Schuimt / kwijlt jullie paard tijdens het rijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bombarie

Schuimt / kwijlt jullie paard tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 18:26

Mijn paard zijn mond blijft altijd helemaal droog, ookal is hij wel ontspannen . Ik weet dat het goed is voor de soepelheid van zijn mond dat hij lekker schuimt. Mijn paard heeft ook een vrij harde mond trouwens, maar gebruikt deze niet vaak om tegen te stribbelen hoor, maar weet dit uit bepaalde ervaringen.

Ik vraag me af hoe je die speekselproductie kunt bevorderen, zou een happy mouth bit een oplossing zijn? ik heb alleen gehoord dat paarden die gauw stuk kouwen, mijn paard kouwt namelijk wel altijd. Iemand hier ervaring mee en iemand verder nog tips? hoop het maar hihi, Groetjes van Saar!

sa0rtj3

Re: Schuimt / kwijlt jullie paard tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:30

eej das lollig, ik heet ook sarah, en ik rijd ook op een tinker, die van mij schuimt ook bijna niet tijdens het rijden, maar als ze voor de rest netjes dr bit accepteerd kan dat toch weinig kwaad??

elfj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:34

ik weet het niet..mijn pony kwijlt normaal heel erg met rijden..echt hele slierten! maar alstie egt helemaal ontspannen is gaatie wel schuimen. volgens mij is het per paard ook verschillend. ontspant je paard wel met rijden..? Dat heeft er ook wel meee te make gloof ik..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:37

Soms

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:40

Mijn pony deed dat eerst ook nooit..
Maar nu wel.. Ik weet niet, want eerst ontspande ze ook.. Ze loopt wel beter, maar toen liep ze ook gewoon ontspannen..

En mn paard, die heeft echt de hondsdolheid
Die schuimt tegenwoordig ook als een gek!
Maar toen ik hem net had ook niet..
Hmmz..
Ligt dat dan aan mij.. Of aan iets anders..
*Jeetje, nou zit ik ook met nog een vraag.. *

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:45

Mijn tinker schuimt meestal best veel, meestal begint dat al bij het grondwerk wat ik met hem doe voor het rijden. Hij krijgt wel af en toe een snoepje, als ik hem net heb opgezadeld en ook als ik er net op zit, misschien dat hij daardoor zo lekker gaat schuimen. Hij heeft trouwens ook een harde mond, dus daar ligt het denk ik niet aan. Maar als ie lekker op zijn bit kauwt is er toch niks mis lijkt me

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:51

Mijn pony schuimt ook, maar ook als hij bijv. een keertje niet ontspannen loopt, hij knabbelt wel altijd op zijn bitje

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:09

Mn pony is heel los in zn mond, en schuimt meestal als hij gegeeten heeft, een klein beetje schuim is er altijd wel, maar als hij een half uurtje van te voren of eerder een snoepje of laat staan zn avondmaal op heeft dan schuimt het er in kleur vanaf
Ik weet verder niet hoe je dat kunt bevorderen, wel lopen pony die hard zijn in de mond wat lekkerder met een suikerklontje. Ze gaan dan een beetje knabbelen, en ze gaan er lekker ontspannen van lopen.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:12

ik gaf deze week een biet (kroot) voor het rijden toen ging ze zelfs rood schuimen maar ze schuimt altijd eigenlijk wel als ze lekker ontspannen is

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:36

mmm ben eigenlijk wel benieuwd waar het nou aan ligt dat een paard gaat schuimen.....mijne doet het heel vaak en een enkele keer niet....
als ik een groen snoepje geef--> schuimt hij eerst groen dan wit...
als ik een paars snoepje geef --> schuimt hij eerst paars!! dan wit....

Die van mij schuimt het meest als ik galopwerk doe, zoals galopwisselingen, tempo verzamelen en weer uitstrekken, pirouette, vooral bij verzamelde galop.....dan is hij ook het meest ontspannen en soepel..

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:38

Mijn paard schuimt eigenlijk altijd wel, niet heel veel. Als ik hem bijv een appel voor het rijden geef schuimt ie heel erg veel

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:39

ze zeggen wel dat het te maken heeft met dat de speekselklier achter de oren zit... en als hij afbuigt dat dan dat stukje achter de oren heel erg ontspant (als je tenminste uit ontspanning afbuigt en niet aan de teugel trekt) en dan de speekselklier goed werkt en dan krijgt je paard wit schuim uit de mond, want die speekselklier loopt via poriën in de mond via een kanaaltje naar de speekselklier die net achter de oren zit......

dit is mij een keer verteld, vandaar...

