pony te diep?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luf_Midnight

pony te diep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 10:27

ik rij een vrij stevige pony, die heel netjes loopt, maar meestal te diep gaat lopen bij mij.
toen werd mij de tip gegeven dat ie meer voorwaarts moet, maar hij draaft al meer als over ze eigen tempo.
in het begin gaat het wel goed (de eerste 10/15 min) maar daarna word ie steeds lager.
als ik door zit gaat het wel iets beter maar loopt ie nog steeds niet hoog genoeg.
hebben jullie misschien nog andere tips dan alleen meer voorwaarts want dat is het niet,
groetjes Laura en Midnight
Afbeelding

ferah2001

Re: pony te diep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:39

Op zich vind ik dat een paard nooit 'te' diep kan lopen. Het is ook een heel goed teken dat hij dit zo ontspannen doet. Als je hem toch iets meer wil oprichten, wat ik me vooral op wedstrijden kan voorstellen, zou ik proberen om kleine ophoudingen te geven d.m.v je teugels.
Ik hoop dat je er iets aan hebt en dat hij het snel doorheeft
groetjes,
Miranda

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:40

been proberen eraan te houden en dan rustiger gaan lichtrijden.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:44

Been eraanhouden, Ophoudinkjes maken en soms helpt het als je je handen wat hoger houdt...
succes

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 10:47

dank jullie wel, ik zal vanmiddag gaan proberen, thuis vind ik het wel goed als je beetje laag loopt dan looptie nog een beetje netjes over ze rug enzo, maar op wedstrijden staat er bij alle punten op me protocol te diep te diep te diep, dus in me proeven zou ik het graag beter willen.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:50

Ik denk dat je moet gaan spelen met je handen,doe alsof je teugels een spons zijn. heel zacht kneden, ophoudingen kunnen wel eens te veel zijn voor dit probleempje.Je moet je paard bezig houden hij/zij moet jou handen voelen (dat is aan de teugel)als jij naar voor ga met je hand dan moet je paard zijn neus ook zacht mee naar voor brengen.kijk maar of je er wat aan hebt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:45

Probeer het niet op te lossen door meer te gaan doen met je handen.
Een paard komt hoger als ie z'n achterbenen beter gebruikt. Rijdt dus veel overgangen en vooral veel schijnovergangen (op je zit en benen, niet op je handen!). Hiermee zorg je dat jij het tempo bepaald èn dat je paard meer op z'n achterbenen gaat lopen. Dan komt vanzelf het hoofd weer omhoog.

Ook een correct gereden schoudervoor of -binnenwaarts (zonder meer druk op de binnenteugel te krijgen dan op de buitenteugel, met buiging om je binnenbeen) helpt daarbij.

Rijdt ook goed je hoeken in.

Succes.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 07:54

QQQQ schreef:
Een paard komt hoger als ie z'n achterbenen beter gebruikt. Rijdt dus veel overgangen en vooral veel schijnovergangen (op je zit en benen, niet op je handen!). Hiermee zorg je dat jij het tempo bepaald èn dat je paard meer op z'n achterbenen gaat lopen. Dan komt vanzelf het hoofd weer omhoog.

Ook een correct gereden schoudervoor of -binnenwaarts (zonder meer druk op de binnenteugel te krijgen dan op de buitenteugel, met buiging om je binnenbeen) helpt daarbij.

Succes.

Amen!

Wat ik er nog aan wil toevoegen: Soms werkt het om een pasje halt te houden tot die er wat uit komt met zn neus of juist een keertje aan te springen in galop omdat hierbij het achterbeen ook opnieuw geactiveerd word. Voorkom dat je enkele passen niets doet en hou je paardje actief door constante tempowisselingen (in het begin zijn het grotere overgangen, namate die beter aan de kleine hulpen zal komen zullen de overgangen overgaan in schakelingen). Wees hierbij snel, eerlijk, duidelijk en conseqent naar jezelf en je paardje toe.

Succes!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:08

QQQQ schreef:

Succes.

En je hoeken ook weer goed UIT rijden.

Dit is het enige nuttige en ware advies wat je kan krijgen, ik sluit me hier helemaal bij aan en heb verder geen toevoegingen.

