Lastig ontspannen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AniekR

Lastig ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 22:13

Sinds December rijd ik een merrie (nouja sinds, heb haar toen iets van 3 maand gereden => heeft ze een veulen gehad en nu een paar keer weer onder het zadel geweest)

Maar het kost me telkens wat tijd voordat ze lekker ontspant, in het begin is ze erg gestresst en wil ze alleen maar harder, harder, harder... Ik merk wel dat ze de laatste paar keer wel wat sneller gaat ontspannen dan in het begin, maar het duurt toch nog steeds vrij lang voordat ze lekker is...

Ze is wel 8,5 jaar, maar weinig doorgereden, bij periode's wel eens gereden, maar voor zover ik weet nooit lang en ontzettend sport gericht.

Laatst heb ik wel een keer tijdens het rijden een 3-tal sprongetjes (onze eersten *trots* ) gemaakt over een kruisje van nog geen 30 cm die er stond voor de Welsh A ponytjes... Ze sprong erover als een gestoorde kip (zovaak heeft ze ook nog niet gesprongen) maar daarna was ze zo heerlijk ontspannen, ik had haar nog nooit zo ontspannen mee gemaakt...

Nu weet ik dat het wel steeds beter gaat en het ooit wel goed komt, maar heeft iemand nog wat extra tips of ervaring met paarden die ook lastig ontspannen die ons nog net wat kunnen helpen??

Groetjes Aniek

Amadeo

Re: Lastig ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 07:38

zelg heel rustig blijven, niets forceren, geen overmatige dwang gebruiken en veel oefeneningen met haar doen waardoor je haar volledige aandacht (dmv de oefening) op kan eisen. Maar niet te ingewikkeld, je merrie moet geen redenen door jou aangeboden krijgen om zich te (blijven) spannen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 07:45

ga helemaal met amadeo mee.. hou je paardje lekker bezig door veel figuren en overgangen te rijden.. maak er een spelletje van en zet pionnetjes in de bak waar je om heen ga slalommen of leg balkjes neer waar je overheen of tussen door ga stappen.

Op die manier zal ze en je vertrouwen krijgen en los worden. Probeer het eerst goed los te rijden voordat je de krachttraining gaat opvoeren. DIt omdat als jij op kracht gaat trainen voor der ontspannen te hebben ze op de verkeerde manier sterk zal worden en je dus je eigen glazen gaat ingooien..

Succes

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 10:10

Dank jullie wel voor de tips

Op zich vraag ik in het begin ook zeker niet te veel van haar, gewoon eerst lekker ontspannen een paar rondjes stappen (wat de eerste tijd niet wou, zodra ik erop zat begon ze te dribbelen) dan een beetje oppakken, wat figuurtjes idd, draf, galop...
Wat met die balkjes en slalomen zal ik een proberen, er staat nog wel eens iets parcoursachtigs in de bak van de ponylessen die er zo af en toe gegeven worden...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:47

Ik ga mee met M3isSi3j en Amadeo. Maar wat je ook in de gaten moet houden, is dat elk paard van nature scheef is, paard heeft dus korte bespieringskant en langebespieringskant. Om paard recht te richte moet je de korte bespiering op gaan rekken. Als dat niet gebeurd, ga je paard onbewust meer op 1 kant belasten en vaak gaan stress gevoelige paarden harder, rennen, bokken enz.
Dus probeer dat ook voor elkaar te krijgen. Ook veel slangenlijnen rijden, naar rechts en links inbuigen.

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:02

Het is erg belangrijk dat je eerlijk tegen je paard blijft. Jouw probleem is dat je het paard niet snel ontspannen krijgt. Je kunt dit versnellen door veel overdreven stelling naar binnen en naar buiten te vragen (in stap en draf) en heel diep door de hals te rijden (laag). Het paard moet zijn spieren in zijn rug en hals losmaken en gebruiken. Je kunt tijdens het paardrijden niet fijn zitten als het paard zijn spieren niet ontspant. Ook is het belangrijk dat je af en toe een keer wat afwisseling zoekt. Als je altijd dressuurd kun je een keer een hindernisje springen. Een paard vind dit erg leuk en fijn omdat hij dan is wat anders mag doen. Het is niet fijn voor iemand om steeds altijd maar weer het zelfde te moeten doen. Zo denkt een paard daar ook over. Blijf wel rustig. Je mag best een keer wat strenger zijn, als je ook maar weer ontspant als hij het WEL goed doet. Blijf eerlijk en trouw aan je paard, zo vorm je een goed team. Dit zijn maar kleine dingetjes en ze moeten allemaal geleerd worden, maar het helpt, dat zul je zien. Veel succes en hopelijk heb je er wat aan!! Met vriendelijke groet, Esmée Franken

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 12:11

Veel afwisseling doen we idd wel, van de winter toen ze nog drachtig was konden we dan niet springen, maar gingen we regelmatig op buitenrit om het af te wisselen en ik wil nu dus ook wat meer met haar gaan springen...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:44

veel overgangen rijden eerst van stap naar draf en andersom. Pas weer gaan draven als ze echt wil onspannen in de stap. En gebruik je stem, bij nerveuse paarden erg belangrijk.

Veel succes

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 13:13

wij longeren de paarden vaak voordat we gaan rijden, gewoon even 10 minuutjes/kwartiertje.... hebben ze lekker even los kunnen komen die eerste 10 minuten zonder ruiter, eventueel kunnen ze hun energie even kwijt.... en voíla we kunnen rustig aan beginnen met rijden zonder stress e.d

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 15:31

longeren kan idd een hele goede oplossing zijn. soms kom je er niet met longeren alleen en moet je een hulpteugen gebruiken.

misschien is het om en om werken ook wel lekker voor je paard, dus ene keer rijden, andere keer longeren.

suc6 ermee

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 21:03

Heb haar van het winter een paar keer gelongeerd...
Maar om de een of andere reden fokt ze zich alleen maar meer op aan de longe... dus ik ga er liever gewoon op...

Maar het ontspannen gaat al wel wat beter, verder gewoon een paar lage sprongetjes tussendoor knapt haar concentratie vermogen heel erg van op!!!