Welk bit is beter!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SdW

Welk bit is beter!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 08:51

Hallo,
kunnen jullie helpen?

mijn paard pakt heel vaak het bit tussen z'n tanden als ik een buitenrit maak, heel erg vevelend! ook zo met rijden reageert hij niet goed! ik rij nu met een "fulmertrens", nou wordt er weleens tegen mij gezegd dat ik beter een pessoabit kan pakken met rijden, heb je meer te zeggen. is dat beter in mijn geval?

mijn paard is wel heel erg gevoelig in de mond, ik zou niet weten wat ik het beste kan doen? het meeste spring ik, maar het is 2 a 3 keer per week dat ik dresseur rij, ik wil niet steeds van bit ruilen, want ik heb gehoord dat je dan een harde mond krijgt, dus het liefste een bit voor dresseur en springen.

WAT DENKEN JULLIE? MOET IK EEN PESSOA BITJE NEMEN?

Gr. SdW

Oefening baard kunst
Maakt niet uit hoe langzaam je gaat als je maar niet stil blijft staan!!!

sammie_44

Re: Welk bit is beter!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:21

Het beste is denk ik een rolletjesbit, dan kan ie niet het bit vast pakken en met je weglopen

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:33

En een rolletjesbit maakt de mond niet harder

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:37

Nee maar veroorzaakt wel hele wonden in de mondhoeken!!

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:39

Ohja?? Oh, dat wist ik niet Heb namelijk nooit zo'n bit gebrukt, maar iemand die ik ken gebruikt die wel.. Maar die doet het dan fout

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:07

Dit los je niet op met een ander bit . Daarmee maak je het probleem erger.
Je moet zelf loslaten van voor, wat jij hem niet geeft kan hij ook niet vastpakken. Als jij loslaat, laat hij ook los. Hou jij vast, pakt hij het bit vast.

Je kunt beter les gaan nemen met je pony, en niet zelf gaan stinkmodder, want dan krijgt ie pas een harde mond.

Bieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:15

Oh ja, voor die wondjes dat je krijgt van een rolletjesbit kan je vermijden door gewoon 2 rubberen ringetjes aan het bit te doen. Vriendin van me heeft dat ook en het helpt echt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:16

een kk auregain (of hoe je het ook schrijft)
dubbelgebroken
Het speciale tussenstukje zorg ervoor dat het paard geen hinder heeft in zijn geheemelte en het aurigain voor een zachte smaak
Dit is het zachste bitje dat er is maar wel vrij prijsig.
Misschien moet je wat verschillende soorten bitten lenen van mensen in je omgeving en kun je aan de hand daarvan beslissen wat het beste is

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:19

dan moet je wel een ahrde hand hebben om met een rolletjesbit kapotte mondhoeken te krijgen... ik heb er anders nog nooit last van gehad....

je zou misschien een d-trensje kunnen gebruiken??? je zegt da je pony een gevoelige mond heeft, dus waarom dan een scherper bit inhangen??? een robart bit, pakken ze ook minder snel vast...

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:15

Ze heeft nu een fulmertrens, dus wat is dan het nut over te gaan op een D-trens?

Ik zou gewoon met je fulmer blijven rijden als ie daar verder lekker op loopt. En pessoa is best scherp, en die zou ik er bij een paard met een gevoelige mond niet inhangen. Een bit is natuurlijk zo scherp als de ruiterhand, maar ik denk dat dit toch te veel van het goede is.
Daarbij helpt ie niet tegen vastpakken, geen een bit kan dat helemaal voorkomen. Daar zou ik echt les voor gaan nemen.

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:29

ik denk dat het niet verstandig is om meteen als het moeilijk wordt een ander bit in te hangen..ik denk dat het ligt aan je rijkunst (niet banketstaaf bedoelt, niemand is nog uitgeleerd)
als hij hard gaat met een buitenrit en jij hangt bijvoorbeeld aan de teugels, wordt hij alleen maar harder in de mond..als jij even vasthoud , loslaat, vasthoud, loslaat en stemhulpen (hó maar, op een lage rustige toon) erbij gebruikt wordt je paard al veel zachter in de mond....en gaat hij langzamer...

Ik ken ook zo iemand die moeilte heeft en die is meer aandacht gaan besteden aan de dressuur zoals overgangen op zit, schijnovergangen, stelling/ buiging etc. en nu is ze blij dat ze dressuurlessen is gaan nemen want ze heeft geen ander bit meer nodig, en ze rijdt hem nu stukken beter als daarvoor en ze kan hem nu ook beter houden tijdens de springwedstrijden..

succes!!!

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:32

huh banketstaaf had ik niet geschreven...maar rot..

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:00

idd zoals er al eerder is gezegt zijn die bitten van KK erg goed, en ik heb ervaring met een myler bit en ben daar echt heel tevreden over
ik reed daar een hengst mee die soms erg sterk werd en ze kaken erop zetten en heel hard ging galoperen, en die had ik met een myler bit zo terug!

SdW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 16:57

he bedankt voor jullie advies, ik zal nog even met dit bit aan zien en dan ook vooral tijdens de dressuur overgangen maken, heeft hij toch al een beetje moeite mee! dus lekker door proberen en dan zien we wel, he bedankt allemaal!

SdW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 16:58

trouwens zoals ik altijd zeg, oefining baard kunst!!!! toch

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:39

Je kan een pessoa bit nemen , en als je dressuur rijd op het hoogste doen , maar of dat veel oplost ?
Je pakt beter les met je paardje
En andere dingen doen , dan rijden , zodat je , jou paardje beter leert kenne !