draver draaft niet, help!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaartjuh

draver draaft niet, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 15:40

Hoi,

Ik rijd sinds 2 weken een draver, maar het gaat nog niet helemaal zoals het hoort ( en dat is dan nog zacht uitgedrukt)..
Het stappen enzo gaat heel rustig en ze is heel erg ontspannen
maar als ik wil draven gaat ze telgangen en gooit ze dr hoofd in de lucht.. Ze wil dan alleen nog maar harder en harder.. Als ik dan de teugels inkort gaat ze hele rare sprongetjes tussendoor nemen.. dan een galopsprongetje, dan weer alleen de voorbenen in galop en achter in draf..
Vroeger is ze 'gloof ik' renpaard geweest, kan dit daarmee temaken hebben? En weten jullie misschien hoe ik dit het beste kan oplossen?
Alvast bedankt,

Steph__

Re: draver draaft niet, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:44

Ik heb 1 keer een draver gereden, en ik weet dat die ook een probleem had met het draven, wou niet door de rug lopen, alleen maar hard.
Dit kwam dus wel doordat hij in zijn eerste levensjaren voor de drafsport werd getraint, en dat blijft z'n hele leven hangen.. Heel frustrerend..

offtopic, grappige titel maar wel goed omschrijvend..

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:49

probeer hem te longeren met bijzet. De bijzet is bedoelt voor dat hij laag met zijn hoofd loopt, over de rug. Probeer hem zo langzaam te leren dreven.
Het lijkt mij wel heel moeilijk
succes

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:55

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:41

Ik heb als fysiotherapeut / osteopaat veel dravers behandeld. Allemaal last van hun rug... Daardoor gaan ze telgangen of huppen. Ze worden meestal al heel jong heel zwaar getraind.

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:50

ja wat heleen zegt klopt.....wat bij een paar paarden hielp die ik kende, was wat vlotter proberen te draven dan gingen ze in de 'gewone draf" en eerst met een los teugeltje gaan rijden, want sommige paarden lopen weg voor de hand van de ruiter...en met een los teugeltje heeft hij daar geen last van

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:19

Het helpt al een heleboel als je zo min mogelijk in zijn mond trek(Geen harde hand)
Probeer je met je zit te verzwaren.
Ook door gaan met licht rijden kan helpen(vaak springen ze dan over in normale draf)
Gaat ze de tel gang in terug nemen en opnieuw blijven volhouden en altijd rustig blijven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 07:52

bij een draver zit het hem in de teugelvoering...

het werkt zowat bij alle dravers hetzelfde:
hoe meer druk op de teugel...hoe harder het dier gaat!

het geheim zit hem dus in het loslaten.

ga eerst werken aan je stap, verander van gang daarbinnen, wat sneller, wat langzamer, probeer zoveel mogelijk met je zit te doen.
als je gaat draven, teugels iets langer, gebruik je stem er ook bij, gebruik woorden als rustig, langzaam etc...

eerst dus je stap helemaal onder controle hebben, verruimen verkorten verzamelen, dan pas ga je over naar de draf, dan zal deze veel makkelijker lukken.

als hij er wel vandoor gaat in draf, laat je de teugels los, werk met je zit maak je lang en gebruik je stem.. zeg hoo rustig.stappen. dat werkt meestal t beste.
in geen geval de teugels inkorten, dat werkt bij een draver dus averechts...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 23:03

ellepel schreef:
bij een draver zit het hem in de teugelvoering...

het werkt zowat bij alle dravers hetzelfde:
hoe meer druk op de teugel...hoe harder het dier gaat!

het geheim zit hem dus in het loslaten.

ga eerst werken aan je stap, verander van gang daarbinnen, wat sneller, wat langzamer, probeer zoveel mogelijk met je zit te doen.
als je gaat draven, teugels iets langer, gebruik je stem er ook bij, gebruik woorden als rustig, langzaam etc...

eerst dus je stap helemaal onder controle hebben, verruimen verkorten verzamelen, dan pas ga je over naar de draf, dan zal deze veel makkelijker lukken.

als hij er wel vandoor gaat in draf, laat je de teugels los, werk met je zit maak je lang en gebruik je stem.. zeg hoo rustig.stappen. dat werkt meestal t beste.
in geen geval de teugels inkorten, dat werkt bij een draver dus averechts...

Heb veel dravers gereden en inderdaad deze manier deed ik ook.
Helpt echt.

En klikken reageren ze ook vaak op niet doen dus gaan zo harder:)

Izolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:07

k moet heel eerlijk zeggen als k die van mij langer laat ben k vertrokken en als k hem korter neem gaat tie langzamer. kan zijn dat dat door mij met de jaren is aangeleerd hoor, k weet het niet.Maar aan de longe bijzetten wens k je veel succes als het net z'n heet hoofd is alks tie van mij dan staat tie recht boven je k heb nu maling aan hem gekregen maar k denk zeg het even kan je er rekening mee houden

groetjes

lovepaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:41

hoii.. ik heb ook een draver gehad, het is in het begin erg wennen ja, hij had veel op de renbaan gelopen dan in een bak, hij wouw het liefste alleen maar hard draven.

je moet met hem heel veel in de bak gaan lopen en hij moet daar aan gaan wennen. zo kan je hem een rustige draf laten krijgen.

toen ik de draf helemaal goed aan had geleert heb ik mijne ook galop geleert het ging heel goed maar ik heb hem verkocht omdat ik verder wou en ik had geen toekomst met hem

veel succes met hem!!

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:45

Izolda schreef:
k moet heel eerlijk zeggen als k die van mij langer laat ben k vertrokken en als k hem korter neem gaat tie langzamer. kan zijn dat dat door mij met de jaren is aangeleerd hoor, k weet het niet.Maar aan de longe bijzetten wens k je veel succes als het net z'n heet hoofd is alks tie van mij dan staat tie recht boven je k heb nu maling aan hem gekregen maar k denk zeg het even kan je er rekening mee houden

groetjes

Bedoel je dat nou negatief os

Goed... ik heb ook een draver.. en ik zou ook les nemen, veel balkjes lopen etc
maar je hebt het allemaal al gehoord op het draversforum