaha
maar dat bedoel ik.
allen wat ik net al zei is dat mensen vaak andere dingen zeggen dan dat ze bedoelen nagevelijk aan de teugel door de hals veel mensen denken dat dat het zelfde is of juist dat het andersom is ofzo hahaha

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:33

maar ik heb het ook helemaal niet over plukken!! maar over voelen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:40

loveprince schreef:
dan ga je b.v.b stil staan en geef je druk met twee handen tegelijk, op een gegeven moment geeft je paard een knikje met zijn hoofd naar beneden,dan voelt ie je hand en geeft ie mee. zo begin je.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:45

Ja dat is niet plukken, dat is druk geven vragen voelen
En dat knikje omlaag is niet een krul.
naja blijkbaar begrijpen we mekaar niet zo goed,en dat hoeft ook niet daarom kunnen we discuseren toch?

Lisa_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 16:46

ach jah.. het is inderdaad ook allemaal heel moeilijk.. de één zal het ook weer anders leren dan de ander.. ik denk dat ieder paar danders is.. en je het samen moet aanvoelen.. ik vroeg me allen a of julie nog wat suggesties hadden..