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:42

Palhaço schreef:
ze zeggen wel dat het te maken heeft met dat de speekselklier achter de oren zit... en als hij afbuigt dat dan dat stukje achter de oren heel erg ontspant (als je tenminste uit ontspanning afbuigt en niet aan de teugel trekt) en dan de speekselklier goed werkt en dan krijgt je paard wit schuim uit de mond, want die speekselklier loopt via poriën in de mond via een kanaaltje naar de speekselklier die net achter de oren zit......

dit is mij een keer verteld, vandaar...

Had ik nog nooit gehoord ofzo, maar klinkt wel logisch, misschien loopt je pony dan niet diep genoeg aan de teugel ofzo? Dat hij die speekselklier dus net niet laat werken....?

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 19:56

hmm dat klinkt inderdaad wel wetenschappelijk logisch, ik weet het ook niet, ik rij tijdens het rijden meestal van laag en rond naar iets opgericht, hij loopt ook niet verkeerd aan de teugel maar hij heeft gewoon altijd een droge mond haha stom he. maar misschien dat ik toch dan eens zon appelbitje probeer, dan wordt zijn mond tenminste ook iets zachter.

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:57

Sja als dat het probleem ook niet is, dan weet ik het niet Als hij maar lekker los in zn mond ik maakt het ook niet zo uit

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:01

Ach, kaliber schuimt ook vaak zat met longeren aan een halstertje. Dan loopt hij ook vaak wel uit zichzelf richting voorwaarts-neerwaarts na een tijdje. Zoveel zegt het dus niet over het bit aannemen ed. Misschien dat een pepermuntje geven vantevoren helpt? Gaan ze vaak van sabbelen. Of zo'n argentaan/aurigan bit schijnt ook te helpen, maar wel duur probeersel.

_hannah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:05

Jep die schuimt de hele boel onder.. als ik ga buitenrijden zijn die bejaarde langzaam fietsende menschjes ook helemaaaal niet blij met star, ze zijn gelijk wit. of als hij wat gras gejat heeft, helemaal groen

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:09

fleurtje heeft wel gelijk...ik ken een paard die gereden wordt met een hackamore (hoofdstel zonder bit) en die schuimt ook heel erg , het heeft dus niks met de mond te maken maar met de speekselklier achter de oren...

die van mij schuimt pas als ik hem heel erg opricht..wel afgebogen maar dan in die klassieke houding, dat de nek (net achter de oren) het hoogste punt is..

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:11

Mijn pony schuimt ook altijd heell veel..vcoral als ik hem een moelijke oefening laat doen.. soms dan zitten me laarzen gewoon onder haha

Mini_shadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:27

Mijn pony schuimt ook niet zo heel veel. Ik 'rijd dan ook niet egt dressuur maar gewoon een beetje 'de basis' (wel aan de teugel enzo).. Maar ik heb dr maar 1x (afghelopen week ofzo) zien schuimen en als ie gras heeft gegeten schuimt ie wel (of iig [i]iets[i] heeft gegeten .. Maar ja.. waar het door komt weet ik ook niet.Klinkt wel een beetje logisch wat fleurtje zei over die kliertjes.. Bij ons o de manege lopen de paarden vaak niet en de teugel en vrijwel geen een paard schuimt.. dus miss wel logisch jha.. ik weet het dus ook niet..

Mini_shadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:28

ik bedoel wat 'Palhaço' schreef

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:33

Hhmm...Amo schuimt meestal wel, en kwijlt heel erg veel, maar hij heeft een centenbakje, dus kwijlen doet hij altijd
Verder loopt Amo nog niet continu nageeflijk, maar schuimt weer wel...

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:36

Volgens mij ligt het gewoon aan de pony En miss gelden bepaalde van die uitspraken voor een heleboel ponys wel, maar gewoon veel uitzonderingen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:53

Mystic loopt nog niet echt nageeflijk, en altijd met losse teugels in een boogje, en toch schuimt ie lekker.
Ik heb wel eens het idee dat het ook ligt aan hoeveel ze zich inzetten, als Mystic een goede bui heeft en goed werkt schuimt hij veel meer dan wanneer we maar wat aan het spelen zijn! Is dat bij jullie ook zo?

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 07:46

De meningen zijn verdeeld. Ik zou zeggen: kwijlen is bijzaak, zegt niets over hoe goed of slecht je paard ontspannen is. Het wordt veroorzaakt door het bit. Maar het volgende wordt ook beweerd: "Door de speekselvorming, opgewekt door het bit, worden paarden geprikkeld om te slikken. Maar tijdens het sikken wordt de luchtweg afgeknepen (net als bij mensen)."(dit stuk komt van: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... tloos.htm.
Op die site pleiten ze voor bitloos rijden)

Dus in elk geval komt het door het bit, ik zou het niet gaan opwekken, maar ik zou me er ook geen zorgen over maken!