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:06

Heey!

het is niet goed als een pony te diep loopt. Ze kunnen beter iets voor de loodlijn lopen dan achter de loodlijn. Als je pony te diep loopt wordt hij erg zwaar in zijn hoofd en gaat hij als het ware op je handen "hangen". En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Als je pony te diep loopt, zorg dan dat je je hand opent (niet de teugels los gooien), maar iets toestaan, dan been erbij. Je handen iets hoger richten en daarna weer normale teugeldruk.

groetjes!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:06

babbet_gitta schreef:
Heey!

het is niet goed als een pony te diep loopt. Ze kunnen beter iets voor de loodlijn lopen dan achter de loodlijn. Als je pony te diep loopt wordt hij erg zwaar in zijn hoofd en gaat hij als het ware op je handen "hangen". En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Als je pony te diep loopt, zorg dan dat je je hand opent (niet de teugels los gooien), maar iets toestaan, dan been erbij. Je handen iets hoger richten en daarna weer normale teugeldruk.

groetjes!

Waar baseer je dit op? ik bedoel je uitspraak: "Als je pony te diep loopt wordt hij erg zwaar in zijn hoofd en gaat hij als het ware op je handen "hangen". " Dat staat niet in de tekst van de topic schrijver...

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:12

Je pony mag tijdens het trainen best diep lopen. Maar de vraag is...loopt hij diep of gaat hij aan jouw handen hangen? Als hij gaat hangen moet je daar inderdaad wat aan doen. Als je pony hangt terwijl je verder rijdt, kan hij kreupel gaan lopen. Op wedstijd mag jouw pony zowieso wat hoger ingesteld zijn. Dit kun je doen door te ontspannen en wat voorwaarts te drijven. Je paard komt zo iets omhoog. Loopt hij dan te hoog?, maak dan weer een kleine ophouding. In het begin is het misschien een beetje onstabiel, maar naar mate leer je daarmee omgaan en wordt het steeds beter. In de B en L1 is het nog niet zo van belang dat je pony zo diep loopt, maar zoals ik al zei... als hij maar niet gaat hangen! Veel succes! Met vriendelijke groet, Esmée Franken

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:56

Amadeo schreef:
babbet_gitta schreef:
Heey!

groetjes!

Waar baseer je dit op? ik bedoel je uitspraak: "Als je pony te diep loopt wordt hij erg zwaar in zijn hoofd en gaat hij als het ware op je handen "hangen". " Dat staat niet in de tekst van de topic schrijver...

dat heeft de TS er ook niet geschreven

wat ik bedoel:

als een pony te diep loopt, gaat hij vaak op je handen hangen. hij wordt zwaar met zijn hoofd. dat is niet een goede houding van het paard. vaak wordt het paard zwaar zonder dat je het merkt.

waar ik het op basseer? de TSer zegt dat haar pony vaak te diep loopt, dus dan zeg ik: "dan is het vaak zo dat je pony zwaar gaat lopen." dat hoeft neit perse het geval te zijn maar het kan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 07:46

hier nog iemand met een pony die te diep loopt...

ik rijd al best veel overgangen en schijnovergangen, maar hij blijft gewoon te diep lopen, soms zo erg dat hij echt met de kin op zijn borst loopt.
hij knikt naar mijn idee ook op het verkeerde punt van zijn nek in, niet op het hoogste punt net achter de oren,maar juist iets verder.
hier fotootje:
Afbeelding

hier loopt hij nog redelijk, maar meestal echt veel dieper.
hangen op mijn handen doet hij totaal niet, handen hoger of lager plaatsen heeft totaal geen effect. meer been eraan werkt ook niet, dan gaat hij juist nog verzamelder lopen en houd zijn koppie te laag..

zoooo moeilijk soms....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 07:51

ik sluit me aan bij QQQQ en M3isSi3j met als toevoeging op de andere posts dat je imo juist je been er niet aan moet houden (dan gaat hij aan je benen plakken) maar juist scherper voor het been moet maken en zelf lichter in je hand. Maw: paard op eigen benen laten lopen en alle steun die hij kan vinden verwijderen (handen, benen...)