Te snelle galop !!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Deborahtjuh

Te snelle galop !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 15:02

Hallo,

Als ik met mijn verzorgpony galoppeer krijg ik haar maar nt in een trager galopje.
Waarschijnlijk mijn fout, maar hoe los ik dit op??

loveprince

Re: Te snelle galop !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:04

diep zitten, zwaar maken, maar wel je benen eraan.

Steph__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:45

Precies, en voorwaarts neerwaarts.. Heel gesloten rijden..

Bieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:03

Wat bedoel je met gesloten rijden?

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:12

Heb het zelfde probleem, maar vooral naa het aanspringen gaat ze snel, en dan kan ik haar wel weer terug rijden maar valt ze in de hoeken weer terug. Heel lastig in iedergeval..!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:30

Voltes, zwaar zitten en denk aan een overgang maken naar draf, maar het niet doen. Hand er goed bij en lekker rond rijden.

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:47

Galoppeert de pony doordat hij fris is? en dat als hij een paar rondjes gegaloppeerd heeft hij weer rustig wordt? dan zou ik hem van te voren longeren of gewoon een paar rondjes hard laten galopperen, doe ik ook wel eens als die van mij zo'n bui heeft...

Als hij het altijd doet, zou ik eens aanspringen in galop op een grote volte en dan de volte steeds iets kleiner maken totdat hij rustiger wordt, en dan steeds overgangen maken van galop naar draf naar stap...dan weer aanspringen in galop en weer de volte sluiten en weer overgangen maken naar draf en stap.....dan gaat hij goed op letten en wordt hij gehoorzamer en op de volte kan hij minder hard dan door de hele rijbaan...

succes!!

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:49

Gesloten rijden, is dat je je pony van voor en achter goed rijd, ze moet dus aan je been voorwaarts zijn en van voor goed bij elkaar lopen, als je dat hebt kun je om het duidelijk voor je pony te maken dat ze rustiger moet op een volte rijden, niet te klein, maar zorg dat je pony niet uitzwaait en de voorhand goed meegaat, en dat hij niet over de schouder wegloopt.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:07

Aan de longe oefenen kan een heel stuk schelen, maar inderdaad is het best, voorwaarts neerwaarts en als het ware schijnovergangen maken. En zodra je paard op een beter tempo loopt gelijk belonen.

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:44

ik doe zelf met rijden altijd zodra ze neigen om te hard te gaan hem/haar op een cirkel zetten totdat ze rustig zijn. daarna weer verder en zodra het weer gebeurt direct weer op de cirkel zetten...
ondertussen wel verzamelen op de cirkel en ook als je de cirkel verlaat proberen verzameld te houden...
dit is zwaarder werken namelijk en ze zullen dan niet zo gauw te hard gaan....

ik vind dit erg goed werken, maar ieder zijn eigen methode natuurlijk... je moet gewoon kijken wat bij jou en het paardje past

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:47

Zodra ze in snelle galop aanspringt weer terug nemen naar draf en opnieuw aanspringen en voltes rijden.
Elke keer als ze te hard weggalopeerd terug nemen naar draf en steeds opnieuw tot het goed gaat zo heb ik het gedaan en dat gaat prima

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:08

Galopeer aan, ga een klein stukje (5-10 passen) galoperen. neem hem weer terug en spring weer aan. doe dit een aantal keren.

dat kleine stukje dat hij galopeert, heeft hij dan niet de tijd om al sneller te gaan dus ben je hem voor.

groetjes!

Deborahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 20:15

Dankje voor de tips !!!

Als er nog zijn ... altijd welkom

Ga alvast oefenen !

Malika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:35

Datzelfde probleem heb ik dus ook met een paardje van de manege. Springt ie aan, scheurt hij soms direct weg, dan is hij bijna niet te stoppen. Het gebeurt niet elke keer, op een volte lukt het altijd beter. Als hij dan zo wegscheurt, moest ik van de instructrice echt heel erg achteruit gaan hangen. Zodra hij dan vertraagde moest ik weer wat meegeven, en weer terugnemen als hij terug versnelde. Uiteindelijk lukte het, mijn raad is dus op een volte zetten of heel erg achteruit in het zadel gaan zitten. Sommigen zullen dit misschien niet echt paardvriendelijk vinden, maar dat was echt de enige manier om hem te doen vertragen op een lange zijde.

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:25

Probeer je paardje voor te zijn, dus zogauw je aanspringt niet afwachten totdat hij harder gaat maar gelijk je benen eraan en van voren opvangen zodat hij de kans niet heeft om harder te gaan. Je moet de leiding van hem overnemen, als jij afwacht totdat hij te hard gaat ligt de leiding bij je paardje. Probeer dus ook in de overgang goed contact te houden met de mond van je paard, niet gaan trekken maar wel contact houden zodat hij de kans gewoon niet krijgt. Als hij rustig galoppeerd niet te lang doorgaan, het is voor hem moeilijker om rustig te galopperen dan om snel te gaan omdat hij dan zijn achterhand er meer onder moet zetten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:38

babbet_gitta schreef:
Galopeer aan, ga een klein stukje (5-10 passen) galoperen. neem hem weer terug en spring weer aan. doe dit een aantal keren.

dat kleine stukje dat hij galopeert, heeft hij dan niet de tijd om al sneller te gaan dus ben je hem voor.

groetjes!

Dit kán bij sommige paarden averechts werken, dan worden ze super heet.

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 19:44

Citaat:
Dit kán bij sommige paarden averechts werken, dan worden ze super heet.

het werkte wel heeel erg goed bij mijn haflinger

als ik het nu doe wordt ze idd wel heet, maar daarom moet je ook zogen dat je het niet 10x achterelkaar doet.

het handigst is om dat een keer of 2 te doen en dan weer serieus met draf ens taop bezig te gaan en dan weer proberen.